Lipo balanceert niet

114674aabd57f58935.jpg

Ik heb bovenstaand lipopakket gekocht en trachtte het vandaag op te laden voor het eerst. Dus netjes de balancer eraan gehangen, maar begint ´ie te piepen dat het voltage niet goed is, dus wil hij het niet doen.
het LIJKT alsof er 2 cellen op 0 volt staan.
Ik heb besloten het pakket gewoon te laden en na enige tijd was ´ie klaar.

114674aabd57f60a7f.jpg

Nu valt mij op dat bovenstaande connector een pennetje meer heeft dan de andere pakketten die ik heb (van Graupner), dus geen 4, maar 5 pinnen. De 2e positie naast de zwarte is niet gebruikt.
Doe ik iets verkeerd of zit er een onjuiste connector aan of moet een van de draadjes worden opgeschoven. Lijkt me niet, maar wat doe ik verkeerd.

114674aabd57f7cbfe.jpg

Bovenstaand gad de lader nadien aan als ik de balancer aansluit. Kan iemand mij uitleggen of het stuk is of dat ik misschien een speciale balanceerconnector nodig heb hiervoor?
Ik durf ´m voor die tijd niet te gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Olaf,

Dit is een afwijkend stekkersysteem van Hyperion.
Voorzichtig het "losse" kabeltje uit de stekker wippen en in de opening ernaast steken.
Het gaatje waar nu die losse draad in zit afsnijden, past de stekker ook meteen in de balancer aansluiting.

Groet,
Gerben

Heb (had) hetzelfde probleem ! Gelukkig blijkt er niks aan de hand met het LiPo-pakket.

Het type balancer-stekkertje is gewoon verkeerd, althans het past op een 4S ingang, en niet op een 3S balancer ingang op de lader, en ja, dan gaat het dus al mis, want je hebt een 3S1P accu. (11.1 V 4A, 25C daar kan een hoop doorheen...)

Oplossing is om het zwarte draadje los te wrikken en naast alle andere draadjes te prikken, 1 x verplaatsen zegmaar, en dan het stekkertje zo aanpassen dat ie op een 3S balancer-ingang past.

Bedankt voor jullie reacties. Wel vreemd dit afwijkende systeem. Je zou tich zeggen dat er aparte conversiekabeltjes voor te krijgen zijn?
Waarom doet die fabrikant dit? Zo´n lipo moet immers ook volgens de voorschriften worden opgeladen?

tja het zou wel makkelijk zijn als alle stekkers het zelfde zouden zijn...
helaas snappen de fabrikanten dat nog niet:S

Adapter Cable 3S JST XH - Hyperion/PolyQuest
of deze volgens mij ... uitverkocht.
Ik heb inderdaad wel een JST conversie van die lipo naar mijn lader, maar ik moet eerst van 5 naar 4 pins dus.
Neem het liefste een conversiekabel dan weer e.e.a. te slopen. Ik neem aan dat alle Hyperions er zo uit zien en dat kabeltje kost toch ook niks.

Juist, ik heb hem destijds ook via RCTechnics gekocht. RCTechnics reageert goed op EMails, misschien even vragen wanneer zij dat kunnen leveren of eventueel andere oplossingen hebben.

Leer voor de volgende keer, tegelijk met het kopen van de accu ook al aan de balanceer-steker-oplossing denken.

Ja Hans, wijsheid komt met de jaren. Ik gebruikte overigens altijd alleen Graupners :-). Maar goed ... ff verder speuren of ze ze elders hebben.

Waarom de fabrikant dit doet.. omdat wij modelbouwsukkels allemaal probleemloos een bedrag tussen de 5 en 10 euro ophoesten voor een speciaal balanceerprintje of verloopkabeltje wat qua productie misschien een keer een euro kost.

De oplossing is heel simpel en, als je al zo'n printje in huis hebt, kostenloos te realiseren.

Pak de aansluiting op het printje met het hoogste cellenaantal. Dit zal meestal 5 of 6 zijn. Controleer even of die pennen allemaal 1:1 zijn aangesloten.

Wip vervolgens het witte plastic hulsje wat om de pinnetjes zit eraf en voila. Je hebt een balanceer-aansluiting waar alle lipo's op passen.

Op die manier heb je maar 2 printjes nodig voor ALLE op deze planeet leverbare lipo's. Het verschil tussen die 2 is de afstand tussen de pinnetjes.

Het kan dan alleen nog zijn dat je, zoals bij deze lipo, de stekker aan de lipo ook nog even 'om moet zetten', dus pennetjes eruit wippen en in de juiste volgorde er weer in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de truc van de eerste reaguurders toegepast en dat ging makkelijker dan verwacht. Thanx voor de hulp guys.

Back