lipo cel 2 altijd eerst vol ??

Hallo, ik vlieg F3A met 2X5S 5000Mha. ik laad de lipo's altijd aan 1 C met 2 verschillende laders; n1 hyperion 1420i 2X 550 watt en nr 2 hyperion 615i 2X 300 watt en een 12V 60Amp server voeding.heb 4 packs turnegy 2X5S en 1 pack 2X 5S hacker nieuw.bijna met alle lipo's laad beide lader de turnigy's hebben ca 80 tot 100 ladingen elk en zijn mooi rechthoekig en niet opgeblazen en hebben hun power nog.weet iemand hier raad mee aub

Ik snap je probleem niet geheel?

het is bijna onmogelijk dat alle cellen altijd exact hetzelfde zijn qua kaliteit en eigenschappen, dus er zal altijd wel een cel een tikkie achterblijven, en er zal altijd wel een cel een beetje vooruitlopen.

Houdt dus in dat deze cel minder weerstand heeft als de rest.
Geen enkel probleem, zolang hij maar niet hoger als 0,1 volt over de 4,2 volt heen gaat.
De lader gooit de cellen altijd al iets daarover heen vol, maar de balancer moet het wel bijhouden.

Zo niet, gaat tegenwoordig doorgaans een alarm af.

Inderdaad geen 2 accu cellen zijn 100% gelijk, dat de ene dus iets eerder vol is dan de andere is normaal. Dit heeft echter helemaal niets met de weerstand van de cellen te maken. Die weerstand is zo laag dat hij bij het laden nauwelijks een rol speelt. De verschillen in weerstand zijn daarbij ook nog eens zo klein dat die bij het laden helemaal geen rol spelen.
Ook hoop ik van ganser harte dat jouw lader niet meer dan 4,2V (4,231V om precies te zijn) per cel op je accu zet. Zelfs 0,1V meer kan al voor defecte cellen zorgen en in het ergste geval tot een fikkie! :oops:
LiPo's zijn helemaal geen ingewikkelde accu's en ook geen mysterieuze dingen. In feite behoren ze tot de simpelste accu's die er zijn en ook de manier van laden is eigenlijk heel simpel. Er is één belangrijke maar en dat is dat de celspanning niet boven de genoemde 4,231V uit mag komen omdat er dan een chemisch proces in die cellen gaat plaatsvinden die een ploffende cel, een hoop rook en zelfs een steekvlam tot gevolg kan hebben. Het is die zeer kritische celspanning die bijzonder is en waar een heleboel maatregelen voor worden getroffen die genoemde effecten moeten voorkomen. Overigens zijn er een heleboel lader fabrikanten die de celspanning op 4,2V houden, dat is een fractie lager dan zou mogen dit geeft wat extra veiligheid. De beschikbare capaciteit zal ook een heel klein ietsje lager zijn maar daar merk je niets van, zo weinig is dat.
Natuurlijk zitten er ook verschillen tussen de balancers, de ene ingang zal altijd een fractie eerder of later reageren dan de andere. Die 4,2V zal dus altijd een fractie hoger of lager zijn. Dat moet je NIET gaan meten met je ht&k(*) multimeter. Je kan de onderlinge verschillen er wel mee meten maar je kan die metertjes niet gebruiken om je lader of balancer op de "juiste" spanning in te stellen. De afwijking die dergelijke metertjes kunnen hebben is veel groter dan de afwijking van de lader en/of balancer. Vaak is het zelfs zo dat je de lader wel kan gebruiken om je multimeter af te stellen op de juiste aanwijzing. ;);)
Dat één cel altijd eerder vol is dan een andere kan dus volledig normaal zijn. Meestal zijn die verschillen zo klein dat je het niet of nauwelijks merkt. Is het verschil wel groot of wordt het zelfs steeds groter dan kan er natuurlijk iets fout zijn met je lader, balancer of accu. Je zou dan je accu eens kunnen laden met de lader van een mede clublid of zijn accu met jouw lader opladen. Er zal altijd wel een manier zijn om uit te vogelen waar het probleem echt zit.
Succes.

(*) ht&k = huis tuin en keuken ;)

dit probleem kwam af en toe voor, maar sinds kort bijna altijd.
een voorbeeldje: cel 1- 4.12 * cel 2 -4.20* cel 3- 4.13* cel 4- 4.12* enz
dan stop hij met laden en gaat dan balanceren en dat duur zéér lang (uren)
wat doe ik dan: ik ontlaad via balanceer stekker cel 2 ongeveer 300mha zodat de cel terug op 4.12 staat.dan laad ik gewoon alle cellen opnieuw en dan laad hij tot alle cellen 4.20 en 4.19V.de lipo's hebben ca 80 ladingen en nooit lager dan 25% ontladen.
Ook bij de zeer nieuwe hacker lipo's gebeurt dit (4 a 5 ladingen)

Ik snap je probleem niet geheel?

het is bijna onmogelijk dat alle cellen altijd exact hetzelfde zijn qua kaliteit en eigenschappen, dus er zal altijd wel een cel een tikkie achterblijven, en er zal altijd wel een cel een beetje vooruitlopen.

Houdt dus in dat deze cel minder weerstand heeft als de rest.
Geen enkel probleem, zolang hij maar niet hoger als 0,1 volt over de 4,2 volt heen gaat.
De lader gooit de cellen altijd al iets daarover heen vol, maar de balancer moet het wel bijhouden.

Zo niet, gaat tegenwoordig doorgaans een alarm af.

Ik heb het nog wel eens als mijn 3s lipo'tjes een beetje oud worden.

