Lipo Balancer - welke stekkers, welke lader?

• Topicstarter Topicstarter mGerben
  • Startdatum Startdatum
M

mGerben

Guest
Twee vraagjes over een Lipo Balancer.

Ik kan uit de plaatjes niet precies halen hoe ze werken c.q. aangesloten worden. Het lijkt erop dat de laadkabel op 2 stekkers van de balancer wordt aangesloten en dat de laadkabel van de balancer dan op het accupack wordt aangesloten; en de balanceerstekker die uit de balancer komt, komt natuurlijk ook op het pack.

Vraagjes:
1. Zijn er standaarden voor de balanceerstekkers, of anders: Welke standaarden zijn er, wat is de meest gebruikte, en moet je bij de aanschaf van je Lipo accu's gaan opletten welke balanceerstekker ze hebben?

2. Ik heb een prima lader, de Ultramat 10. Een willekeurige balancer kan zonder meer met elke lader worden ingezet?

De stekker van de accu die aangesloten wordt bij vliegen is verschillend.

De een gebruikt deans, de ander weer gouden pluggen etc.
De stekker van de balancer is volgens mij altijd hetzelfde.
Deze dus op de lader:
http://www.eheli.nl/winkel/images/BLHF-4.jpg

Wel is er een verschil met 3 cell, 2 cell etc.
Mijn 3 cell heeft 4 pinnetjes en als ik er een 2 cell mee wil laden heeft hij 3 pinnetjes.

De stekkers zijn dus gelijk op het aantal pinnetjes na, dit ligt dus aan hoeveel cellen lipo je gebruikt
Voorbeeld
http://www.radicalrc.com/shop/images/101334.JPG
Scroll hier wat naar beneden en je ziet de standaard stekkers.
Google Image resultaat voor http://radicalrc.secure-mall.com/shop/images/101334.JPG

Jouw ultramat 10 kan 1-4 lipo cellen laden.
Dus een balancer tot 4 cellen voldoet.
Er zal dan ook 4 stekkers bij zitten waar 4 verschillende lipos op kunnen naar gelang het aantal cellen.

Kijk ik heb deze lader besteld:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Mega Power Poseidon-860DS 1~6S Lipoly Charger $106.95

Kijk naar de stekker aansluitingen onder aan op de foto.
Deze lader kan dus tot 5 cellen, 5 stekkers aansluitingen.

Als jij een accu koopt dan zit daar de balancer die er op hoort al aan.

Ik durf niet te zeggen of elke balancer er op kan maar voor 30€ heb je er een van graupner die zeker past.

Laatst bewerkt:

De stekker van de balancer is volgens mij altijd hetzelfde.....

Er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden en bijna evenveel stekkers die je aan je accu kunt monteren.
Helaas is de stekker voor de balancer aansluiting ook absoluut niet hetzelfde voor elke Lipo accu. Elk merk balancer heeft z'n eigen aansluiting en dat geldt ook voor de accu's. Je zal dus de nodige verloopsnoertjes moeten maken als je verschillende merken LiPo's hebt en maar één balancer. Een andere manier is om op al je accu's dezelfde balanceer stekker te monteren maar dat moet je dan wel goed en netjes kunnen solderen. Als je dat niet kan dan is het maken van een verloopstekkertje toch een betere oplossing.

Ok, mijn fout. Ik bedoelde te vragen of de balancer-stekkers allemaal hetzelfde zijn of dat daar verschillende standaarden in zijn.
Ik ga alles op 3.5mm goudplugjes doen. Het ging mij om de balanceerstekker: Als ik een balanceerder koop van merk X, kan ik daar dan elk willekeurig merk Lipo accu opzetten?

De stekker van de balancer is volgens mij altijd hetzelfde.
(plaatjes)

Ok, duidelijk. Dat is mooi!

Jouw ultramat 10 kan 1-4 lipo cellen laden.
Dus een balancer tot 4 cellen voldoet.
Er zal dan ook 4 stekkers bij zitten waar 4 verschillende lipos op kunnen naar gelang het aantal cellen.
Duidelijk.

Helaas is de stekker voor de balancer aansluiting ook absoluut niet hetzelfde voor elke Lipo accu. Elk merk balancer heeft z'n eigen aansluiting en dat geldt ook voor de accu's. Je zal dus de nodige verloopsnoertjes moeten maken als je verschillende merken LiPo's hebt en maar één balancer.

Ok, precies het tegenovergestelde verhaal dus!

Daar was ik eerlijk gezegd al bang voor.

Als ik even kijk bij Hobbycity en rctechnics lijken ze wel een standaard te hebben;
RCtechnics Internet Store
en
RCtechnics Internet Store

Die lijkt aan de meeste Lipo packs te zitten - met uiteraard enkele merken die het anders doen.
Klopt dat? Wat hebben jullie eraan zitten?

