Lipo Battery USB Charging Charger Cable

Ik vlieg mini DLG's op 1S1P lipo van 300 en 420 mAh. Om op het veld te kunnen laden heb ik op ebay een 2.6AH Solar Power Supply Charger gekocht: een 2.6 Ah lipo met een zonnecel die 'm oplaad voor 10 euro. Op deze charger zit een USB poort die 5 volt levert.

Om mijn lipos te laden heb ik een (eigenlijk 5) Lipo Battery USB Charging Charger Cable 6020-1 6025-1 gekocht: USB laadkabeltjes voor van die kleine helicoptertjes (1,60 euro per stuk).

Mijn plan is om met behulp van de zonnecel batterij, via zo'n USB kabel mijn lipotjes te laden.

Vandaag zijn de kabeltjes binnengekomen. Ik heb het stekkertje vervangen door een stekkertje dat op m'n lipos past. Een USB netstroom adapter levert de stroom voor het kabeltje. Als ik het kabeltje aansluit gaat er een ledje branden: er is dus leven in het kabeltje...

Als ik er een lipo aankoppel gaat het lampje uit: dan is hij blijkbaar aan het laden. Ik meet regelmatig de spanning van de lipo, die loopt mooi op.

Maar nu komt het: het lampje gaat pas weer branden als de lipo een spanning van 4,4 volt heeft bereikt. Ik heb altijd begrepen dat een lipo stuk gaat als hij een spanning hoger dan 4,2 volt krijgt :confused:

De geladen lipo is niet in de fik gevlogen, niet warm geworden, en blijft netjes de spanning van 4,4 volt vasthouden. Ook werkt hij zo op het oog prima in mijn DLG: ontvanger en (2) servo's werken prima. Ook na een paar minuten flink servo gebruik houdt de cel zijn spanning prima vast.

Is deze cel nu toch stuk? Zo nee: gaat deze cel nu snel stuk? Wat kan ik verwachten?

Gebruikt iemand misschien zo'n USB kabeltje om z'n helicopter op te laden? Ik ben dan wel benieuwd of de kabel (electrisch) direct op de lipo is aangesloten, of dat er nog wat electronica tussen zit.

Jaap.

Ik heb toevallig zon kabeltje bij een goedkoop ebay prul gekregen,
en ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit in elkaar zit. ;)

De maximale laadspanning voor een Li-Po is 4,235 Volt per cel.

Je meet een hogere spanning. Dat kan ook door het gebruikte meetinstrument komen. Goedkope "bouwmarkt universeel meters" zijn niet zo heel erg nauwkeurig. Als je zo'n meter gebruikt, meet de spanning eens met een kwalitatief beter instrument. Bij voorkeur een geijkt exemplaar.

Goedkope "bouwmarkt universeel meters" zijn niet zo heel erg nauwkeurig.

Waar ik bang voor ben is dat zo'n USB ladertje van 1 euro 60 ook niet zo heel erg nauwkeurig is...

Ik heb inderdaad zo'n bouwmarkt universeel meter, maar als ik de lipo's met mijn lipo charger 4 oplaad meet ik wel netjes 4,25 volt...

Zelfs 4,25 Volt is al aan de hoge kant. Als een meetinstrument een nauwkeurigheid heeft van 0,1 %, en dan zit je al in een hele dure klasse van meetinstrumenten die weinig hobbyisten bezitten, is het al moeilijk dit soort spanningen nauwkeurig te meten. Ook is regelmatige ijking nodig om de nauwkeurigheid te garanderen.

Als deze afwijking zou gelden voor de gemeten waarde, maar dit kan net zo goed de afwijking op het gekozen meetbereik zijn, dan kan een absolute spanning van 4,2 Volt worden weergegeven als een waarde tussen de 4.1958 en 4.242 Volt. Let wel, we hebben het hier over een topkwaliteit meetinstrument!

Ik gok dat er in de usb laad kabel niet meer dan een diode zit. Met een diode "verdwijnt" 0.6V. 5V van usb - 0.6V = 4.4V........ mmh, toeval? Ik denk het niet. De meter klopt denk ik wel, de usb laad kabel is rotzooi.

Wat ik me afvraag: kan een Lipo cel een spanning hoger dan 4,235 volt hebben? Of is dat door de chemische opbouw van zo'n cel onmogelijk? (het is al lang geleden dat ik scheikundeles gehad heb :( )

Als het onmogelijk is, is het duidelijk dat mijn meter te onnauwkeurig is...

