Lipo defect?

Ik had voor mijn zwevertje een ELE lipopackje gekocht, 7,4 volt, 1000mah, 15c. Icm een speed 400 en een klein propje (6x3 geloof ik) trekt het spul ca. 8 ampere. Echter na 30 seconden lopen kapt de motor er al mee. Lipo kapot of zie ik iets over het hoofd? Zou er volgens mij toch een minuutje of 6 op moeten kunnen lopen!

Zou ook een thermische afslag van je regelaar kunnen zijn. Koelt die wel genoeg?

Cut off-voltage goed ingesteld, niet te hoog?

Als de motor afslaat, en je vervolgens gas dicht doet en weer gas geeft, gaat hij dan weer lopen?

Ja, volgens mij zit dat wel goed. Met 7 sanyo celletjes 500mah doet ie het wel goed. Bij gebruik van de lipo zakt de spanning ook heel snel in elkaar (toerental loopt heel rap terug met vol geladen lipo).

Hmm, ik ben er net nog even mee bezig geweest. Lipo weer opgeladen, ging maar 200 mah in. Weer aangekoppeld, bij volgas kapt ie er weer met een 30 seconden mee. Weer aan de lader, weer maar een 200 mah erin?!? Zou het soms aan de lader liggen, is een Ultramat 14. Instelling is uiteraard Lipo, 1000mah, 2 cellen (meer kan ik niet instellen) en zou ook niet nodig moeten zijn toch?

Hey,

Enkele lipo's moeten toch op gang komen. Het wil ook enkel eens voorkomen dat een nieuwe lipo volledig uit balans is (heb ik kort geleden ook gehad met een 15C2200 3S ele pakket). Zou je de cellen eens afzonderlijk willen meten? En naar vermoeden is één cel niet vol. Indien dat het geval is, even de cellen separaat opladen via de balancerstekker.

Succes, groetjes van Aldert

Helaas heeft dit packje geen balanceerstekker. Als hij straks klaar is met laden zal ik de spanning eens meten. Volgens mij gaat er nu iets meer in als de vorige keer, hij staat nu op ruim 300 mah.

Zo, klaar met laden. De lader gaf aan dat er ruim 400 mah was verbruikt dus er zal denk ik een 300 a 350 mah in de accu terecht zijn gekomen. De spanning van cel 1 is 4,08 volt en van cel 2 is 4,24 volt. Lijkt mij een klein verschil, maakt dat nog iets uit?

dat is nogal een groot verschil, namelijk 4.20 is vol!!! als je ze leegtrekt zal de ene cel ook vlugger onder de 3.0 volt zijn dan de andere, balanceren is belangrijk.

Nou dat is best een groot verschil.. uit de lipo FAQ:

Een lipo-cel heeft, wanneer deze helemaal vol is, een spanning van 4.2 Volt en het is belangrijk ervoor te zorgen dat de spanning nooit hoger wordt dan deze 4.2 V.

2 cellen samen mogen dus maximaal 8.4v geven. 4.24 + 4.08 = 8.32, dus nog onder het maximale voltage, echter toch is 1 cel al 'te vol' geladen.

De cellen toch maar even balancen dan maar denk ik.

Aan de andere kant zie ik niet hoe dit je probleem van korte belasting kan verklaren.

Dat er een snelle spanningsval is, klopt wel. Een lipo zal onbelast 'meer volt' afgeven dan belast. Zodra je dus je motor aanzet, zal het voltage snel vallen, maar dan wel stabiel blijven (als het goed is rond de 3.7v geloof ik) voor de tijd dat de accu nog geladen is. Aan het eind van de lading zal hij weer gaan vallen.

7 cellen Sanyo geven 8.4 volt nominaal. De nominale spanning van het lipo pakketje is 7,4 volt, ruim een volt minder dus. Hieruit volgt dat dat de regelaar goed werkt met 7 cellen Sanyo, geen garantie is dat hij het 'dus' met lipo's ook goed moet doen.

Als je het voltage meet tijdens het draaien van de motor, hoe ziet de daling er dan uit? Wordt het stabiel, of daalt hij aan 1 stuk door en stopt dan? Wat zijn de start- en stopvoltages?

Ik heb even wat plakband losgepeuterd en ben nu de cel met de laagste spanning aan het bijladen. Ik vraag me af of het iets uit gaat maken want de spanning stijgt tijdens het laden heel rap naar 4,20 Volt waarnade laadstroom snel terugloopt (op dit moment 0,3A). Maar goed niet geschoten is altijd mis!

Jakkie takkie zei:
Ik heb even wat plakband losgepeuterd en ben nu de cel met de laagste spanning aan het bijladen. Ik vraag me af of het iets uit gaat maken want de spanning stijgt tijdens het laden heel rap naar 4,20 Volt waarnade laadstroom snel terugloopt (op dit moment 0,3A). Maar goed niet geschoten is altijd mis!

