Lipo Heaterbox - bouw

Gerben

Forum veteraan
Hallo,

In de F5B worden zeer hoge stromen getrokken, belastingen van 80C zijn normaal, met uitschieters tot boven de 100C. Om zulke hoge stromen te kunnen leveren is het belangrijk dat de lipo voorverwarmd wordt. Ten eerste verhoogt dit de spanning die de lipo afgeeft omdat de interne weerstand verlaagd wordt, ten tweede is dit beter voor de levensduur.

Er zijn meerdere variaties mogelijk, hier een verslagje hoe ik de mijne gebouwd heb.

Als verwarming wordt het Turnigy Universal heating system gebruikt:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Universal Heater System

Voor de lieve somma van 13.65$ (ex verzend natuurlijk), krijg je een mooi doosje binnen;

Foto-EDD347PM-D.jpg


In dit doosje zit het volgende:

Foto-MEMXMUP3-D.jpg


Eigenlijk is het een 1:4 bandenwarmersysteem. Je krijgt 2 bandenwarmers en een thermostaatje. Linksboven het temperatuurvoelertje, kom ik zo op terug. Deze warmers hebben een vermogen van rond de 60W, ruim voldoende om een heaterboxje op te warmen. De meeste boxjes gebruiken 25w-40W.

Je zou de bandenwarmers direct om de lipo kunnen wikkelen, thermostaatje ertussen en klaar. Ik heb het geprobeerd maar het beviel me niet zo. De warmte van de gleoidraad in deze warmers is te direct en kan de krimpkous doorsmelten. Ook was het maar een gedoe de lipo in te wikkelen enzo. Er moest een boxje komen.

Het koffertjer lag er nog, hier zat vroeger de rammelende ruit-ontdooier in. Dergelijke koffertje kun je vinden bij Conrad of bij de betere foto-speciaalzaak. Dit koffertje meet +-31x23x15cm. Op zich zou 10cm hoogte ook prima volstaan.

Foto-UDX7UCLF-D.jpg


Om te beginnen is de binnenkant van het koffertje een beetje geisoleerd. In dit geval met van die folie voor onder het laminaat, dit had ik nog liggen. Er zijn beter isolerende lagen bedenkbaar natuurlijk, maar het voldoet. De bodem heeft 3 lagen, zijwanden 1 laag, deksel 2 lagen.

Foto-UNBM8637-D.jpg


Als bodem in de koffer komt een aluminium plaat, waar de verwarmingspads op komen. In de plaat wat gaatjes voor de circulatie en bovenin een stel 40mm fans. Gaten geboord met een gatenzaag, fannetjes gewoon vastgeplakt met CA. 3 fans is overkill, maar het stond wel leuk. Onderin de foto zie je een 2e plaat aluminium, de bandenwarmers worden tussen bodemplaat en de 2e plaat ingeklemd. Op de 2e foto zie je bovenkant van de bodemplaat met de thermostaat alvast vastgelijmd;

Foto-ART3ACEC-D.jpg


Foto-K8E378DF-D.jpg


Nu worden de bandenwarmers pasgemaakt. De rand om de warmers is wat dik en kan voorkomen dat de warmers goed ingeklemd worden, die is weggeknipt. Draden alvast ingekort, die worden later netjes op lengte gesoldeerd direct aan de thermostaat, ben je ook van die taimiya stekker af (ondingen!). Op deze bads zie je wat schroeisporen van een eerder experiment waar ik vergeten was de thermostaat tussen de warmers te steken, dat is het risico van een losse voeler. Gelukkig waren de verwarmingsdraden in de warmers nog in orde en kon de bouw doorgaan. Warmers liggen hier op maat, en op de juiste plek. De foliekant van de bodemplaat af. Deze kant geeft de meeste warmte af en ik wou voorkomen dat de bodemplaat teveel directe warme kreeg. Nu wordt de warmte via de onderkant afgegeven aan de lucht en warmt de lipo geleidelijk door. De zwarte kant van de warmers laat ook wat warmte door (zit schuimrubber in) en warmt de bodemplaat precies mooi op tot dezelfde temperatuur als de circulerende lucht;

Foto-HYB7NSDF-D.jpg


Onderplaat tegen de bodemplaat geschorfe, met de warmers er tussen geklemd. Hier zie je ook de plaatsing van het temperatuurvoelertje voor de thermostaat, dit was het warmste plekje van de onderplaat;

Foto-86BHYFD8-D.jpg


En zo komt het geheel dan in de koffer te liggen. Aan de zijwanden aan paar houten ondersteuningsblokjes gelijmd, waar de bodemplaat op vast geschroefd wordt ( op de foto ligt hij er nog los in);

Foto-68A77HSL-D.jpg


Voorlopige tests zijn zeer positief. De box warmt in een paar minuutjes tot de ingestelde 40 graden op. Hij kan ook hoger ingesteld worden, tot 55 graden maximaal. De bodemplaat warmt tot dezelfde temperatuur op als de luchttemperatuur, de lipo's kunnen dus direct op deze plaat gelegd worden. De hysterese (temperatuurschommeling) beperkt zich tot een paar graden, binnenkort zal ik de box eens loggen bij het opwarmen van een lipo. De thermostaat schakelt maar af en toe in, wat aangeeft dat de bandenwarmers ruim voldoende vermogen hebben om de box warm te houden.

