Lipo explosies/branden een mythe?

Na alle filmpjes te hebben gezien op youtube van ontploffende lipo's ed. wilde ik het ook maar eens proberen ([URL="
[/URL]).

Had nog een flightpower evo 3S 4900mAh liggen die het niet meer zo lekker deed.
Dus vandaag (na alle voorzorgsmaatregelen genomen te hebben) eerst maar eens de accu beschoten met een luchtbuks en kogeltjes met een metalen tip.
Dit had zo goed als geen effect. Er kwam een klein beetje rook uit en de lipo ging boller staan.
Toen besloten hem maar kort te sluiten. Ook hier niet het gewenste effect. Nog iets boller en een warme accu.
Daarna maar doorboord met een spijker...
Weer niets.

Hier het eindresultaat:
213fyqc.jpg

Daarna maar zelf in de fik gezet. Ook dat was niet echt bijzonder. :confused:
Vermoed dat deze accu echt al aan het eind van zijn latijn was. In ieder geval genoeg reden om hem weg te gooien.

Laatst bewerkt door een moderator:
bustedplacard.jpg

:p

Ik heb het ook weleens geprobeerd met een 800mah 2 cel 10C lipo met behoorlijk dunne draden. Opzettelijk kortsluiting veroorzaakt. Alleen de draadjes werden warm, verder werkte de lipo zelfts nog prima :p
Ik gok dat de weerstand door de draden gewoon te hoog was om het ook maar 'kortsluiting' te kunnen noemen.

Dat er bij jou niets gebeurt vind ik ook maar eigenaardig; in filmpjes op internet beweren ze inderdaad iets heel anders.

Meeste verhalen en filmpjes van "ontploffende" lipo's zijn volgens mij tijdens het laden toch?

#edit
Ah, zie nu het voorbeeld filmpje waar die lek gestoken word in de beginpost.

Laatst bewerkt:
Nee, ook met doorprikken kan dat gebeuren.

Het zijn geen fabels, maar daar staat tegenover dat lipo's nu ook weer geen explosieven zijn. Zeker bij de huidige generaties lipo's, moet je toch redelijk je best doen om echt iets te laten gebeuren.

ik heb al 3 oude lipo,s laten exploderen.
het is me 1x gelukt met kortsluiting.
had de stekkers in 1 gestoken ( 4mm stekker bus en ton) en toen maar wachten.
duurde circa 20 sec. en toen zag je wat biggelige gloed er boven.
en was het dus woesh!!
de 2 andere keren brande de lippjes v/d cel door en was het dus gewoon opghouden met de kortsluiting.
het doorhakken met de bats is nog het best werkende.

Mvg wilbert

Dan heb je een pack wat er niet zo gevoelig voor is. Ik heb packs compleet op zien branden met vlammen van enkele meters door ze alleen kort te sluiten of te doorboren. Het kan dus echt :)

Dit is meer bewijst dat er gewoon geen fut zit in flightpower packs ;)

Het hangt er vanaf of het de eerste, tweede of derde generatie LiPo's is. De gebruikte gel van tegenwoordig is brandvertragend en zet minder uit hoge temperaturen. Gevolg is dus dat de huidige accu's (VX/CX, Zippy/Turnigy, FlightPower, Kokam etc.) wel heet worden en aardig opbollen maar niet spontaan uit elkaar knallen.

Ook hangt het er nog wel vanaf of het overdrukventiel goed functioneert. Als je de LiPo helemaal omwikkelt met tape dan is de kans groot dat de druk niet weg kan en dan wel uit elkaar knalt.

Eigen ervaring met goedkope Hong Kong LiPo's (GE-Power) is dat deze het beste roken. De FlightPower en Zippy's in veel mindere mate. :mrgreen: Maar sensationele dingen zoals op de interwebs... Nope. :( ;)

Je moet hem wel eerst helemaal vol laden voor je hem gaat doorprikken...

Een cola fles moet je ook schudden voor hij gaat "spuiten".

Wat ik me nou afvraag, als je een volle NiHm of NiCd accu nu ook zo domweg kortsluit, dan fikt het toch ook? Doorboren is ook niet gezond, bij geen enkele accu. En een overladen NiCd pack word ook verrekte heet en gaat roken. (vraag me niet hoe ik dat weet ... :oops:) OK, er zitten meer risico aan lipo's, maar je moet het wel een beetje relatief zien vind ik.

Laatst bewerkt:
Nicad en nimh kan ook exploderen. Zeker in de begintijd van die dingen met slechte laders en slechte overdrukventielen (daar zitten ze wel in).
Gebeurt nog wel eens, tijdje terug nog een topic waar de neus van een zwever was geëxplodeerd.

Altijd leuk die reacties.
Alleen die van die boot is toch wel erg jammer.
Had het bouwproces een beetje gevolgd, maar ik heb totaal gemist dat ie uitgebrand is. Eeuwig zonde.
Zoveel rook en vuur dat het lastig te zien is of de lipo's ook gebrand hebben, haha :

http://www.rcmovie.de/video/cd32e65c7cce78db4897/Die-1te-und-letzte-Fahrt-eines-Modellbautraums
De lipo's hebben inderdaad gebrand. Door een fout in de schulze regelaars is een ketting reactie ontstaan die zo goed als alles heeft meegenomen!

Schaden+11.JPG

Schaden+07.jpg

Schaden+08.JPG

Hier nog een filmpje:
http://www.rbc-allgaeu.de/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=82

En inderdaad. Die flightpower evo's zijn "way overrated"....

