Lipo heeft gezwommen

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Mijn Yoda 2m. vliegende vleugel nam vanmiddag een duik in het aan het clubveld grenzende meertje. (Flutter op de elevons, op een meter of 40 deelde de vleugel zich). Met de roeiboot (ja de club is op dat soort calamiteiten ingericht) beide helften weer gevonden...
De éne helft van de vleugel dreef vlak op het water. De andere helft stak met een klein puntje van de winglet boven het water uit - aan het andere uiteinde zat het rompje. Toen ik de vleugel verticaal uit het water tilde was het een erg mooi gezicht om door de transparante bespanning het water door de opengewerkte ribben omlaag te zien stromen...

Motor, ESC en ontvanger gespoeld met schoon water en laten drogen. De servo's zitten in de bespanning; als ze het niet meer doen is het vroeg genoeg om dat open te snijden.
De ESC piepte toen ik de vleugel uit het water tilde, dus er was nog leven in de lipo -een 3S 1000 mah- en ik heb 'm, met gemengde gevoelens, aan de lader gehangen. Ik heb 'm daarna niet meer doorgemeten, maar het lijkt erop dat hij er niet van geleden heeft... kan dat?

Ik zou denken, in het water is hij kortgesloten, ontlaadt zich volledig, en is daarmee dood. Ik was stomverbaasd dat er muziek in zat toen ik 'm opviste - maar vorige zomer is er ook een zwever van een lid uit een kanaal gevist, die lag ook met z'n electronica onder de waterspiegel, en terwijl iemand ermee naar de kant zwom brandde er een LEDje in de cockpit...

Op zich is water niet schadelijk voor lipo's, althans, kortstondige onderdompeling niet. Waar je even op moet letten is dat alles goed droog wordt en even alles goed controleren op corrosie etc, maar voor de rest is het geen enkel probleem.

Wat je zou denken, kortsluiting, is helemaal niet aan de orde. Slootwater etc geleid wel, maar maar heel weinig. Electrisch gesproken zou het hetzelfde zijn als je lipo ontladen met een weerstand met hoge waarde. De stroom bljift heel erg beperkt, dus je lipo kan dat prima hebben.

Het grootste gevaar van electronica en water is corrosie, niet zozeer de kortsluiting.

banner.jpg

^Foto: Z900

full

Mijn lipo is vandaag ook enkele minuuten ondegedompelt geweest, geen probleem, die doet het nog. Ontvanger heb ik meer zorgen over, het zou niet mijn eerste zijn die door waterschade kapot ging.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het erg vies water is, eerst alles goed afspoelen met gedemineraliseerd water, en dan goed laten drogen. Controleren op corrosie. Eventueel WD-40 gebruiken (kijk uit met potmeters etc).

Nando, Dat is geen spelen met vuur wat jij doet, maar spelen met water... :rolleyes:

Toen hij in het water ging was ik naar mijn idee niet gevaarlijk bezig, ik maakte een rollende-looping en de prop vloog eraf, dan valt er weinig aan te doen.

Jawel, je props beter vastmaken.. of rustiger gaan vliegen ;)

Bart,
Je regelaar moet je even mee oppassen. Daar blijft condens/vocht in achter. De eerste keer dat je dan gas geeft weet je dat direct, dat geeft veel rook en met een beetje mazzel mooie oranje vlammen.
Je moet eigenlijk de krimpkous er af halen en hem zeker een paar dagen laten drogen. Ik heb drie keer te weinig geduld gehad; mijn Cardinal stinkt nog steeds als een bunzing :-)

Je moet eigenlijk de krimpkous er af halen en hem zeker een paar dagen laten drogen.
Nou, alle onderdelen liggen nu hier naast me op de radiator. Daar zal na een paar dagen toch geen vocht meer in zitten? Zou het dan toch nodig zijn de krimpkous eraf te snijden??

Als je regelaar het overleeft heb je mazzel ! Blijkbaar geleid water wel genoeg om die meteen uit te laten fikken. Verder gewoon laten drogen en proberen maar. Die krimpkuos kun je laten zitten als je denkt dat daar geen vuil onderzit, toch zou ik het weghalen en schoonmaken zoals Hezik omschreef. Ik heb ooit een helikopter in het water ge-autoroteerd en kwam op de bodem te liggen, Corrien heeft toen alles, inclusief mechanische gyro, weer aan de gang gekregen.

