lipo en een beetje lucht

Ik heb een 3s1 1000 mAh pakket van Graupner.
Deze is van de week getest en wederom geladen (met Balancer).

Aangezien ik een andere stekker als balancer heb, heb ik er een nieuwe stekker aangesoldeerd (op het printplaatje). Hiervoor moest ik een sticker van het pakket aftrekken.
Ik heb het pakket verder niet gebruikt.

Nu kom ik er net achter dat er 1 cel, de buitenste, "wat lucht" inzit.

Is deze lipo cel nu ten dode opgeschreven. Hij geeft nog wel de juiste spanning aan.
Of kan wel????

( ik had al wat gezocht op het forum maar nog niets gevonden)

Hangt er vanaf hoeveel lucht..

Ik heb cellen gehad die helemaal bol stonden en helemaal leeg waren die het nu weer perfect doen, en ook weer hun normale formaat hebben (simpel gezegd heel langzaam geladen en ontladen tot er weer normale laadstromen en capiciteiten waren).
Er zijn ook mensen die leggen zo'n cel als jij hebt in de auto en vervolgens fikt de hele auto af.

dus als je het mij vraagt, normaal tot rustig gebruiken en toch erg voorzichtig zijn met opslag en laden. In ieder geval er bij zijn en regelmatig de afzonderlijke cellen controleren op status en spanning etc.

Ik bewaarde ze destijds buiten, midden in de tuin, in een open pot met wat gaatjes in het deksel.
Was zomer, dus bij regen voorzorgsmaatregelen nemen ;)

Ik heb de balancer steckertjes ook vervangen, maar niet tot op de print plaat. Ik heb de kabeltjes door geknipt en aan de kabeltjes van de nieuwe stekker gesoldeerd, met krimpkousjes natuurlijk. 't Ziet er minder fraai uit, maar werkt prima.

Ik snap trouwens nog steeds niet waarom die dingen niet universeel zijn... Nou ja, ik WIL het niet snappen. Dat ze die dingen toch eindelijk eens uni maken, al die toestanden!

niks aan de hand.
Zo te lezen zit er geen lucht onder, maar is alleen de folie van de cel wat gaan rimpelen bij het eraf halen van de stikker.

Back