Lipo en FG marder

Vanavond onze marder race`s ophalen , dus t weekend opbouwen en electronica erin zetten .
Nou vraag ik me af of ik 2 cellen lipo 2200m/amp kan gebruiken als ontvangeraccu ??
Ik heb een voltlimiter bestelt omdat we met digitale servo`s gaan werken , de limiter is oorspronkelijk voor 5 cellen bedoelt , maar aangezien 5 sub-c cellen goed opgeladen ook ruim 7 volt geven en 2 cellen lipo ook 7,4 volt is had ik t idee dat t niet zoveel uitmaakt ??
Of heb ik dat fout en moet ik dit maar vergeten ?

je moet zeker een volt limiter gebruiken. In opgeladen (onbelaste toestand) kunnen Sub-C cellen best meer spanning bevatten dan 6V. Maar zodra jij stroom gaat vragen (wat je doet met je servo's en je ontvanger) gaat de spanning omlaag. Bij lipo (hogere spanning) gaat deze spanning minder omlaag, en is de kans dat je daardoor je elektronica kortsluit of sloopt is erg groot. Een limiter kost nog geen 10 euro, dus waarom zou je dat tientje besparen op de kosten van dure lipo's?

Je zit dus voornamelijk met de belasting. Een volle Sub-C cel heeft meer spanning dan 1.2V, maar deze hoge piek spanning is er zo vanaf. Een ongeladen Lipo cel heeft al 7,4v. Een geladen lipo cel kan soms tegen de 8.5V aan zitten. Dit is echt te veel voor je ontvager. Kortom niet doen.

Groet Robert

Ik heb ff op t bigscaleforum ook zitten neuzen , en ze raden t af .
Mede doordat een lipo vrj gevoelig is voor schade , en aangezien zo`n monster best wat te verduren krijgt is t dus niet verstandig !!
Mooi , ik weet genoeg en ga gewoon sanyo nemen als accu , wel een 5 cellen met de limiter ertussen natuurlijk .

Waarom nog sub C cellen ?

Voor die 2 servos volstaan penlights (2400 mah) toch ook wel ?

Penlite's kunnen als ik me niet vergis maar 3 tot 7 Ampére op piek leveren. Sub-C cellen kunnen veel meer piek leveren, als jou servo een groot FG wiel dat in de modder zit moet verdraaien zullen jou servo's aardig wat ampére's kunnen gaan vragen op piek. Te veel voor een stel penlites.

Groet Robert

De echte wedstrijdrijders rijden gewoon met penlight packs hoor :)
Het scheeld net even in gewicht en ze voldoen prima...
Voor gewoon fun rijden kun je het beste gewoon 5 sub-c cellen nemen, de vapextech 3300 pack word veel gebruikt door de bigscale rijders.

Kris

Als je toch een beetje gewichts voordeel wil hebben kan je ook gewoon 2 sets penlite's
parallel nemen , bijkomend voordeel is dat je dan 4800 mah hebt :wink:

Heb het zelf ook gedaan met 1800 mah gp's , dat werkte perfect in mijn marder met 4 servo's :lol:

Dat is idd ook mogelijk ja, maar ach ik rijd een hele dag met mijn 4(!) cellen GP3300 packje...
Ik zou wel max. 5 cellen gebruiken he anders krijgt de voltlimiter het ook wat zwaarder denk ik.

Ikzelf gebruik geen limiter omdat ik maar met een 4.8 volt accu rijd, dat komt weer omdat het eerst een 6 cellen pack was met 2 rotte cellen dus nu dan maar een reserve ontvanger accu van gemaakt.

Kris

Back