Het vermogen en capaciteit van de lipo gaan achteruit. Hij kan ook opbollen en heet worden tijdens het laden. In het uiterste geval kan de lipo scheuren in ontbranden want het gas is waterstof.

Tijdens het laden wordt de Lipo helemaal niet warm, en hij bolt helemaal niet op. Ik verwacht dus niet dat hij zal gaan scheuren...

Ik ga het gewoon proberen, en zal de capaciteit van de met het kabeltje geladen lipos in de gaten houden (kijken hoe lang ik kan vliegen voordat de servo's gaan brommen). In mijn DLG heb ik niet zoveel vermogen nodig, dus van het vermogensverslies zal ik waarschijnlijk geen last krijgen.

De cel is 420mAh 20C en zou dus theoretisch 8,4 ampere moeten kunnen leveren. Mijn DLG met twee kleine servo's en een ontvanger trekt lang niet zoveel stroom...

Laatst bewerkt:
Ik heb wat meer info gevonden over deze kabeltjes:

RC Groups - View Single Post - Killbucket's $10 Poor-Boy Lipe charger for micros

USB_charger.JPG

The USB 'charger' is nothing more than a voltage drop with resistors, and a thresh-hold circuit to bypass charge at a particular point.
All its doing is looking for a voltage peak.
Verderop zegt de schrijver:

BOTTOM LINE, folks:
Are your batteries swollen, or even hot, after charging? no? Then your charging methodology, whatever it is, is not an issue with flight time.
Geen last van bolle of hete lipo's dus ga ik het kabeltje gewoon gebruiken, ondanks de te hoge eindspanning van m'n lipo's.

De persoon die dit geschreven heeft weet waarschijnlijk niet echt veel van de elektronica en zeker niet van LiPo's.
Er is geen "voltage drop with resistors" maar een stroom begrenzing met twee 6,8 Ohm weerstanden parallel wat hetzelfde is als één weerstand van 3,4 Ohm.
Er is geen tresh-hold (drempel) circuit die de laadstroom bij een bepaalde spanning omleidt. Er is ook geen piekdetectie van wat voor aard dan ook!
En dan het verhaal dat hij nooit warme of opgezwollen batterijen heeft gehad. Dat zegt niets want bij overladen gebeuren er binnenin dingen (chemische reacties) die zeer gevaarlijk KUNNEN zijn. Natuurlijk zit er een veiligheids marge ingebouwd maar die is er voor de veiligheid en niet om te gebruiken om een flutladertje toch nog "veilig" te kunnen gebruiken.
Wanneer je een LiPo regelmatig zwaar gaat overladen, tot 4,5 per cel laden is zwaar overladen, zal het absoluut een keer verkeerd aflopen. De vraag is niet of het zal gebeuren alleen wanneer. Doe dit dus niet, nooit, nimmer!
Tijdens het overladen zal er door elektrolyse van de Lithiumzouten zuiver Lithium gaan ontstaan wat uiteindelijk tot brand zal leiden. Dat is geen sprookje of bangmakerij maar pure chemie.
Pas dus heel erg op met dit soort goedkope oplossingen, ze kunnen wel eens heel duur uitvallen. :oops:

Het blijkt dat de ladertjes bestemd zijn voor een helicoptertje waar aan de lipo nog een circuitje is gesoldeerd:

S107_upgrade020.JPG

Dus ik ben op zoek gegaan naar zo'n circuitje, en in een (overleden) silverlit kloon zat een lipo met zo'n bordje.

Het bordje heb ik tussen de uitgangen van het printje in het USB kabeltje en het kabeltje gesoldeerd. Wanneer ik nu een lipo aansluit gaat het ledje bij ongeveer 4,05 volt knipperen. Waneer het ledje aan is loopt er geen stroom naar de lipo. Hoe hoger de lipo spanning, hoe minder frequent het ledje uit gaat. Bij een lipo spanning van ongeveer 4,1 volt gaat het ledje niet meer uit en stopt het laden.

Volgens mij kan ik het kabeltje nu goed gebruiken om mijn lipootjes op het veld te laden. Ze zullen niet helemaal vol raken maar dat is voor mijn DLG's niet zo'n probleem.

Jaap

Back