Lipo bol, nog gebruiken?

Hallo

Een tijdje geleden kocht ik 2dehands een lipo, graupner 3300mah 3s 45c.
Toen ik hem met de post ontving stond hij al bol, de eigenaar zei dat dit overgaat, het kwam volgens hem door het temperatuursverschil van verzending etc. Ik was toen goedgelovig en liet het hele zaakje zo. Wat nu blijkt is dat na een 8-tal weken de lipo nog even bol staat. Ik heb er enkele testvluchten mee achter de rug en de lipo doet het wel prima, hij wordt niet te warm, cellen laden en ontladen perfect gelijk, hij wordt ook niet boller of warmer tijdens het laden, kortom alles prima uitgezonderd de bolheid, aan beide kanten staat hij ongeveer 3-4mm bol.
Nu is mijn vraag of het wel veilig is als ik met de lipo blijf verderwerken, weliswaar op een correcte manier.
Hier enkele fotos van de lipo:
http://s17.postimg.org/xarlbjlq7/image.jpg
http://s17.postimg.org/644oxmdof/image.jpg
http://s7.postimg.org/l0vst677v/image.jpg

te snel, of te diep ontladen. Blijft wel werken, alleen zal de punch eruit zijn...

Zou hem enkel laden met een kwaliteitslader, niet met chinaspul...

te snel, of te diep ontladen. Blijft wel werken, alleen zal de punch eruit zijn...

Zou hem enkel laden met een kwaliteitslader, niet met chinaspul...

Dus jij denkt dat ik hem nog kan gebruiken? Is voor fpv met de quadcopter, wil dus zeker geen risicos nemen want er hangt een redelijk bedrag in de lucht.

Gebruik al een jaar 2 lipo's van Parkzone die bol staan zonder enig probleem.
Heb zo het vermoeden dat het eerder het omhulsel is en niet de lipo.
Ze leveren nog steeds hun vermogen en laden zonder enig probleem.
Worden gewoon geladen met het ladertje van een Hype U Can Fly door middel van het witte stekertje.

Johan.

De lipo zal het wel blijven " doen" maar zoals hierboven al vermeld is de kracht er wel uit. Dat betekend dat je continu op een lagere spanning zal vliegen. Als je ineens veel vermogen nodig hebt dan zou het goed kunnen dat je regelaar afslaat omdat de accu spanning te ver instort. Nu begrijp ik dat bij multicopters dit vaak wordt uitgeschakeld, dus misschien is het niet zo'n probleem. Als er veel geld in de lucht hangt zou ik het risico niet nemen. Geen aandrijving meer betekend gewoon crashen bij een multicopter.

Elke lipo is apart natuurlijk, maar dat het vermogen er uit gaat durf ik niet direct beweren.
Gebruik ze in mijn Cessna Skywagon met Boost 25 motor en 40A esc, na tien minuten hebben ze nog tussen de 35 en 40% aan capasiteid, vind dat een normale waarde voor een 3s 1800 mAh lipo.
Vlieg ongeveer op 3/4 gas ermee.
Maar het is zoals met een auto batterij, soms heb je met een goedkopere van onbekend merk langer geluk dan met een duurdere van een bekend merk of omgekeerd.

Johan.

De lipo zal het wel blijven " doen" maar zoals hierboven al vermeld is de kracht er wel uit. Dat betekend dat je continu op een lagere spanning zal vliegen. Als je ineens veel vermogen nodig hebt dan zou het goed kunnen dat je regelaar afslaat omdat de accu spanning te ver instort. Nu begrijp ik dat bij multicopters dit vaak wordt uitgeschakeld, dus misschien is het niet zo'n probleem. Als er veel geld in de lucht hangt zou ik het risico niet nemen. Geen aandrijving meer betekend gewoon crashen bij een multicopter.

De lipo cut-off staat idd altijd af. Zoals johaver daarnet al zei denk ik ook dat het de behuizing is waar wat lucht in zit want ik kan de behuizing wel diep indrukken, precies of je een balon indrukt. Ik weet nu niet of ik het risico ga nemen, ga nog even wachten op verdere reacties.
Alvast bedankt tot hiertoe.

Heb je een logger met stroomsensor? Als je die ertussen hangt tijdens een vlucht kun je zien hoe de accu presteert. Hoeveel stroom trekt je quad?

Een lipo wordt bol door overbelasting of te ver leegvliegen. De interne weerstand neemt dan toe. Dat zorgt ervoor dat de spanning inzakt bij hoge belasting. Ik heb zelf enkele zwelgjes en als ik daarmee vlieg met een lipo pieper op de accu ( die piept als de spanning onder de 3.2v per cel zakt) dan kan ik de pieper af laten gaan door volgas loodrecht omhoog te vliegen. Blijf ik vlak vliegen met half gas is er niets aan de hand. Als je bijvoorbeeld 10 min met je quad kan vliegen dan trekt deze relatief weinig stroom en kun je deze accu gebruiken. Ik zou wel de vluchten iets inkorten voor de zekerheid.

In het "lipo staat bol" verhaal is niet altijd een lijn terug te vinden, veelal zal het zo zijn dat de batterij een opdonder heeft gehad.

Echter heb ik enkele batterijen (ook wat dan als A merk wordt verkocht zoals Thunder Power) die na de eerste vlucht "ballonerig" aanvoelden en waarvan ik wist dat ze niet te ver ontladen waren.

Deze batterijen doen het echter nog steeds naar behoren 2 a 3 jaar later en ik ben een veelvlieger.

Het hoeft geen drama te zijn dus.

Stevo

Heb je een logger met stroomsensor? Als je die ertussen hangt tijdens een vlucht kun je zien hoe de accu presteert. Hoeveel stroom trekt je quad?

Dat zorgt ervoor dat de spanning inzakt bij hoge belasting. Ik heb zelf enkele zwelgjes en als ik daarmee vlieg met een lipo pieper op de accu ( die piept als de spanning onder de 3.2v per cel zakt) dan kan ik de pieper af laten gaan door volgas loodrecht omhoog te vliegen. Blijf ik vlak vliegen met half gas is er niets aan de hand.
Dat betekend dat de lipo al onder normaal niveau presteert of overbelast is.
Zulke lipos zou ik apart leggen en alleen nog voor minder zwaar werk in zetten.:yes:

....Een tijdje geleden kocht ik 2dehands een lipo, graupner 3300mah 3s 45c. Toen ik hem met de post ontving stond hij al bol, de eigenaar zei dat dit overgaat, het kwam volgens hem door het temperatuursverschil van verzending etc.....

...van temperatuurverschillen tijdens de verzending gaat een LiPo niet :nooo: bol staan lijkt me

Vorige week had ik ook een volledig lege LiPo (0.0V). Eerst langzaam bijgeladen tot de cellen weer 3.3V hadden, en toen weer door met het normale LiPo-laadprogramma. Toen stond de LiPo ook enigzins bol, maar dat was na een dag weggetrokken. In jouw geval lijkt de situatie echter nog erger (bolheid trekt niet weg).....

Waarom zou je een tweedehands LiPo kopen (je weet de historie niet) en waarom zou iemand een LiPo verkopen???

Back