Lipo HiModel opgeblazen bel

Mss een rare titel maar ik heb gisteren een rondje gevlogen met de Twinstar en ipv de men gebruikelijke 2 cell lipo te gebruiken heb ik een 3 cell (4100 mah 11V)gebruikt voor de eerste keer.Man,wat een verschil in snelheid.
Ik gebruikt nog steed de speed 400 6V motoren en de standaard ESC(weet niet hoeveel amp deze heeft).

Nadat de lipo was leeggevlogen effe in zweeftoestand geland.Vlug de motortjes gecontroleerd,voelden lauw aan.Geen probleem dus.Maar de lipo was serieus opgezwollen.Heeft zelfs het toestel uit mekaar getrokken voor een deel.De lipo heb ik laten een nachtje afkoelen.Deze heeft bijna terug zijn gewone vorm.Maar de krimpkous erond is wat gescheurd.

Men vraag is nu kan ik de lipo nog gebruiken voor in men andere toestellen en mag ik er nieuwe krimkous overdoen?OF is deze voor de prullemand?Kan ik er opnieuw krimpkous omheen doen en terug gewoon opladen?

Ik zou de lipo niet meer gebruiken. Deze is denk ik overbelast geweest en kan je beter niet meer geburiken.

Oke hier even mijn ervaring met Himodel lipo's,,,

Ze zijn echt waardeloos !!
Ze halen nooit wat ze opgeven !!
Na elke vlucht is het net een spons !!
Echt nooit meer kopen die rode rommel !!

Je kan hem gewoon weer opladen en nog een keer gebruiken..
Gister nog een lipo kortgesloten en er gebeurd niets engs.
Als je dan nog kan vliegen heb je geluk anders gewoon een ander merk halen.

Bart

ik heb nu 2 himodel accupacks in gebruik, ikzelf heb er geen problemen mee. Eentje heb ik te ver ontladen, en daar merk ik dus ook dat hij zn power kwijt is, moet nog eens testen(heb hem eens aan een balancer gehangen). Een andere Himodel (2S van 820 mah). Gebruik ik al redelijke tijd, en hij heeft altijd gewerkt zoals het hoort!

Ik heb hier ene handjevol himodel lipo's 2s 3s allemaal niet te zwaar overigens (< 1500 mah)
nooit problemen mee..
andere accu's presteren inderdaad meer, grotere setromen etc etc, maar zoveel heb ik niet nodig.

lipo te diep ontladen?
gewoon heel voorzichtig mee zijn, heel langzaam per cel opladen tot de spanning weer een beetje op niveua is, dan aan de lipo lader ;)

ging hier prima, zelf zinnig nadenken, niet bij mij aankloppen als de fik er in gaat ;)
maar dat zal iedereen zeggen...

mocht je 'm weggooien, stuur 'm dan op, ga ik er lekker mee vliegen ;)

Heb hier 2 himodels, ongeveer 10 sec power, dan zakt hij in , opgezwollen als de nete, koop zinds dien alleen nog Flightpower, daar nooit problemen mee gehad.

Ik ben het met een aantal collega's eens dat die himodel accu's niet goed zijn. Ze worden altijd iets boller(en dan haalde ik de continue C-waarde nooit.)

Verder denk ik dat het met diep-ontladen niks te maken heeft, alleen met de belasting.
Een overstap van 2s naar 3s met dezelfde prop is enorm! De stroom wordt echt veel hoger! Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat je (veel) meer dan 10A per motor jaagt. Een speed 400 6V is eigenlijk ongeschikt voor op 3s lipo. levensduur is maar erg beperkt...

ik heb een himodel van 540 mah van 20C(dus +-11A), die heb ik nooit boven de 8A laten komen.

En ik heb nog een 820 mah van 15C(als ik me niet vergis), en die is ook nooit boven de 8A gekomen. Dus ervaring met piekstromen voor de accus heb ik niet... Maar ik ben er voor de rest tevreden mee

Ik heb nu ook een hextronic D9 2s 620 mah met 15C continue, en die bevalt me toch wel het beste, lang vliegen, en behoud van power. Hextronic is te krijgen bij Hobbycity Online R/C Hobby Store :

