Lipo en balancer uitvoer als stroomvoorziening

Hallo, ik ben totaal nieuw en snap iets niet. Ik heb een DJI Phantom met uiteraard een lipo. De balanceruitgang wortd tijdens het vliegen gebruikt als uitvoer (spanningsaansluiting) naar mijn Fatshark zender. Alles werkt correct. Mijn vragen zijn:
Kan je dus (klaarblijkelijk) de balancer-aansluiting gebruiken als stroom voorziening..?
En stel dat ik 2 lipos parallel met elkaar verbind(voor langere capaciteit) moet ik dan ook beide balanceruitgangen parallel verbinden naar de zender toe?
ben benieuwd naar jullie reactie...
Groet Rudy:bye:

ja
ja, is wel beter,.. gebruik he tliefst de buitenste zijdes van de balancer stekker.. 5s accu kan ej via de balancer ook als 1 2 3 4 5 s spannig halen...

Let wel op dat je niet teveel stroom pakt via de balancer stekkers... Draadjes zijn niet zo dik.

Het gaat eigenlijk om de vraag hoe een LiPo werkt.

Er is hierover meer informatie op dit forum te vinden B.v. hier en hier.

Lipo's zijn vrijwel altijd opgebouwd uit meerdere cellen. Het totale voltage wat een Lipo levert is de voltages van de cellen in serie bij elkaar opgeteld. Per cel 3,7 volt, dus 3 cellen geven samen 11,1 volt.

De balance-draden zijn op elke cel apart aangesloten. Op die manier kan de balancer voor elke cel ook apart de belading regelen. Zo zie je op een 3S-lipo dus vier banlance-draden, drie voor elke cel en één min-draad. Voor een 4S zijn het vijf draden en voor een 5S zijn het er 6... Affijn, enzovoort, enzovoort :-)

Op alle balance-draden tesamen staat dus dezelfde spanning als op de motor-aansluiting. Alleen omdat die balanceerdraden erg dun zijn kunnen die niet zoveel stroom hebben

Ik ga er vanuit dat de balanceruitgang tijdens het vliegen gebruikt wordt als uitvoer (spanningsaansluiting) naar de ontvanger ;-). Uit bovenstaande blijkt dat dat zonder meer ook kan. Het is in theorie ook mogelijk om bij een Lipo met b.v. 6 cellen er b.v. twee "af te tappen" voor de ontvanger. Alleen zullen die cellen dan sneller leeg zijn en da's bij een Lipo niet gezond.

Twee Lipos parallel gebruiken kan natuurlijk. Als je daarbij ook de balanceeraansluiting parallel verbind dan heb je ook op je ontvanger meer capaciteit.

Nou ken ik dat soor apparaten niet, maar normaal gesproken wordt de voeding van de ontvanger geregeld door de regelaar en hoef je niet moeilijk te doen met een aparte balancer-aansluiting.

Laatst bewerkt:
Kan je dus (klaarblijkelijk) de balancer-aansluiting gebruiken als stroom voorziening..?
Ja maar dat zou ik alleen doen als het om zeer geringe stroomafname gaat die tijdens een laad beurt makkelijk door de balancer weer gecorrigeerd kan worden.
Ik neem aan dat je niet de totale spanning nodig hebt anders is het geen probleem.

Twee lipos parallel om de capaciteit te vergroten werkt in theorie wel maar verwacht geen verdubbeling van de vlucht duur.
Door het extra gewicht gaat het stroomverbuik fors omhoog.
Daar heeft de ontwerper namelijk ook al over na gedacht maar je kunt het proberen.;)

Over aansluiten van balancerbedrading op accucellen
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> LiPo pack wiring
Lees ook het stuk onder Notes:
"
When (dis)charging below 1.5A (1500mA) ..."
en
-> System wiring
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Forumtipjes, en welkom ook Rudy :smile:

• Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of kun jij iemand bij jou in de buurt helpen
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
  • Welkom ook :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back