LiPo dood? of lader dood ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door cmug, 3 mrt 2020.

  1. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Ik heb een een Lader SkyRC B6AC V2.
    Als ik mijn Zippy LiPo batterij van 11,1 Volt aansluit wil deze niet laden en krijg ik error melding.
    Nu zit er een Akku test op en las ik die start zegt deze 0.00 6.00 3.81
    Dan denk je dat 1 cel defekt is en de 2e cel veel te hoog geladen.
    Maar als ik met mijn multimeter de balance stekker meet meet ik 3x 3,8 Volt
    Dus ik denk dat mijn lader stuk is.
    Is dat juiste conclusie ? Of doe ik wat fout ?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is de stekkerverbinding van de balancer aansluiting wel in orde?
    Heb je nog een andere lipo en wat doet die?
    Ik gok een defecte lader.

    GJ
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat er één cel defect is zou goed kunnen maar de tweede tot 6V geladen kan gewoon niet. De cel zou al lang voordat hij 6V heeft bereikt in vlammen op zijn gegaan.
    Net als GJ denk ik dat er iets mis is met de lader of als je een balansbordje gebruikt dat balansbordje. Vermoedelijk is er een printspoortje doorgebrand waardoor de eerste cel niet gemeten kan worden en de twee eigenlijk de eerste en de tweede cel meet, vandaar die 6V.
    Als je geen balansbordje gebruikt kan er een spoortje in de lader doorgebrand zijn met hetzelfde resultaat. Dat is wel te repareren maar dan moet je wel weten hoe wat en waar. Als je weinig of niets van de elektronica af weet raad ik je niet aan om het zelf te proberen. Haal er op z'n minst iemand bij die wel het nodige van de elektronica af weet en het juiste gereedschap er voor heeft.
    Denk er aan dat er een boel energie in een accu zit en die energie kan vervelende dingen doen als je iets verkeerd doet!
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2020
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je lipo is OK want je multimeter geeft goede spanningen..
    Het is nu dus foutzoeken.
    Dus, als je een andere lipo hebt en die geeft wel goede waarden dan zit het probleem in de stekerverbinding.
    Als die ook rare waarden geeft is het 100% de lader of iets wat tussen de lader en accu zit,

    GJ
     
  5. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Bedankt voor jullie reactie's. Ik had meerdere LiPo's die allemaal 'stuk' waren. Ik heb ze gekregen en ze waren oud dus zou n.l. best kunnen dat de LiPo's hun beste tijd gehad hebben. Maar dit was te vreemd, en jullie reactie's bevestigen wel dat het mogelijk de lader is.
    Ik heb de lader ½ uurtje geleden uit elkaar geschroefd. Nou valt me niks tegen zit heel netjes in elkaar. Toen zitten meten. Pootje '2' maakte echter geen contact. Ik heb nu een draad brug gelegd (blauwe draad op foto) en de lader meet nu wel OK ! Daar lijkt dus de fout te zitten !
    Overigens vond in menu ook een internal resitance test. Die heeft 3 keer 018 mOhm voor mijn Zappy 4000 11,1 Volt 3S LiPo . Is dat een goede waarde ?
    [​IMG][​IMG]
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zat daar dan een printspoor dat verdwenen is?
    Want je hebt nu een verbinding gemaakt tussen de 3 en 4S aansluiting.
    Nou ja, als het werkt.
    De IR is niets van te zeggen, je weet niet wat de weerstand nieuw was.
    Als ie presteert dan is het prima.
    Het zit normaal zo rond de 6-10 milliohm.

    GJ
     
  7. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Ik kreeg 4 LiPo met 2 laders. Met opmerkingen, is wat mee maar weet niet wat. De 2e lader had zelfde kuren. Die dus ook uit elkaar gehaald, of beter het voorschakel printje in dit geval. Nou bleek inderdaad zelfde probleem te zijn. Een doorgebrande printbaan. Zie foto
    [​IMG]
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dus de printbaan is weggebrand, kan, balancerkabel misschien ooit eens verkeerdom erin gestoken.

    GJ
     

Deel Deze Pagina