Regelaars: Die bullit proefs turnigys (wie test dat eens?) schijnen echt overal tegen te kunnen..
Uitschudden, en gaan maar weer.
Andere merken kunnen plotselinge definitieve rookwolkjes met een branderige geur geven..
Bij het opensturen van sommige Fet's eindtrappen worden hogere gate spanningen gebruikt.

Lipos: Zitten zelf in een (waterdicht?) zakje.
Bij de aansluitingen het vocht goed wegblazen en wat vet of vaseline oid smeren,
oxidatie van de (meestal min) draad geeft pr maanden later wat plotselinge contact
ontbrekende storingen, erafvallende stekkers oid..

Ook als je m op de verwarming hebt laten (door)drogen, zijn er opgedroogte zoutbrugjes
op je electronica (en accu) ontstaan, die graaag weer gaan geleiden bij wat vocht
(douw, mist, condens) Daarom altijd even goed doorspoelen met schoon water,
en zorgen dat er geen druppels achter blijven in spoeltjes (verstemming)

Bart, je licht daar wel eens vaker in t meertje..
11 april gaan we weer MBF watervliegen,
mischien leuk om ook eens gepland mee te doen? ;)

Laatst bewerkt:
Bart,
Ik dacht ook dat dat niet nodig zou zijn. Mijn ervaring is echter anders. Ook na een week drogen bleek er nog vocht onder te zitten. als je het zelf empirisch wilt ondervinden; be my guest :-) Wel een filmcamera laten lopen de eerste keer dat je gas geeft!

Bart, 11 april gaan we weer watervliegen,
mischien leuk om ook eens gepland mee te doen? ;)
Haha, moet ik drijvers onder mijn zwevers maken zeker?
Veel plezier, maar ik zit dan in Turkije...

NB- ik weet dat er in Frankrijk, in de buurt van Gap iemand is die een 1:1 water-zweefvliegtuig heeft gebouwd. Kon-ie namelijk met een boot op het Lac de Serre-Ponçon opgetrokken worden en ook landen, en langs de omringende bergen thermieken... lijkt me wel iets voor een modelproject, maar niet voor mij...

Bart,
Ik dacht ook dat dat niet nodig zou zijn. Mijn ervaring is echter anders. Ook na een week drogen bleek er nog vocht onder te zitten.
Tja, jij hebt natuurlijk ook geen zekerheid dat het inderdaad door vocht was, en dat het niet was uitgefikt als je 'm had laten drogen zonder krimpkous hè... Misschien doe ik het wel, eerst even uitzoeken of ik zulke wijde krimpkous kan krijgen.

Hallo Frederik ,

Maar jouw model kan niet vliegen .
Misschien als je haar een enorme gooi geeft dat zij effe in de lucht blijft maar daarna ploft zij als een baksteen de grond in .
mvg hans

Tja, jij hebt natuurlijk ook geen zekerheid dat het inderdaad door vocht was, en dat het niet was uitgefikt als je 'm had laten drogen zonder krimpkous hè... Misschien doe ik het wel, eerst even uitzoeken of ik zulke wijde krimpkous kan krijgen.

Na 3x ben ik er tamelijk zeker van. Het probleem is dat er allerlei bochtjes en gaatjes in een ESC zitten en een krimpkous die het min of meer luchtdicht afsluit maar toch niet helemaal. Beetje als een koplamp van je auto. Als daar eenmaal vocht in zit kun je hem drogen zoveel je wilt maar je krijgt het er niet uit. Behalve als je hem echt open maakt. Een ontvanger is anders, die heeft veel meer echte openingen naar de buitenlucht, die droogt wel goed. Sommige servo's dan weer niet. Ook daarin blijft vocht zitten wat je er niet uit krijgt tenzij je ze helemaal open maakt. Ik heb een poosje watergevlogen en dit door ervaring ondervonden. Is ook de belangrijkste reden dat ik er mee gestopt ben.....

Ik ben het wat dat betreft met PH_AJH eens. Als bv. een regelaar en/of ontvanger in het water gelegen hebben, MOET je 'm wat mij betreft helemaal openhalen om goed schoon en droog te maken. Zonder visuele inspectie is het toch gokken wat je doet..

Back