Die Hi-model lipos die ik heb, 2200 mAh 20C is echt troep, na korte tijd al opgeblazen, zakt bij 10 C al helemaal in, haalt de opgeven capaciteit niet.
Ik heb ze altijd netjes behandeld, piek kortstondig 18C, nooit helemaal leeg gevlogen, altijd met balancer.
Ik heb van het weekend met deze cellen gevlogen en ze waarschijnlijk definitief gemold, ik vloog wat langer vol gas, omdat het vermogen inmiddels met volgas maar net aan was, kreeg ik ze bijna het model niet meer uit door de zwelling, en dat met maar 10 C continu.
Ik gebruik nu deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-R 2500mAh 21-35C 3S1P $40.30

ik heb ook met de hi-model lipo`s over het algemeen slechte ervaringen,
ze leveren de A`s die ze opgeven wel maar zijn dan ook opgezwollen, ik heb 2 van die 2200mah 3cells 20c gemold in m`n funjet, [ gingen tijdens het laden al bol staan terwijl ze met minder dan 1c geladen werden]
en ze leveren ook gewoon minder power vergeleken met m`n lipo`s van andere merken.

Vreemd :?, zulke verschillende ervaringen. Heeft toch vooral te maken met de belasting denk ik.

Ik heb 10 pakketjes van tussen de 460 en 1800 mAh, allemaal 2S en allemaal al tientallen cycles gehad en nooit met een balancer geladen, maar altijd op ongeveer 0,5 C. En continue belasting maximaal ca. 5C slechts heel af en toe kortstondig mss 10C.

En ze doen het allemaal nog prima, dus ik ben juist weer heel tevreden met de Himodels.....

Dirk

Laatst bewerkt:
En wat was de stroom die deze twee 6V motoren gebruikte bij volgas?
Wat was de spanning over de cellen na deze fatale vlucht?

Geen idee,heb niet de apparatuur om dit te meten

Een overstap van 2s naar 3s met dezelfde prop is enorm! De stroom wordt echt veel hoger! Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat je (veel) meer dan 10A per motor jaagt. Een speed 400 6V is eigenlijk ongeschikt voor op 3s lipo. levensduur is maar erg beperkt...

Het geeft idd een enorm verschil.Zelfs met dezelfde prop erop.Ik geef je gelijk dat de speed 400 veel te zwak voor een 3s lipo.Maar voor de prijs van een nieuwe motor hoef je het niet te laten.De prijs van zo een lipo daarentegen!!!

Heb dus al meer problemen gehad met duurdere lipo's dan met de lipo's van 30 € die ik via ebay hebaangekocht.

Zou ik met een beter merk,Flightpower,hetzelfde probleem verkrijgen?

Bij elke lipo draait de levensduur zo'n beetje om het gebruik!! Altijd binnen de max. en min. voltage's blijven en niet hoger zo'n 75 á 80 van de max. belasten. En ja hiervoor moet je het max.stroomverbruik weten. Een eenvoudige manier om zelf een ampere meter te maken mbv. een universeel meter staat hier ook op het forum. Het bestaat grofweg uit een stukje installatiedraad die je in serie zet tussen accu en regelaar, hierover meet je dan de spanningsval.

En wat was de stroom die deze twee 6V motoren gebruikte bij volgas?

minimaal een kleine 15 ampere per motor als het al niet meer is. totaal dus ruim 30 ampere............. Bij een 10C lipo van 4100 mAh is dat dus normaal gesproken een veilige marge. Maar dit zijn "oude gebruikte" motoren en deze verslijten op 3s nog sneller waardoor het stroomverbruik alleen maar heel snel oploopt. Dus het stroomverbruik op het eind van de motorlooptijd kan best nog wel eens hoger zijn geweest.

conclusie, een speed 400 6 volt motor dus nooit op 11 volt laten draaien. Tot 8-9 volt gaat nog wel, maar daarboven wordt het een kachel..........

Himodel = HXT D9 serie van Hobby city....... lees de berichten maar eens...... is niet erg goed........

Ik gebruik nu ruim anderhalf jaar o.a. een tweetal 1000mah Himodel 3S 10C paketten van RCT.

Deze worden elke vlucht met maximaal gemeten 10A burst toegepast, en na de vlucht met 1C, met tussenkomst van een balancer, opgeladen.

Zelfs na meer dan 100 cycles gaan hier, net als in het begin, keurig 1000mah in na elke vlucht. Ik vlieg altijd door tot de regelaar ingrijpt.

Ik heb nog geen millimeter bolling gezien.

@Wezze: wat voor regelaar(s) gebruik je? En hebben die een automatische of een handmatige 2S / 3S (/NI?) LVC herkenning?

Back