?

Laatst bewerkt door een moderator:
idd die jij aanwijst bij RCT zitten op Hi-models/Align/Hextronix/Zippy/Loongmax lipo's.
Maar Flightpower en Thunderpower gebruiken weer andere (deze 2 wel dezelfde tegenwoordig).

Zo zijn er nog diverse........

mvg, Z

In balanceerstekkers zijn grofweg 3 standaarden:
-Graupner/Robbe
-Thunder Power/Flightpower
-Himodel/Align/Hextronix/Zippy/Loongmax/ELE/enz. Deze laatste heet XH.
XH is eigenlijk de meest gebruikte type. Maar dat komt omdat er zoveel "verschillende" chinese merken zijn.
Om nu met een één merk balancer toch alles te kunnen laden hebben ze mooie verloopstekkers voor gemaakt.
Bijvoorbeeld:
3065.PQ.jpg

Kijk halverwege deze pagina maar eens: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=73
Voor €15,- euro heb je dus vrijwel alle verloopstekkers in huis. Van 2 t/m 6s LiPo. (en voor alle 3 de standaarden)

De losse balancers zitten allemaal redelijk dicht bij elkaar kwa prijs. Dus die kan je net zo goed in NL kopen. Ik zelf heb dus graupner/robbe balancer, en ik heb daar 3 "verloop-stekker-dozen" voor gekocht.
Deze is niet duur en tot 5s:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3064

ik zit dus nu ook vast.
heb 2 x een zippy 3s lipo binnen die ik als 6s wil gebruiken.
Nu wil ik deze laden op de robbe 6s lader (top equilizer) :ROBBE Modellsport Online

Ik ben al een half uur met de zoekfunctie bezig, kom ik op dit bericht.... En geen pagina 2 waarop het antwoord staat.

Ik heb nu een soort 3S splitter voor JST-XH stekkers, maar ik heb geen idee hoe ik die nou op de accu's aansluit.

Ik heb het omgekeerd aangepakt. Ik heb één balanceer kabel van Graupner/Robbe die op mijn lader past en ik soldeer de juiste balanceerstekkertjes aan mijn lipo's als die niet passen. Ach, het is of linksom of rechtsom... Helaas is recht door zee in deze nog steeds niet mogelijk, of je moet alles van één merk kopen. Alsof iemand van ons zich daar voor laat strikken! Ik vind het zó dom dat die grote merken nog steeds niet één stekkersysteem afspreken.

In balanceerstekkers zijn grofweg 3 standaarden:
-Graupner/Robbe
-Thunder Power/Flightpower
-Himodel/Align/Hextronix/Zippy/Loongmax/ELE/enz. Deze laatste heet XH.
XH is eigenlijk de meest gebruikte type. Maar dat komt omdat er zoveel "verschillende" chinese merken zijn.
Om nu met een één merk balancer toch alles te kunnen laden hebben ze mooie verloopstekkers voor gemaakt.
Bijvoorbeeld:
3065.PQ.jpg

Kijk halverwege deze pagina maar eens: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=73
Voor €15,- euro heb je dus vrijwel alle verloopstekkers in huis. Van 2 t/m 6s LiPo. (en voor alle 3 de standaarden)

De losse balancers zitten allemaal redelijk dicht bij elkaar kwa prijs. Dus die kan je net zo goed in NL kopen. Ik zelf heb dus graupner/robbe balancer, en ik heb daar 3 "verloop-stekker-dozen" voor gekocht.
Deze is niet duur en tot 5s:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3064
Die adapters (3 stuks) lijken mij ook perfekt!!,maar zit daar de kabel ook bij,die naar mijn Robbe lipoly equalizer no.8446 moet gaan?en heeft iemand idee wie dat verkoopt,en evt. een nummer van dat tussenkabeltje??
Bvd Mike

De balancerstekkers van graupner en robbe zijn hetzelfde. Dus graupner stekkers passen ook op de robbe balancer.
Graupner en Robbe wordt in (vrijwel) elke modelbouwwinkel wel verkocht. Als ze het niet op voorraad hebben kunnen ze het vlot voor je bijbestellen.

De balancerstekkers van graupner en robbe zijn hetzelfde. Dus graupner stekkers passen ook op de robbe balancer.
Graupner en Robbe wordt in (vrijwel) elke modelbouwwinkel wel verkocht. Als ze het niet op voorraad hebben kunnen ze het vlot voor je bijbestellen.
Haha,ja zal wel,maar om 30 kilometer(of meer?) te rijden voor een stekker van 5 euro??..en mijn vraag was ook,welke stekker er in het balanceer gaatje van de balancer past,en niet welke stekker(`s) er aan een accu zit (kan het wel helemaal verkeerd hebben,maar daarom heb ik er ook geen verstand van:hammer:)
Gr Mike

Back