Lipo Heaterbox - bouw

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 10 jun 2011.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die fannetjes haal ik normaliter uit oude apparatuur, scheelt weer.

    Bij mijn thermometer ging dat inkorten prima. Er zijn volgens mij types waar het niet kan, gewoon proberen. Desnoods het verwijderde stuk er weer tussen zetten hoewel ik niet verwacht dat het nodig is.

    Gerben
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar draaien de ventilatortjes direkt op de 12 volt aansluiting of zijn ze ook achter de thermostaat aangesloten zodat ze stoppen als de box op temperatuur is ?

    Oh ja !! Ik heb de voelerkabel ingekort ( was 3 meter lang :shock: ) en de temperatuurmeter werkt nog, alleen de temperatuur-aanduiding is nu een drietal graden verlopen ... >>> duidt nu " iets minder " temperatuur aan
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2011
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De ventilatortjes draaien continue. Ik heb er wel 3 diodes voorgezet, zodat ze iets langzamer draaien, om de box lekker stil te houden.

    Je zou de weerstand van de weggeknipte kabel kunnen meten en daarvoor in de plaats een weerstandje in de kabel kunnen zetten, als die 3 graden je stoort. Hoewel het temperatuurverschil van 3 graden in de praktijk weinig uit zal maken lijkt me.

    Gerben
     
  4. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    zou je een veilige heaterbox op een waxine lichtje kunnen maken? Dan heb je nog maar een kleine accu nodig voor de ventilator of temperatuurregeling.
    Idee: je plaatst een waxinelichtje in een stalen box en door geleidingswarmte wordt de lipobox verwarmd. Of misschien een heatpipe of zoiets?
    Zou een waxine vlammetje wel genoeg energie leveren?
    Is de temperatuur te regelen?
    Is het niet veel lastiger dan een accu meezeulen?
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn vele wegen naar rome. Ik las ook iets over flessen warm water in een koelbox, en van die handschoen verwarm padjes. Een kruik zou ook kunnen. Hoewel dat allemaal niet zo controleerbaar is vwbt temperatuur, zal het je lipo's iig warm genoeg houden voor aglemeen hobby gebruik in de winter. Als je maar niet op steenkoude (<10C) lipo's gaat vliegen.

    Vwbt de heaterbox:
    Op veel velden is tegenwoordig 12V of 220V beschikbaar. Of je sluit hem aan op de sigarettenplug in de auto (neem aan dat je niet lopend naar het veld gaat).
    Anders kun je ook nog een 3s4p oif maken van oude lipo's. Heb ik ook gedaan een 3s4p pack, is dus nu 11.1V bij 20Ah bij 1.5kg eigengewicht. Die houdt het wel een tijdje uit op de heaterbox.
    En voor mijn toepassing (F5B hotliners) moet ik de temperatuur nauwkeurig kunnen regelen, daarvoor is deze box ideaal. Natuurlijk ook voor iedereen die in de winter doorvliegt en een stroombron beschikbaar heeft.

    Gerben
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Daarnet mijn lipo-heaterbox afgewerkt...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook eens het stroomverbruik gemeten als hij in dienst is = ongeveer 6 ampére

    Eindelijk weer eens de moed gevonden om iets te bouwen :banana:

    Met dank aan Gerben voor zijn duidelijke bouwbeschrijving
    :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Dirk,

    Ziet er keurig uit :)
    Mooie folie langs de wanden trouwens.

    Als je de opening links nog iets afdicht (ik heb een extra strookje isolatiemateriaal tegen de wand geplakt, waar de plaat net op rust, wordt de luchtstroom beter onder de plaat doorgezogen langs de verwarmingselementen/pads).

    Die 6A loopt alleen als de verwarmingselementen even aan staan, gemiddeld kom ik op iets van 1-3A. Mede afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk. Als er eens sneeuw ligt zal ik dan nog eens testen, kijken waar we op uit komen.