Morgen nog een thermometertje inbouwen en wat foto's plaatsen van de inbouw en de stekker op de zijkant voor de stroomvoorziening.

Groet,
Gerben
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ja... dat ziet er wederom weer gelikt uit!
Dus dat waren de bandenwarmers waar ik me wild naar heb gezocht bij HK :rolleyes:
 
Vandaag weer verder met de heaterbox.

Aansluiting voor de loodaccu, de welbekende multiplex stekker. Aan de binnenkant zit een 2e stekker, een deans stekker in dit geval (was nog over), zodat de hele verwarmingsplaat makkelijk losgekoppeld kan worden aan de binnenkant voor eventueel onderhoud of werkzaamheden;

Foto-EZ7KCQZZ-D.jpg


Foto-8LIKHCCE-D.jpg


Dan nog een temperatuurmetertje, om het een beetje in de gaten te houden. Deze komt van DiL. Andere optie zijn de auto binnen/buiten temp metertjes die je bij bijvoorbeeld de Gamma voor een paar euro kunt kopen (daar komt de alu plaat trouwens ook vandaan). Alle opties afgewogen, deze plaats leek me uiteindelijk het handigste;

Foto-BHQVJTTU-D.jpg


Toen kwam de vraag wara het sensortje naartoe moest. Diverse plekken geprobeerd, boven de plaat, in het midden van het deksel, langs de randen, uiteindelijk was dit het beste plekje wat een goede indicatie van de temperatuur van lucht en onderplaat gaf:

Foto-LUQKLSTT-D.jpg


Vanavond een eerste log gemaakt van de temperatuur. Ziet er al goed uit, maar het kan nog beter. Nog wat experimenteren met de plek van de temperauurvoeler van de thermostaat denk ik.

Groet,
Gerben
 
  • Like
Reactions: Cnn
Knap gedaan Gerben...

heb mijn verwarmingssetje ook net binnen gekregen.
Nu kan ik de verwarmingskoffer ook maken tussendoor:yes:

mvg


Dirk
 
Heeft dat temperatuur-regelaartje géén last van eventuele fouten omdat het ook in het koffertje ligt ? Waarschijnlijk zal de eventuele fout miniem zijn ...

mvg

Dirk
 
Bouwtempo van jewelste! :yes:

Maar... er ontstaat natuurlijk steeds meer infrastructuur... om en beetje te presteren in de rakken... mot allemaal in een autootje... pfoe! Je sjouwt je straks ongans!
 
Laatst bewerkt:
Gerben, misschien heb ik het gemist maar waar voed je dit apparaat mee?

Ik las iets van 3S is een beetje veel van het goede? 2S beter? Hoe voorkom je dat dit pakket te leeg wordt getrokkken?

Gr, jos
 
Ik voed de heaterbox uit een 12V loodaccu of uit een voeding, net wat voorhanden is. Op dezelfde voeding/accu laadt ik mijn lipo's.

Zou ook op een (grote) lipo kunnen eventueel, net 75 minuten aangehad, dat verbruikte 2.2Ah, meeste verbuik zit hem in het begin als de box opwarmt. Maar laden doe ik toch, dus kan de box net zo goed op dezelfde stroombron.

Dirk, het lijkt voorlopig goed te werken. Hysterese is minimaal, nu wil het opwarmen nog wat sneller laten verlopen. Vermogen is meer dan voldoende, nog even sleutelen om dit vermogen op de juiste wijze te doseren, ga nog wat zaken proberen. sensor op een andere plek, of een andere onderplaat waar de lucht beter doorheen geforceerd wordt.
De klacht die ik over de Hepf box las (te weinig vermogen in de opwarmplaatjes) heb ik met deze box in ieder geval zeker niet.

Groet,
Gerben
 
Mijn probleem, ik zie max 12V staan op dat verwarmings apparaat en ook 3S.

De voeding die ik gebruik om te laden op het veld is 4S Life dus 13V tot zelfs 14V, zou dat een probleem zijn voor dit ding?
 
ik denk van niet omdat een 12v loodaccu ook tot 14.7 of nog meer wordt opgeladen. Een 12v voeding geeft meestal ook meer dan 12v dus ik denk dat het niet zon probleem is
 
Jos,

Tijdens wat testen had ik de box aan de lood accu, terwijl die onder lading stond. De spanning loopt dan op tot 14.4V, dat was geen probleem. Eventueel zou je 1 a 2 dikke dioden ervoor kunnen zetten, om de spanning iets te verlagen. Die geven ook wat warmte af, maar dat is natuurlijk geen enkel probleem in dit geval :).
De fannetjes draaien vanaf 9V. Daar heb ik al 2 diodes voor zitten, om ze iets rustiger te laten draaien. Wil ook nog verder mee testen, in hoeverre de draaisnelheid van de fans de opwarming van de box beinvloed.

