Lipo balancer

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door filo, 18 okt 2015.

  1. filo

    filo

    Lid geworden:
    28 feb 2015
    Berichten:
    44
    Heeft het eigenlijk zin om een lipo balancer te kopen ?
    Mijn lipos worden steeds op 1c geladen .
    Vandaag, was 1lipo 1800Mah Gens ace van Goblin 380 niet goed te krijgen ??
    Normaal allen 4 a 4.2 volt /cell
    Lipo kon maar geladen worden tot 92% ??
    Lader een hitec H4 gaf het aan dat cel 2 vs cel 4 teveel scheelde .
    Nu , vond ik op de www een lipo balancer die automatisch alle cellen op gelijke spanning brengt .
    Gewoon op de balance kabel van de lipo aansluiten .
    Dan doet hij zijn werk , en eens ok ---> sleep mode .

    Zijn er mensen die dit ook gebruiken ?

    Dank ,
    filo
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    De H4 heeft volgens mij een balanceer poort. Gewoon de balanceerplug op de poort aansluiten tijdens het laden en dan moet het vanzelf goed gaan..... toch?
     
  3. filo

    filo

    Lid geworden:
    28 feb 2015
    Berichten:
    44
    Ja heeft hij inderdaad maar kreeg die niet goed !
    Ging dus niet vanzelf ,ook niet na cv discharge ??
    Snap ook niet waarom hij die lipo niet hoger dan 92% kon laden .
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Als je bij een club zit of iemand anders kent met deze hobby, dan kun je testen of het aan de lipo of aan de lader ligt.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.287
    Locatie:
    Antwerpen
    Idd aparte balancer heeft enkel zin als je lipo lader geen ingebouwde balancer heeft..

    Maar bij deze lader is die balans functie er wel..

    Staat hij op het lipo balance programma en balans stekkertje aangesloten zou het allemaal goed moeten gaan..

    Zou het kunnen dat de lipo het aan het begeven is.. (al wat oudere ofzo..)
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.944
    Dit wijst eerder naar (kwaliteits) problemen bij de Li-Po
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd ligt het aan de lipo (denk ik)
    een oude lipo krijg je niet meer tot maximum geladen
    waar bij een nieuwe goede lipo dat laatste stukje balanceren heel snel gaat en alle cellen 4,2 volt hebben,

    ingebouwde balancer van de lader is genoeg en vol o.k.
     
  8. filo

    filo

    Lid geworden:
    28 feb 2015
    Berichten:
    44
    Het is verdrie een lipo die 9 vluchtjes heeft gehaald :oops: oude lipo ??:weetnie:
    Jaja en dan nog nen Gens ace mijn kl.......
    Ben eigelijk meer tevreden over mijn sls lipos ;
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe ver vlieg je de lipo's leeg? Ofwel hoeveel mAh laad je na het vliegen weer in de lipo?

    Hou er rekening mee dat het balanceren van een scheef getrokken lipo erg lang kan duren omdat dit met een lagere stroom gaat (200 - 300mA).
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    jij weet het zelf ook, dat je een lipo ook kapot kan vliegen,
    maak een lipo (een nieuwe, en ook een Gens) helemaal leeg,
    kan zijn, dat je hem überhaupt niet meer kan laden ...

    maar wat Joop al zegt,
    bij sommige laders kan het balanceren van een "scheef" getrokken lipo erg lang duren,
    het kan zelfs zijn, dat hij eerst bij het tweede of derde keer laden helemaal tot zijn 4,2 volt komt.
     
  11. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik gebruik zelf een lipo-safer welke ik ingesteld heb op 3,3V per cell belast.
    Zodra de heli aan de grond staat meet ik opnieuw en dan zijn de cellen +- 3,7V onbelast.
    Maar ik ben wel benieuwd hoeveel capaciteit je van een lipo mag benutten.
    Neem nou een 12s 5000mAh pakket, hoeveel mAh mag je verbruiken zonder dat het schade toebrengt aan de lipo?

    Gr Jeroen
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn 12s paketten vlieg ik tot maximaal 3,7 volt, meest zijn het in de buurt van 3,8 volt,
    en dan heb ik wel een vliegtijd van meer dan 5 minuten gehad,
    bij rustig vliegen zullen het ook 7 minuten zijn,
    12s 5000 is wel wat, niet iedereen vliegt dat, (ik wel).
     
  13. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik vlieg ook 12s 5000 packs, maar wanneer meet jij die 3,7V? Is dat belast of onbelast?

    Want zodra de heli aan de grond staat meet ik direct de lipo's.
    Dan meet ik 3,7V, maar in de lucht gaat de lipo-alarm af bij 3,3V
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    oh, ik meet het op de grond na de landing,
    ik werk niet met telemetrie .
     
  15. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    De heli creëert een grote ontlaadstroom waardoor de spanning achteraf weer wat omhoogloopt, vandaar dat je op de grond een hogere voltage meet als in de lucht.

    Ik werk ook niet met telemetrie, ik gebruik een lipo-safer van een paar euro welke je aan het balanceer-kabeltje hangt en deze meet constant de cellen apart van elkaar.
    Je kan instellen bij welke voltage er alarm af moet gaan.
    Het werkt prima!

    Voordat ik met de lipo-safer vloog heb ik een keer meegemaakt dat de ESC in de "low voltage cutoff" ging.. En dan moet je gaan autoroteren
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik ook (autoroteren),
    en waar koop je dat ?

    (anders PB me even, bedankt)
     
  17. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    80% van de capaciteit, schijnt het. Volgens mij moeten ze in geen geval onder de 3v/cel komen maar mijn ervaring is dat een bepaalde spanning de cellen meer uit balans raken en dan duurt het laden vaak ook weer langer om dat te corrigeren. Als het van belang is dat de lipo lang mogelijk meegaat kun je misschien beter wat minder gebruiken en zo min mogelijk volledig geladen bewaren. Spanning geeft vaak wel een indicatie maar kan wat verschillen per lipo; de ene houd de spanning langer stabiel dan de ander en dat is ook afhankelijk van de belasting.
    Telemetrie met spanning en stroomverbruik is misschien wel het handigst. Zelf vlieg ik met timer en land ik eerder als ik de heli wat harder heb laten werken dan gemiddeld.
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  18. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Wanneer je vliegt met een rustige vliegstijl lijkt dit ook beter voor de levensduur van lipo. Want zodra ik flink veel pitch pumps achter elkaar geef (en dus de lipo zwaar belast) resulteert dit tot hoge ontlaad pieken.
    Dan wil de lipo-safer al wel na 3 minuten vliegen afgaan (ingesteld op 3,3V)
    Zodra ik dan terug ga naar normaal mode gaat het alarm uit en kan ik nog rustig een aantal minuten vliegen voor het alarm weer (definitief) afgaat.

    Kortom, door een hoge ontlaadstroom kunnen de voltage's van de cellen wat gaan schommelen.

    Wat betreft het opbergen van de lipo's. Ik leg ze altijd weg in storage mode, of wanneer ik binnen 3 dagen ga vliegen laad ik ze vol.
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt,
    phhhh, moet echt gaan, morgen ochtend werken .... to zo !!!
     

Deel Deze Pagina