Laatst bewerkt:
hallo
er is hier ergens een topic over een uitgebrandde werkplaats van een vliegtuig modelbouwer,
dat was tijdens het laden gebeurt,
zonde trouwens van die speedboot zeg,
alles zo netjes die draden zoals eerder al vermeld,
maar toch iets niet goed gedaan blijkt,
al met al erg genoeg,
maar gaan we nu rond oud en nieuw met lipoos fikkie steken en
lopen experimenteren ipv vuurwerkbommen/strijkers???!!!
dus de slogan voor 2009 luid!!!!!!!!
je bent een rund als je met vuurwerk/lipo stunt???!!!hahahhahaha
mvg markioo

Laatst bewerkt:
Overdrukventiel? In een lipo?:o
Yep, die zitten ook in goede LiPo's, LiIon's, LiFePo's en wat voor andere accu's dan ook. Waarom? Om te voorkomen dat zich bij calamiteiten exceptioneel veel druk kan ontstaan. Meestal zit dit aan de kant van de soldeerlippen, de plek waar de meeste LiPo's bij gek doen dan ook openscheuren. :yes:

En ja, 4600mAh NiMH's met 5C laden en meer dan twee keer re-peaken levert bommen/projectielen op waar je bang van wordt. Dan nog liever een LiPo die uit elkaar gaat. In de modelautowereld zijn exploderende NiMH's een regelmatig gezien fenomeen. Daarom zijn er extra maatregelen genomen t.a.v. maximale laadstromen. :?

Verder laat ik me in dt topic niet uit over wat veilig is en wat niet. In diverse topics leidt dit tot eindeloze discussies. :( Maar elk stuk techniek dien je met de nodige zorg te behandelen. En dan nog kan er altijd iets mis gaan. Maar je gaat je wasdroger ook niet buiten zetten omdat er een kans bestaat dat bij inwendige stofophoping brand kan ontstaan. ;)

Volgens mij moet je het experiment afronden door te proberen er weer stroom in te krijgen. Sluit 'm eens aan op een 20A lader. Dan kan er met zekerheid bepaald worden of laden werkelijk de gevaarlijkste bedrijfssituatie is. :D:D
Als je geen 20A lader hebt, zou je nog kunnen kiezen voor een kwartiertje aan een goede auto accu. LOL

Nee, ook met doorprikken kan dat gebeuren.

Het zijn geen fabels, maar daar staat tegenover dat lipo's nu ook weer geen explosieven zijn. Zeker bij de huidige generaties lipo's, moet je toch redelijk je best doen om echt iets te laten gebeuren.

Valt wel mee.....vorige week is mijn kleine Chesna uitgefikt door een lipo brand. Wat er nou precies is gebeurd weet ik niet maar tijdens het landen kwam er plots rook uit het dingetje. Eenmaal op de grond een hele bak rook:mrgreen:.

Ik vermoed (omdat er maar beperkte ruimte was) dat de lipo iets verschoven is en dat de servostangetjes er in geprikt hebben met een flinke brand tot gevolg. Heb er helaas geen foto's van gemaakt maar van de lipo, regelaar en ontvanger was niets meer van over in vrij korte tijd. Oh ja, de Chesna had ook een flink gat in zijn bodem en ligt al een week te meuren in de garage:rolleyes:.

Marc

Die speedboot is een mooi voorbeeld van wat er gebeurt met LiPo's als het dus echt fout gaat.
Door een fout in de software van de 4 regelaars ontstond er tijdens het varen een complete kortsluiting in de regelaars. Dit is door de fabrikant zelf onderzocht en bekend gemaakt dus geen verzinsel van de mensen die het is overkomen of van mij!
Door die fout werden de, nog zo goed als volle, accu's kortgesloten en ging er een stroom lopen van enkele honderden Ampéres. Er is toen het één en ander doorgefikt. Tijdens de berging is ook het veiligheids contact losgemaakt. Er liep dus al geen stroom meer toen de boot aan de kant werd gebracht!! Toch was er toen in de LiPo's iets definitiefs fout gegaan en waren de LiPo's tijdbommen geworden. De eigenaar was bezig de aansluitkabels los te maken toen het chemische proces in de accu z'n hoogtepunt had berijkt. De druk in de cellen was zo hoog opgelopen dat ze openscheurden en een heleboel rook uit gingen braken.
Dus ook al heb je de kortsluiting al lang verwijderd dat proces in de LiPo gaat door en hij kan pas na enige tijd ploffen en eventueel zelfs nog in de fik vliegen.
Geen sprookjes en niets BUSTED. Echt waar, je kan op de film hier zien gebeuren en het is al vaker gebeurt. Zoals iemand die kortsluiting had gehad door een crash van zijn modelvliegtuig. Alles losgemaakt en goed bekeken daarna in de kofferbak van de auto gelegd en weer teruggegaan naar het veld. Enige tijd later werd de persoon in kwestie er op gewezen dat z´n auto in de fik stond. De LiPo was na zoveel tijd als nog geploft en in de fik gevlogen :(:(:(

Er zijn ook van die Lipo-safe zakken te koop van brandwerend materiaal, bijvoorbeeld deze van Modelcraft (Conrad):

207691_LB_00_FB.EPS.jpg

Als je zo'n door een storing verdacht geworden lipo hier in legt, en hij vliegt in de fik, gaat dat de omliggende zaken redden?

Back