Dit klopt. Naarmate je de 4.20 nadert, zal de laadstroom afnemen. Dat vertraagt het laden. Het is niet zo dat je bv. een 1500Mah pakketje vol hebt met exact 30 minuten 3000 Mah, 45 minuten komt meer in de buurt.

Dit is ook de reden waarom er mensen zijn die de Lipo's nooit helemaal vol laden, omdat dat laatste beetje relatief veel laadtijd vergt. Je kunt dan beter accu's met een hogere capaciteit of domweg meer accu's nemen, dat is dan efficienter ipv. elke keer dat extra kwartier wachten voor 200Mah.

Maar hiermee is je 'afslag-probleem' nog niet opgelost, denk ik; immers ze (de cellen van jouw accu) zijn weliswaar niet gelijk, maar beide duidelijk wel geladen. Anders haalden ze die voltages niet.

Ik heb net de andere cel dus even separaat geladen. Het verbruik bedroeg ongeveer 100 mah, niet zo veel dus. Weer aangesloten en nu leek het alsof de motor nog eerder afsloeg (20 seconden of zo). De spanning zakt als een plumpudding in elkaar zodra ik de motor start, bij ca. 5 volt schakelt de regelaar hem uit. Vervolgens stijgt de spanning weer tot ca. 7,9 volt.

Ik wacht overigens altijd op de automatische afslag van de lader (geen haast 8) ).

Edit:
Nou hij is weer 'vol' :? 250mah erin gepropt :cry:
Volgens mij is het ding echt gaar, hoe kan dit nu?!?

Jakkie takkie zei:
Edit:
Nou hij is weer 'vol' :? 250mah erin gepropt :cry:
Volgens mij is het ding echt gaar, hoe kan dit nu?!?

Ik ben bang een combinatie. Waarschijnlijk tijdens de eerste keer laden is de volle akku al overgeladen. En misschien bij de eerste keer gebruik is de lege cel al te ver ontladen.

Lijkt me stug dat de akku met de ultramat 14 wordt overladen, deze is speciaal voor lipo's geschikt en slaat af boven de 4,2 volt per cel. Ontladen, ik heb de motor alleen icm de regelaar laten draaien en deze heeft ook een automatische afslag bij een spanning <5 volt.

Jakkie takkie zei:
Lijkt me stug dat de akku met de ultramat 14 wordt overladen, deze is speciaal voor lipo's geschikt en slaat af boven de 4,2 volt per cel.
Ligt idd niet aan de lader. De lader laat de spanning niet boven de 4,2 volt per cel komen. Dat is dus 8,4 volt op een 2 cellen pakket. Hhmmm... één cel is te leeg, laten we zeggen 4,0 volt... wat is dan de spanning op de andere?

Jakkie takkie zei:
Ontladen, ik heb de motor alleen icm de regelaar laten draaien en deze heeft ook een automatische afslag bij een spanning <5 volt.
Zelfde verhaal. 5 volt over twee cellen. Eén cel is iets voller, heeft iets meer spanning. Bijvoorbeeld 2,7 volt... wat is dan de spanning op de andere cel :?

Helaas sneu maar waar. Snel vergeten, en een nieuwe kopen.

Groetjes van Aldert

Zoals ik al eerder schreef heeft dit pakketje geen balanceeraansluiting. Ik heb een Graupner Lipo balancer plus liggen maar die kan ik voor dit ding dus niet gebruiken. Resumee: lipo packs die geen balanceeraansluiting hebben laten liggen of om de haverklap de krimpkous eraf peuteren om per cel te laden (of zelf een balanceeraansluiting eraan solderen, ik neem aan dat dat kan).

Jakkie takkie zei:
Resumee: lipo packs die geen balanceeraansluiting hebben laten liggen of om de haverklap de krimpkous eraf peuteren om per cel te laden (of zelf een balanceeraansluiting eraan solderen, ik neem aan dat dat kan).

Het is gewoon feit dat steeds meer packs worden geproduceert, zo goedkoop mogelijk. Het komt volgens mij helaas ook steeds vaker voor dat een pakket niet helemaal meer in balans is wanneer hij bij de gebruiker aankomt. Mede door de massaproductie, en achteruitgaande kwaliteitscontroles misschien (kost tijd/geld)?

Nieuwe packs direct checken en "repareren".

Gr.A.

Jakkie takkie zei:
(of zelf een balanceeraansluiting eraan solderen, ik neem aan dat dat kan)

dat is altijd het eerste wat ik doe bij een nieuw pakket zonder balanceeraansluiting :wink:

Nou ja, dan beschouw ik het maar als leergeld, zo duur was het packje ook weer niet. Inmiddels zit er al weer een nieuwe pack in mijn winkelmandje bij RC Technics. Wel jammer dat je zo'n pack dan gelijk moet 'slopen' om hem te kunnen nameten.

Back