Lipo bol door verkeerde vertanding?

Ik heb een xray T3 met een Carson Dragster pro regelaar met daaraan een brushless motor van Carson Shooter T10,5.
Mijn lipo is/was een Bionic 5000mAH, 40C, 70C Burst.
FGR was 4,94, 30 pinion en spur 78.
Met bovenstaande configuratie geen problemen.

Nou heb ik de motor vervangen voor eenzelfde type, alleen 6,5T.
Aan de FGR heb ik niks veranderd.

Na een paar rondes, greep mijn cutt-off in terwijl mijn lipo nog ''vol'' genoeg was (55%).
Ondanks dit ingrijpen, toch nog een paar rondes door gereden met hier en daar weer een ingreep.
De cutt-off is alleen in te stellen (voor lipo) 2S of 3S en grijpt volgens de handleiding is als de voltage per cell 3 volt of minder is.

Nou werd mij vertelt dat door de verkeerde vertanding mijn motor te zwaar moest trekken en hierdoor niet goed op toeren kwam.
Met als gevolg dat de lipo te zwaar belast werd, waarschijnlijk hierdoor onder de drempel waarde van de cutt-off kwam zodat deze ingreep.

De bolle lipo zou dus heel goed mijn eigen schuld kunnen wezen omdat ik gewoon door ben gaan rijden.

Maar het ingrijpen blijf ik vreemd vinden, gezien de eigenschappen van de lipo.

Mocht het probleem direct/indirect toch aan de vertanding liggen?
Wat is een vuistregel als je een andere motor plaats met minder T?

Als een Li-Po te zwaar wordt belast, dan zakt de celspanning. De beveiliging merkt dit op en grijpt is. Na een rustperiode stijgt de spanning weer en meet een een Li-Po checker weer een ladingsgraad van b.v. 55%.

Back