Voor jouw gebruik, waar je zo te zien vaak alles in een rugzakje mee hebt, kan het boxje nog veel compacter, plaat haaks omzetten, fans vertikaal, moet heel compact kunnen worden.

Ik meende dat jij ergens vermeldde dat de vorige generatie Thunderpowers al geen voorverwarming meer nodig had? Kom je daarop terug of is deze interesse puur gebaseerd op het vliegen in de winter?

Groet,
Gerben
 
Gerben, dank voor de info. Het was meer algehele interresse en ook voor anderen om even op te letten welk voltage de fannetjes moesten hebben bij aankoop.

Ik vlieg op dit moment idd gewoon zonder mijn Lipo te verwarmen en daarmee haal ik ook de 46 rakken met een oud bij elkaar geraapt model. Maar gezien in de RW4 niet zo een hele dikke Lipo past wil ik toch kijken of ik wat meer uit die kleinere Lipo kan halen door hem voor te verwarmen. En ja, zeker voor in de winter handig maar normaal vlieg ik dan niet of weinig wegens zwakke duimen. Electrisch verwarmde handschoenen misschien?

:)
 
Even een eerste logje. Gelogd is het vermogen tegen de temperatuur van een lipo.
De sensor zit achterop de lipo geplakt, met eroverheen een stukje schuim om zoveel mogelijk te voorkomen dat de warme lucht de meting beinvloed. Start vanaf een volledig koude lipo-box.

Foto-AXQQV3IZ-D.jpg


Binnen een half uurtje zit de lipo boven de 39 graden, daarna loopt de temperatuur nog iets door tot een 42 graden. Op zich al prima, ben nog een beetje aan het experimenteren of het nog sneller kan.

Groet,
Gerben
 
Hallo Gerben,
Over temperatuur. Die constante en het rap op temp brengen is best een lastig vraagstuk. Dat is voor een deel ook een capaciteitskwestie.
Kortom een warmtebuffer-opslag. Om de warmte sneller in de accu's te kunnen brengen zou je al een reserve capaciteit warmte aan boord van de kist moeten hebben dan alleen de bandenwarmers.

Kom ik op koken... steengrillen... (maar ook op oven en haarden).
Een verhit stuk graniet blijft bijzonder lang warm. Het duurt ook wel even voordat deze flink op temperatuur is. Maar ook bijzonder lang voordat deze aan de lucht weer afgekoeld is. Lucht alleen is een slechte geleider.

Probleem met steen, graniet of knuffelkei... je begint je dan echt serieus 't schompes te sjouwen.

Wel heb je medische gel pakketen om spieren mee op te warmen. Die dingen kunnen in de magnetron worden opgewarmd en rondom een arm worden gewikkeld. Geven door de gel een groot contactvlak. Een redelijke stapel van die zakjes voorgewarmd zouden makkelijk onderhouden kunnen worden door de bandenwarmers, waar tussen je dan de Lipo pakketten legt.
En dan maar sudderen!

Dan... Als je een rollade in de oven bakt, steek je er (als je culinair begaafd bent) vaak een thermometer in, om de kern te meten voor juiste garing van het vlees.

Je zou wellicht de sensor tussen de cellen in het pakket ingepakt moeten hebben liggen (of daarvoor toegankelijk gemaakt) voor weer een betere meting.

Is wat!
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik zat nog eens te denken over dat opwarmen, en bedacht me toen dat de luchttemperatuur een betre weergave geeft van de opwarmingssnelheid van de box, dan de temperatuur van de lipo. Dus een volgende logje gemaakt, gecombineerd met de lipo-temperatuur:

Foto-OQCS8XLS-D.jpg


Je ziet dat de box in 4 minuten op 40 graden zit. Dus de snelheid van opwarmen zit wel goed . De lipo volgt langzamer, het is goed te zien dat het goed opwarmen van een lipo een uur duurt.
Zonder lipo in de box gaat de heater maar eens in de 10minuten aan, met is dat iets meer, maar er is dus ruim voldoende verwarmingscapaciteit aanwezig met de bandenwarmers, anders zouden ze langer en vaker aangaan. Klopt ook wel, de meeste heaterboxen hebben 20-30W, deze 60W.
Variatie in luchttemperatuur ongeveer 5 graden, de lipo temperatuur varieert 1 graad, ik vind het prima zo.

Een voordeel van dit soort constructies tov een koelbox is dat dit gemiddel 1.5Ah-2Ah uit de accu neemt per uur, een koelbox al snel 4 a 5Ah. Dat kan op een dagje vliegen veel schelen, als de heaterbox een uurtje of 6 a 7 aanstaat is dat toch al 20Ah verschil.

Groet,
Gerben
 
Back
Top