Lipo fires (videos)

In de onderstaande videos laten ze nogal wat lipo`s op verschillende manieren ontploffen.
ik plaats de links niet om iemand bang te maken voor lipo accu's maar na het zien dacht ik toch weer van: Ja, ik moet 3 keer checken voor dat ik op de startknop van de lader druk.
gelukkig weten de meesten onder ons wel hoe met dit soort accu's om te gaan maar een klein foutje is zo gemaakt. daarom ga ik opzoek naar zo'n munutie kistje zoals in 1 van de video's te zien is
http://www.utahflyers.org/movies/Lipofires.wmv
http://www.utahflyers.org/movies/Lipo2.wmv
http://www.utahflyers.org/movies/lipo3.wmv

de video's komen van http://www.utahflyers.org/

Zoals bij elke batterij kan er iets mis gaan ! Een nimh of een nicd kan evengoed exploderen.Zoals collega van hierboven schrijft "alles hangt af van hoe je de accu's behandeld ! "

Ik heb de filmpjes niet bekeken, maar 10 tegen 1 staat de lader op het verkeerde programma, nicad of nimh ipv lipoladen en dan ook nog eens met een veel te hoge laadstroom.

Lipo's mits goed behandeld en volgens de voorschriften gebruikt geeft geen problemen.

Hoe denk je dat het in de beginjaren van de nicad's ging. In die periode waren de laders ook nog eens niet helemaal veilig en gebeurde het dan ook regelmatig dat een accu ontplofte of de lader verbrande. Zo heb ik nog met een weerstandskabel de nicad's staan laden en dan gebeurde het regelmatig dat er problemen waren met de nicad, de kabel of de autoaccu.

Theo Coenen zei:
Ik heb de filmpjes niet bekeken, maar 10 tegen 1 staat de lader op het verkeerde programma, nicad of nimh ipv lipoladen en dan ook nog eens met een veel te hoge laadstroom.

Bij dit soort flauwekul angstaanjagende filmpies wordt helemaal geen lader gebruikt.

Een laadstoom van 10A hebben ze er op los gelaten.
Ja dan krijg je alles stuk, zelfs nicad's en nimh accus klappen dan uit elkaar.

Wat wil deze mijnheer nu eigenlijk onderzoeken? Met 10 A laden, meer dan 5 minuten wachten tot de LiPo het begeeft en dan allerlei opstellingen kiezen. Je kunt dan toch goedkoper gewoon fikkie gaan stoken?

Is het soms de bedoeling om te laten zien, dat je cellen-beton blokken en daarop zandzakken moet gebruiken bij het laden? Dat hoef je als indoor-vlieger maar één keer te proberen. Daarna komt er geen modelbouwer de desbetreffende sporthal meer binnen!

Och, accutjes die hun plicht al gedaan hebben, en teveel capaciteit verloren hebben om nog nuttig te zijn, wat is er dan mooier dan ze spectaculair aan hun einde te laten komen. :lol: "Dont try this at home, kids!"

Van dat aquarium moest ik toch wel even schrikken. :P Toch maar je koppie dr bij houden bij et laden. Ik vraag me af hoeveel dr voor nodig is om met een lader een accu op te blazen. Kortom hoe erg moet je et fout doen om zulke ongelukken te krijgen.

Freakazoid zei:
Ik vraag me af hoeveel dr voor nodig is om met een lader een accu op te blazen. Kortom hoe erg moet je et fout doen om zulke ongelukken te krijgen.

Inderdaad, wat moet je daar voor doen ? goede vraag !
m`n lader gaat tot 12s en tot 12 ampere max daar zou ik heel wat mee kunnen opstoken
een lipo 3s1p 800 maH laden met 8 amp. gaat exploderen ? of bij 6 of 4 of 3.... zomaar een voorbeeld van een verkeerd ingestelde lader.
ik ben het met de stelling eens dat een lipo veilig is indien juist gebruikt
en ik denk dat je nogal een grove fout moet maken voordat het zover komt en dan nog zie je het waarschijnlijk ook wel aankomen.

groet Marco

In een van de filmpjes zag ik dattie dr 3 tot 4 minuten 10 amp op moest zetten voor de eerste cell ontplofte, en daarna zette die em uit. De andere cellen ontploffen dus zonder stroomtoevoer van de lader! Dus simpel dr uit trekken als je et ziet gebeuren stopt et dus niet.

Ach loodaccu's zijn ook 'levensgevaarlijk' , monteur bezig met lastige klus aan de motor (accu netjes losgekoppeld) heeft een schroefje diep onder losgedraaid en wil dit weg pakken, legt dopsleutel met verlengstuk eventjes naast zich neer (op de accu) ..... tewijl hij schroefje wil pakken rolt de dopsleutel tussen de polen .... hij kon net op tijd wegduiken, maar de stukken van de accu raakte het plafond (+4M) van de werkplaats .....

Maar ga je als je dat gezien hebt geen auto meer rijden omdat er een loodaccu inzit .....

Ik vind deze filmpjes wel informatief en vermakelijk!

Ikzelf laad mijn lipo's thuis ook in een container namelijk een glazen ovenschaal. Ik ga toch echt niet 1.5 uur naar mijn lader zitten wachten totdat ze vol zijn. Er even vanuitgaande dat er normaal niets misgaat heb ik nu toch het idee dat een container wel effectief is als er wel iets misgaat (FET van lader stuk of 1 lipo die tijdens het laden stukgaat waardoor de andere hun eindspanning nooit halen). Overigens heb een extra verzekering namelijk een balancer die de laadstroom onderbreekt zodra 1 cel een te hoge spanning krijgt.

Zijn er gevallen bekend van spontane ontbranding, dus van lipo's die gewoon lekker liggen te liggen? Ik heb namelijk een toestel waar ze niet zo gemakkelijk uitgaan.

Groeten,
Marc

Hallo piromaantjes,

Mijn tactiek is dat ik alleen 3 cell's (=11.1 V) lipopacks heb . De lader(s) hebben de mogelijkheid om battery-packs met grotere aantallen cellen op te laden maar die knoppen heb ik vastgezet op 11.1 V. Dit gedaan nadat ik (gelukkig optijd) ontdekte dat ik per ongeluk het knopje had verschoven. :evil:
Nu kunnen de lipopacks in iedergeval niet overladen worden. Tenzij de lader kaduuk is, maar ja daar gaan we er niet van uit :roll: .

Freakazoid zei:
Et hoeft iig niet perse tijdens et laden te zijn. als et ding lek geprikt wordt, gaat et ook aardig lekker:

Mesje in je Lipo.
ap ik nu weer geen biet van, ik wilde dus uiteraard ook wel eens proberen of ik zo'n cel op kom blazen, hop 50 volt, 30 ampere erop.

ding werd zo groot als een ballon maar klappen of vuurzee hoo maar.

daarna dus helemaal uit elkaar geslagen gesneden en gehakt, nog niks vuurzee :D

hij prikt er 1 keer in, BWOEAAARP FIK !!! :P

Back