Lipo - geen spanning op discharge plug

Hallo allemaal,

Ik heb een gek probleem met een van mijn lipos.

Het is een 3S 3300 van Turnigy, ik heb er daar vier van. Deze lipo heeft vorig weekend nog dienst gedaan in mijn boot, (en ik gebruik hem al twee jaar in een Funcub en zijn (gecrashte) voorganger Graupner Kadett) maar toen ik hem wilde gaan laden, kreeg ik steeds de melding "connection break" op mijn B6.

Ik ben er net toe gekomen om hem door te meten met het volgende resultaat.

1 - Ik meet geen spanning tussen de zwarte en de rode discharge draad
2 - Ik meet geen spanning tussen de zwarte en de rode balance draad
3 - Ik meet 7,7 v tussen de zwarte en de blauwe balance draad.

Volgens mij wijst dit erop dat de rode draden niet meer aan de eerste cel vastzitten, maar ze zitten toch behoorlijk stevig vast...

Kunnen jullie verdere stappen aanraden om te kijken wat er aan de hand is of is het verstandiger om de lipo uit bedrijf te nemen?

Alvast bedankt,

Groeten,

Marc

OF kortsluiting gemaakt waardoor een soldeer contact doorgebrand is OF een cel is stuk en nu op 0 volt, komt niet vaak voor.

Eerste ingeving, er is een cel kapot en meet 0V. Ik had dit zelf afgelopen weekend met een Hyperion cellen pakket van 4S. 3 Cellen prima 1 cel dood.

Je kan er nog een 2S van maken.

groet,
Frank

OF kortsluiting gemaakt waardoor een soldeer contact doorgebrand is OF een cel is stuk en nu op 0 volt, komt niet vaak voor.

Eerste ingeving, er is een cel kapot en meet 0V. Ik had dit zelf afgelopen weekend met een Hyperion cellen pakket van 4S. 3 Cellen prima 1 cel dood.

Je kan er nog een 2S van maken.

groet,
Frank

Indien die ene cel dood is (0V) zou je toch wel nog die 7.7V moeten meten over het volledig pakket? Aangezien dat hij 0V meet op beide rode draden zal de lip waarschijnlijk afgescheurd zijn. En misschien heeft die ene cel wel nog 3.85V. Dat zou je kunnen meten na het verwijderen van de krimpkous.

Gz

Verwijderen krimpkous

Ik heb nog nooit de kous van een lipo afgehaald, ik heb een diep respect voor de power die daarin zit :-).

zitten de cellen ook nog apart verpakt?

Groeten,

Marc

Krimpkous houd gewoon de boel (de individuele cellen) netjes samen.

Niet met een x-acto proberen anders maak je kans op nog meer geklieder als je een cel doorboort....

Een schaartje werkt het best en éénmaal er een knip in gegeven is kan je wikkel (kous) tamelijk makkelijk verder scheuren en verwijderen.

Hou rekening met de kosten baten! een nieuwe turnigy lipo kost geen fluit so to speak......Daar wil je geen uren zitten aan priemelen zonder garantie dat het gefixed raakt, om nog maar van de gevaren te spreken als je niet weet wat je doet..... .

Stevo

Laatst bewerkt:
Gefixt!

Net even de Lipo uitgepakt... blauwe kous eraf, wit tape eraf en dan vind ik een soort printplaat met soldeerverbindingen op de kop van de lipo.

De link tussen de eerste cel (vanaf rood) naar de tweede cel was duidelijk verdwenen en dus een nieuwe mooie dikke soldeerlijn er overheen gezet.

Nu heb ik weer netjes een spanning over drie cellen.

Hij lijkt er weer klaar voor.

Groeten,

Marc

Stukje draad gesoldeerd over de breuk of alleen soldeer? Draad kan helpen soms want dat heef net iets minder weerstand en kan beter tegen hitte als je veel stroom trekt.

Mooi dat hij het weer doet :)

Krimpkous houd gewoon de boel (de individuele cellen) netjes samen.

Niet met een x-acto proberen anders maak je kans op nog meer geklieder als je een cel doorboort....

Een schaartje werkt het best en éénmaal er een knip in gegeven is kan je wikkel (kous) tamelijk makkelijk verder scheuren en verwijderen.

Hou rekening met de kosten baten! een nieuwe turnigy lipo kost geen fluit so to speak......Daar wil je geen uren zitten aan priemelen zonder garantie dat het gefixed raakt, om nog maar van de gevaren te spreken als je niet weet wat je doet..... .

Stevo

Zo leert natuurlijk niemand iets in deze prachtige hobby:rolleyes:

Al kosten die Lipo's niet veel, toch heb je er weer 1 kunnen uitsparen. Goed dat hij het weer doet!
Beste weer een krimpkous of elektrisch tape errond om verrassingen te voorkomen.

Gz Jos

Precies

Ja, ik heb hem weer lekker ingepakt...

Ik heb geen draag toegevoegd aan het geheel, Ik had ook zo op het eerste gezicht het idee dat de hele lipo frontplaat bestaat uit soldeerlijnen, zonder koper erachter. Ik had ook het idee dat hij weggesmolten was, want ik heb geen breuklijn aangetroffen. Wel gek dat dat pas na 2 jaar gebeurd, en dat ik er niet van heb gemerkt tijdens het gebruik van het model.

Groeten,

Marc

Back