Lipo half vol: laden, deels ontladen of tot Esc beveiliging rijden?

Beste mensen,

Na 4 jaar ben ik de hobby weer een beetje aan het oppakken. De NiMh batterijen die ik voor mijn Rustler VXL had zijn helemaal op dus ben aan de Lipo's. Ik heb een RCpower 6000 MaH 60C 7.4. 2S.

Nu heb ik de lipo met de balancer volledig opgeladen en voor 40-50 % opgereden, zo schat ik (kwartier rijtijd). Is het nu handig om de lipo weer te laden of juist te rijden tot de beveiliging van de Esc regelaar aanslaat? Ik heb de regelaar uiteraard via de 10 sec. procedure op groen gezet zodat automatisch lipo beveiliging aanslaat en de lipo niet na 1 keer kapot gereden is.

Wat bedoelt u.met handig? Voor betere levensduur? En hoe zit dat met tot de beveiliging, bedoelt u dan om hem daarna op te laden?

Wat goed is voor de lipo is dat hij niet lager dan 3,2v per cell komt. Als je hem langer dan 3dagen weg legt, zet de lader dan op storage mode. Verder de lipo altijd op balance laadprogramma zetten.

Ik bedoel voor een betere levensduur. Met beveiliging bedoel ik dat de regelaar, zoals geadviseerd bij PK racing, op de modus staat dat de lipo nooit volledig leeggereden kan worden ter bescherming van de lipo. Mijn lader is een Imax B6, heeft die wel een storage mode? En moet je hem dan met storage mode opladen als je hem langer dan 3 dagen weg legt?

De beveiliging, als deze kan worden ingesteld, moet op 3.2v

Je kunt als je het laadertje op lipo zet switchen tussen verschillen laadmodussen. Daar staan de balance en storage charge tussen dacht ik zo.

Storage is voor als je zeker weet dat je die de 1e 3 dagen.niet gebruikt ja.

Dus ik de lipo net zo goed even opladen, als ik deze week weer ga rijden. Maar dan zal ik hem nu niet gelijk opladen, maar pas de dag waarop ik ga rijden.

De beveiliging, als deze kan worden ingesteld, moet op 3.2v

Je kunt als je het laadertje op lipo zet switchen tussen verschillen laadmodussen. Daar staan de balance en storage charge tussen dacht ik zo.

Storage is voor als je zeker weet dat je die de 1e 3 dagen.niet gebruikt ja.

En waarom komen nieuwe lipo's dan maar 30% geladen in de winkel ???
Hoe lang zouden die er al zo bijliggen ??

Nieuwe regels voor vervoer van lipo's,

Als ze in de winkel aankomen zit er max 30% stroom in. Vroeger was dat storage mode dus 3,8v per cel.
Maar bedoel, hoe lang liggen die accu's al op 30% ?? 3 maand, half jaar, een jaar ???

In mijn lipo zat voor 2591 MaH stroom want de balancer ging maar tot 3409 MaH. Dat is dus 43 %. Maar dat storage klopt dus niet, over dat laten liggen na 3 dagen. Ik vond het al gek, snapte het al niet, want bij PK zeggen ze gewoon ALTIJD in balance laden. Of zijn er toch weer uitzonderingen?

Wat ze zeggen is geen onzin. Dat is als je het weer in 3 dagen gaat gebruiken. Storage is veiliger om ze voor een tijd aan de kant te leggen.

Als je je accu leeg hebt gereden kan je op 2 manieren laden: storage en de balance.

Storage is dus voor het aan de kant leggen op de 3,7/3,8v

Balance betekend laden zodat je meerdere cellen tellende accu gelijke spanningen hebben, beter voor de accu dus. Als je hem op deze modus hebt geladen kan je hem IN 3 dagen gebruiken.

Oke. Maar mijn vraag was of je een halflege lipo weer gewoon opnieuw vol kon laden in balance, voor het volgende gebruik, zonder kwaliteitsverlies.

Als ik zeker weet dat ik dezelfde week weer ga rijden laad ik ze gewoon vol op na het rijden. Als het wat langer duurt op storage mode. Nooit iets gemerkt van kwaliteitsverlies.

LiPo's altijd gebalanceerd laden inderdaad, ook als het om de storage mode gaat.
Over het gebruiken van de storage mode zijn de meningen verschilt, de een doet het als ze elke keer, de ander als ze weten dat ze een week niet rijden.
Ik doe het altijd, maar ik rijd niet zo vaak.
Als je meer dan een week niet rijd zou ik ze op storage mode laden, of op het LiFe programma, dat kan ook heb ik mij laten vertellen.

Back