Lipo defect

Ik ben al ruim een jaar in het bezit van een XB-16 snellader en een tweetal 5000mah Lipo accu's (gekocht bij PK racing). Na een middagje te hebben geraced met mijn Traxxas wilde ik mijn lipo's opladen.

Bij plaatsen van een van de lipo's aan de lader gaf deze de melding low voltage. Kijkend in beschrijving : The Processor detects the voltage difference during charging.

Met deze uitleg kom ik niet echter verder. Ook begint hij niet te laden. Is dit het einde van een van de lipo's?

Graag jullie reactie.

Heb je de balancer kabel wel in de lader gedaan.
Ik ben zelf geen lipo gewend en daarom vergeet ik dat steeds;)
Ik heb ook een TLP XB-16!

Deze foutmelding kan ook optreden als je aantal lipocellen niet overeenkomt met de instelling. Een 2S laden met 3S instellingen lukt niet.

Deze melding komt ook voor als het voltage van de cellen te te laag is.
Als dit voorkomt, heb je de lipo veel te ver leeggereden...

Een normale lipo mag minimaal 2,4 volt per cel hebben, 3 volt per cel is in gebruik het absolute minimum.
Meet je voltage op de accu, dan zie je het vanzelf.

De lipolader gaat gewoon niet laden als hij vermoed dat er iets niet goed is, dus als het voltage onder het minimale per cel zit, doet ie het dus niet.
Op te lossen door de lader even op een nimh of nicd instelling te zetten, en even laten laden tot het voltage weer boven het minimum zit.
Meestal duurt dit maar een paar tellen, zorg dat je erbij blijft

Inderdaad wat student zegt.

Zet je lader even op nimh stand met +- 100Mah(0.1A).
Wacht tot je lipo 3v de cel heeft en zet hem dan weer op lipo stand.

Je lader wil niet laden omdat een of meerdere cellen te laag zijn.
Voortaan dus iets minder lang door rijden.

EERST METEN!!!

als de TS een verkeerde instelling maakt krijgt die dit ook.. dus eerst even de accu spanning meten voordat je van alles gaat doen wat ongelukken tot gevolg kan hebben

Ik kom net terug van een middag en avond rijden.
3 nieuwe lipo's die voor het eerst gebruikt werden, de 2 eerste nieuwe gingen perfekt.
Toen ik de derde leeg had gereden heb ik deze aan de lader gehangen, de lader zei meteen connection break. Ik pak de lipo van de lader en sluit hem weer aan op de auto, resultaat helemaal niets! terwijl hij het wel nog deed toen ik stopte met rijden.

Ze komen van hobbyking (zippy 2s 4000mah)
Wat kan dit zijn ? ik heb nog 4 van deze lipo's en nog nooit problemen mee gehad.

Een normale lipo mag minimaal 2,4 volt per cel hebben, 3 volt per cel is in gebruik het absolute minimum.

fout, fout, fout.

2,4 volt onbelast is totaal fout en niet meer te redden behalve voor mensen die weten wat ze doen.
2,4 volt belast kan goed komen. dan loopt het voltage onbelast misschien nog net tot boven de 3 volt, maar dan moet je een beetje geduldt hebben. Beter is het om de regelaars zo in te stellen dat ze bij minimaal 2,8 volt belast afslaan onder volle belasting, rij je veel halfgas dan 3 volt instellen.

voor jullie auto mensen, meten is weten, dus zoek een manier waarop jullie de stroom in jullie auto's onder belasting op een goede manier kunnen meten. Als je teveel stroom trekt dan gaat je lipo dus stuk. Een Watts Up meter doet soms wonderen, die kun je in je auto aansluiten tussen de accu en de regelaar en dan ermee rijden en na het rijden alles aflezen op de meter of de PC. Daarnaast zijn er nog andere meters die je hiervoor kan gebruiken, maar bij alle lees je pas achteraf de waardes af en dat kan soms te laat zijn.

Connection break houdt in dat er (wat het zegt) er een verbinding verbroken is.

Dit kan dus een verbinding in de stekker zijn (soldering los of gebroken), kabelbreuk, fout in de laadkabel, fout in de accu etc
Kwestie van meten, en kijken waar het probleem ligt.
Als je er niet achter komt, en er zijn geen gekke dingen met het apparaat gebeurt, kub je je in principe nog op de garantie herroepen.

@Theo Coenen:
Gedeelte van de voltages weet ik, alleen niet 100% goed opgeschreven..
Zelf houdt ik me altijd aan de 80% regel, en wordt doorgaans zenuwachtig als een lipo bij de 10 Volt (3cel) in de buurt kom.

Connection break houdt in dat er (wat het zegt) er een verbinding verbroken is.

Dit kan dus een verbinding in de stekker zijn (soldering los of gebroken), kabelbreuk, fout in de laadkabel, fout in de accu etc
Kwestie van meten, en kijken waar het probleem ligt.
Als je er niet achter komt, en er zijn geen gekke dingen met het apparaat gebeurt, kub je je in principe nog op de garantie herroepen.

@Theo Coenen:
Gedeelte van de voltages weet ik, alleen niet 100% goed opgeschreven..
Zelf houdt ik me altijd aan de 80% regel, en wordt doorgaans zenuwachtig als een lipo bij de 10 Volt (3cel) in de buurt kom.

Laad jij je Lipo's wel op dan :confused:
Een volle lipo cel (dus niet het maximum) is 4,2V. Voor een 3cel wil dit dus zeggen 12,6V! Als jij al stopt met laden bij 10V is hij nog lang niet vol, en trek je hem heel snel onder zijn minimum! Het gemiddelde voltage van een lipo cel is 3,7V. Dat is al 11,1V! Dus je laad hem zelfs niet voor de helft dan, maar zo'n 20% ofzo. Een lege lipo cel ligt aan het merk maar dit is meestal minimaal 3V per cel = 9V voor jouw batterij. Als jij maar tot 10V laad gaat er dus absoluut niet veel, laad hem gewoon tot 12,6V... Lipo's kunnen zelfs 4,3V aan in noodgevallen, maar doe dit liefst niet, en dat zal een juist ingestelde lader ook nooit doen. Gewoon lekker tot 4,2V/cel laden.

Greetz Jos

Back