Blijkbaar ligt het niet aan de weerstand, weer wat geleerd..
waar het aan ligt weet ik dan niet, maar sommige cellen gaan dan erg protesteren.
blijven erg achter, terwijl een andere cel al op die 4,2 volt zit.

Meestal zie je dit al redelijk vlot, omdat op een gegeven moment de balancer het niet meer bijhoud. Dan wordt 1 cel overladen, en gaat er een alarmpje af.

Doorgaans als dit een keer gebeurt is, laad ik die betreffende accu met 1 C (normaal laad ik alles met 2C)
je geeft dan de balancer meer tijd om alles gelijk te trekken.
Gebeurt het dan nog eens een keer (meestal na een maand of wat goed gebruik), zet ik er een halve C op.
Dat is ook het moment dat ik ze echt afschrijf. Dan is meestal 1 cel echt overleden

Wanneer starten die hyperions met balanceren ?

Mij PL 8 starten heel laat, als de accu bijna vol is met balanceren, dit heeft als voordeel dat er bijna niet gebalanceerd hoeft te worden.

Als een lader direct begint met balanceren bij het starten van het laden, gaat hij dus balanceren waar het niet nodig is. Uit iedere Cel is ongeveer de zelfde capaciteit uit, die moet er ook weer terug in. Door dat cellen verschillende capaciteiten hebben is de spanning als ze leeg zijn dus ook behoorlijk verschillend. Als de lader dan meteen begint te balanceren gaat hij een onbalans introduceren die in de rest van het laad proces weer ongedaan gemaakt moet worden.
Bij snel laden kun je dit nog steeds zien aan het einden van het laad process.

Balanceren moet dus alleen gebeuren als de Lipo bijna vol is. Ik heb Zelf nog nooit een Hyperion gehad, maar ik durf te zeggen dat deze laders zeker een optie hebben waar mee je dit aan en uit kunt zetten.

Bart,

Lader moet toch beginnen met balanceren zo gauw één cel (bijna) vol is Bart? Als lader bijna vanaf de start balanceert, hebben opgegeven maximale laadstromen weinig zin. Blijkbaar heb jij erg uniforme packs :)

Er zijn inderdaad twee verschillende soorten balancers. Elke balancer heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Bij de modelbouw FQA vindt je een stukje dat ik over LiPo's heb geschreven. Hierin wordt uitgelegd hoe het laden van een LiPo accu het beste kan gebeuren.
Hieronder een klein stukje hieruit wat iets verteld over de twee types balancers.

De meest simpele balancer is het passieve type. Een dergelijke balancer gaat pas aan het werk als de accu al vrijwel vol is. Op dat moment is de laadstroom dus al een heel eind afgenomen. Wanneer de spanning van één van de aangesloten cellen de 4,235V eerder bereikt dan de andere cellen zal de balancer dat detecteren en de dan nog lopende laadstroom om de cel heen leiden.

Een tweede type is de active balancer. Deze doet feitelijk hetzelfde maar nog meer. Wanneer je de accu op zo'n balancer aansluit zal hij de spanningen van elke cel meten en die met elkaar gaan vergelijken. Als er één iets hoger is dan de andere zal die cel iets ontladen worden om hem gelijk aan de rest te krijgen. Pas wanneer alle cellen gelijk zijn zal de balancer de laadstoom inschakelen.

Tijdens het laden blijft de balancer de spanning in de gaten houden en als er één cel iets hoger wordt dan de anderen zal de balancer (een deel van) de laadstroom om die cel heen leiden. Zo wordt ervoor gezorgt dat die cel iets langzamer geladen wordt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle cellen tegelijk netjes vol raken.

Lees het hele verhaal door als je meer wilt weten!

De lader zorgt ervoor dat er nooit 1 cel wordt overbeladen.
Een "rotte" cel bereikt dat doorgaans het eerste en zal de lader proberen om alles gelijk te krijgen. Het laadvermogen van de balancer is klein, dus het kan best lang duren.

als het zonder balanceren wel goed gaat. Balanceerd jou lader met balanceren aan van af het begin van het laad proces en krijg je het resultaat wat jij ziet.

Ron een lader kan makkelijk met 20 ampère laden een een correctie balancer op 1 cel uitvoeren van 1 ampare. dan laad deze cel met 19 A.

Dat kan een FMA PL8 ook maar default staat het op het einde van et laad process.

Ik moet even zoeken wanneer een PL8 normaal start met balanceren

Bart

ron

als je een goed gebalanceerde lipo leeg vliegt en laad zonder balanceren komt hij bijna altijd weer op de zelfde eind voltage per cell uit. Als je naar de cell voltage kijkt als hij leeg is kan er een hele grootte onbalance in de cellen spanning zitten. Dit heeft alles te maken met de onbalance in de cell capaciteit. Door alleen aan het einden te balanceren hoeft er maar heel weinig gebalanceerd worden. veel laders balanceren van af het begin dat is gewoon fout, Je probeert dan iets te corrigeren wat er nog helemaal niet is.

Ik kan in de manual de setting niet vinden van de PL8, zal zondag eens kijken. Maar uit mijn hoofd is het iets van 90% van eind spanning. Kan ook makelijk 80% zijn want de capaciteit verschil onbalance is zelfs bij hele slechte lipos al weg bij 3.8 volt per cel.

Bart

ben nu met zo een accucell 6 van turnigy aan het laden en deze laad de lipo's prima , dan maar duur laders kopen, maarja de 2 laders zijn terug naar hyperion

Back