Lipo defect?

• Topicstarter Topicstarter Taco
  • Startdatum Startdatum
T

Taco

Guest
Hallo,

Ik heb sinds gisteren drie kokam lipo's 2000 mAh. (allemaal nieuw)
Bij de eerste keer laden ging er bij alledrie tussen de 950 en 1050 mAh in. Ik gebruik een lipo balancer tijdens het laden.

Tijdens het gebruik van 2 van de lipo's was er niets aan de hand. Bij de 3e draaide de rotor wel maar ging de heli niet echt heel hoog, bij de andere 2 vliegt ie gewoon goed.
(ze worden gebruikt in een Trex met governer mode in de regelaar)

Ik heb de 3e lipo opnieuw opgeladen en er ging niet meer in als 200 mAh. De spanning volgens de lader is 12,6 V.
Is deze lipo defect of had mijn regelaar gewoon even kuren?

Groeten Taco

Ik heb ook zoiets. een 3cell in een microheli die gewoon het goed voltage geeft en ook goed laad (schijnbaar). Zodra je hem echter belast, flikkert de spanning snoeihard naar beneden. Ik denk dat ik die iets teveel mishandeld heb. Dat het met een nieuw pak gebeurd is raar.

Dit zegt weinig, nieuwe lipo's zijn altijd gedeeltelijk geladen, leeg zijn ze nooit, dus wat je erin laadt zegt dan weinig.
Die derde lipo is ook niet duidelijk, je zegt dat er niet veel inging, maar je moet dan wel eerst weten hoever die leeg was. Ik zou alle lipo's eerst eens ontaden tot het minimum, daarna opladen en kijk dan eens wat erin gaat en wat ze daarna presteren :wink:

Weer iemand die zich blind staart op wat de lader in een accu stopt. Ik heb het al vele malen geschreven dat je zo goed als niets hebt aan die "informatie". Feitelijk is het noninformatie!
De hoeveelheid "stroom" die de lader in de accu stopt is van heel veel factoren afhankelijk. Ik ga die hier niet weer opnoemen gebruik daar de zoekfunctie maar even voor. Één wil ik er wel noemen en dat is de balancer. Als die begint te werken zal er een beetje tot een beetje veel "stroom" door die balancer verwerkt worden. Die gaat dus echt NIET in de accu. De lader kan dat niet zien en geeft die "stroom" toch keurig aan op het display alsof het de accu in is gegaan.
Doe maar zoals Frank ook al schrijft, laad de accu op en ga hem gebruiken. Je moet dan meten hoeveel stroom gebruikt wordt en hoe lang de accu die stroom kan leveren. Aan die informatie heb je wat, daarmee kan je bepalen wat de capaciteit van je accu is.
Als je dat weet dan kan je eens kijken wat er door de lader zogenaamd in de accu is gestopt. Je zult zien dat die hoeveelheid altijd groter is dan wat je er uit kunt krijgen. Dat geeft je dan een idee omtrend het laad- en ontlaadrendement, want zowel bij het laden als het ontladen gaat er "stroom" verloren! Hoeveel? dat is moeilijk te zeggen omdat het van ook weer vele factoren afhankelijk is. De belangrijkste zijn wel de laadstroom en de ontlaadstroom. Hoe hoger die zijn hoe groter de verliezen zullen zijn!

(P.S. Overal waar ik hierboven "stroom" heb geschreven moet eigenlijk ENERGIE staan!)

Back