    Gerben
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De folie kwam/komt van een soort vriesdeken voor de autoruit... Lag nog ergens in de kelder :smile:
    De gleuf links zal ik zeker nog afdichten met een soort tochtstrip. Wou het alu niet te groot maken omdat ik anders de zijkanten kon beschadigen bij plaatsing.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waxine kaarsje kon de theepot van mijn oma warm houden. Of zo'n kaarsje theepot kan verhitten? Accu's thuis voorverwarmen? Hoe voorkom je dat vlammetjes uit waait?
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vlammetje onder je lipo... ik ga het niet doen, maar zet je de camera aan als je het gaat proberen?

    Gerben
     
  11. PatrickP

    PatrickP

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Vught (noordbrabant)
    warmtebox

    Hoi Gerben,

    Ik ben ook zoiets van plan te bouwen....maar zoals verwacht zijn ze overal uitverkocht bij HK dus ben ik een alternatief aan het zoeken....
    zou zo'n warmtemat werken?
    Deze wordt volgens reviews bij conrad 43 graden ongeveer....
    Ik wil dat wel als basis je concept aanhouden alleen de mat met deze vervangen....
    zou het iets zijn?
     
  12. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    97
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  14. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    97
  15. PatrickP

    PatrickP

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Vught (noordbrabant)
    Ik ben ook bezig en vergelijkbaar met de link die je gaf...alleen niet de warmteplaat want ik heb 'm liever op 220v omdat ik op het veld 220 ter beschikking heb(makkelijker) dus leek me de warmtemat van Conrad makkelijker.
    Ziet er goed uit trouwens.....duidelijk dat wij niet de enige zijn die behoefte hebben aan warme lipo's.;)
    Mocht jij 'm wel bouwen voor 12v dan zou je deze kunnen gebruiken, deze is 15 watt en vergelijkbaar als die in je link staat.

    @ Frahati en knife-edge, ik heb deze op ebay....kost 1,25 euro ongeveer....geen geld dus.


    gr,
    Patrick

     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Patrick,
    In principe moet het werken met zo'n mat.
    Het nadeel van dergelijk "zelfregulerende" matjes is dat de eindtemperatuur vaak beperkt wordt door het geringe vermogen. Dat betekent echter ook dat ze heel langzaam opwarmen, zeker als de lipo ook nog eens opgewarmd moet worden.
    Maar "de koude uit de lipo's te halen" zal het wel voldoen. Je zou ook kunnen denken aan een verwarmingsspiraal uit een koffiezetapparaat, voetverwarmer oid. Of met 2x25W gloeilampen.

    Het voordeel van een thermostaat geregeld systeem is dat de verwarmingscapaciteit ruim voldoende is (de Turnigy hearpads zijn +-90W) om de koffer en lipo's vlot op te kunnen warmen.

    Thermometer: Bij de Gamma hebben ze bij de automaterialen sectie van die binnen/buitentemperatuurmetertjes, die zijn ook niet zo duur.

    Frans: Leuk linkje, dat koffertje wordt mooi geisoleerd.
    Ik ben even benieuwd, wat hebben die verwarmingselementen en thermostaat samen gekost?

    Gerben
     
  18. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    97
    Hallo Gerben,

    koffer en 2 warmteplaten en temperatuurcontroller en thermometer
    67 euro.

    groet Frans.:D

    ps volgend jaar ligt in de planning om bij F5B mee te doen, moeten nog wel ff de kist afbouwen
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Frans,

    Die 67 euro is nog te doen.
    In mijn geval was het koffertje over van het werk, de fannetjes had ik nog liggen, Heatersysteem kwam met een ordertje mee, thermometer iets van 10 euri en de plaat alu iets van 6euri. Eigenlijk een budget projectje wat heel goed uitgepakt is.

    Heb je nog een pb'tje gestuurd mbt F5B om het draadje niet te "vervuilen" :)

    Gerben
     
  20. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    97
    Hallo.

    Lipo heater box is gereed, in ongeveer 10 minuten van 18 naar 40 graden,
    ben hem nu nog aan het afregelen.
    is geschikt om vanaf de buiten kant via de sigaretten aansteker te gebruiken en ook voor een 3s lipo die kan binnenin worden aangesloten.
    niet allebei tegelijk, is beveiligd.
    hoorde hem net afslaan bij 44 graden kijken hoever hij nu weer zakt.

    groet Frans:D
     

Deel Deze Pagina