Lipo: hoe hard is grens van 1C als laadstroom?

• Topicstarter Topicstarter djpj
  • Startdatum Startdatum
D

djpj

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een LIPO accu met een capaciteit van 1800 mAh en een lader die ik kan instellen op 1000 en 2000 mA. Wanneer ik niet over de grens van 1C laadstroom wil gaan, moet ik dus 1000 mA instellen. Maar dan duurt het laden 2 uur. Zou het ook mogelijk zijn om met 2000 mA te laden? Ik ga dan 10% over de 1C heen.

Wat zijn de (mogelijke) gevolgen? Is het alleen slecht voor de levensduur van de accu, of is het ook gevaarlijk?

Groeten,
Pieter

Geloof me, dat zal niet veel uitmaken ;) Er is natuurlijk een kans dat de accu's minder goed werken / mee gaan als je ze sneller laad..... maar 10%.... Ik laad ze op 2C en merk nu nog niets...

Ah, geweldig, weer zo'n snelle reactie! Op mijn vorige post reageerde je ook al zo snel :D

En dan ook nog het antwoord dat ik graag wilde horen. Ok, ga ik voortaan maar met 2000 mA laden.

Tenks!

LiPo accu's moet je laden met maximaal 1C. Sommige fabrikanten hebben hun cellen zo weten te maken dat laden met 2C mogelijk en veilig is maar dat kan lang niet met alle Lipo's!
Het grote probleem is namelijk dat de celspanning te hoog moet worden om die 2C te kunnen laten lopen. LiPo CELLEN MOGEN NOOIT BOVEN DE 4,25V PER CEL UITKOMEN. Gebeurt dat wel dan zijn de gevolgen bekend, denk ik. Er zijn al voldoende filmpjes en foto's te zien op het forum.
Wanneer je dus een laadstroom van 2C, of nog meer, door de accu wilt sturen MOET je de celspanning hoger dan het maximum maken en dan gaat het dus fout!
Enkele merken hebben hun accu's zo weten te maken dat bij 2C die spanning nog onder het maximum blijft maar als je dus met 2C wilt laden ga dan eerst uitzoeken of die cellen wel met 2C geladen mogen worden! Je heb niets aan een afgefikte accu of erger een accu en model of misschien nog wel erger.
Overigens is de tijdswinst om een LiPo met 2C tot 100% te laden minder dan je denkt. De accu laden tot ongeveer 90% duurt plusminus 40 minuten en geen half uur zoals je misschien dacht. Als je de accu tot 100% vol wilt krijgen ben je toch nog ongeveer een uur bezig. Totale tijdwinst is een minuut of 15 tot 20.

Hallo Ernst,

Bedankt voor je waarschuwing.

Maar ik wil ze ook niet met 2C gaan laden, maar met 2000 mA. In mijn geval (capaciteit = 1800 mAh) is dat dus 1.1 C. Dus maar ietsje meer dan de geadviseerde 1 C. Denk je dat dat kwaad kan? Ik kan helaas geen laadstroom instellen tussen de 1000 en 2000 mA. Het is of 1000 mA of meteen 2x zoveel.

Groeten,
Pieter

maar het gaat hier niet om 2C teladen maar op 1,1C (ipv de 0.56 C wat hij nu doet)
Ik heb het nog niet geprobeerd, dus ga ik niet zeggen doe maar. Er doen zoveel horror verhalen de ronde dat een mens schrik zou krijgen. Of dit terecht is weet ik niet.

Zo'n kleine verhoging zal denk ik geen problemen geven als de celspanning maar nooit hoger wordt dan 4,25V. Dat is heel belangrijk en als je daar voor zorgt dan zijn al die horrorverhalen niet nodig. Als het wel gebeurt dan zal de accu snel (heel snel) kapot gaan en als het lang duurt echt in de fik vliegen. Als de celspannign tot 6V oploopt dan is een plof met een stevige steekvlam zeer waarschijnlijk. Dit laatste kan heel makkelijk gebeuren als je een LiPo accu met een NiCad lader wilt gaan laden. Met een goed LiPo lader of een universeel lader die ook een LiPo stand heeft zal zoiets niet kunnen gebeuren. Tenminste het MAG niet kunnen.

Hallo,

Bedankt voor het antwoord.

Ok, ik zal de spanning eens meten tijdens het laden. Klopt het dat de spanning tijdens het laden steeds verder oploopt (hopelijk dan tot een maximum van 4.25 V) om zo te zorgen dat de laadstroom constant blijft?. In dat geval moet ik dus vooral tegen het einde van het laden de spanning in de gaten houden? Of praat ik nu onzin?

Ja, ik ken de horror verhalen, vandaar dat ik het ook eerst maar eventjes vraag voordat ik het ga proberen. Ik zorg wel dat ik er altijd bij blijf tijdens het laden en ik leg m'n accu's altijd in een stevige pan.

Groeten,
Pieter

spanning van lipo's loopt op tot 4,2(5) V
tot die tijd werd er met volle laadstroom geladen.
Als de 4,2(5)V berijkt is wordt langzaam de laadstroom minder. zo blijft de spanning steeds 4,2(5) V

Een lipo lader regelt de stroom terug als die spanning berijkt is, dus ik begrijp eigenlijk niet, waarom je zie spanning voor de zekerheid wil controleren....

Zolang je een lipo lader hebt kan er haast niets fout gaan. De eerste keer kan je even mee meten of hij inderdaad niet boven de 4.2volt per cel komt. De spanning loopt inderdaad omhoog totdat hij 4.2 bereikt en dan loopt de stroom terug zodat de spanning op 4.2 blijft. Is de troom nagenoeg 0, dan is hij vol en schakelt hij uit.

djpj zei:
Ok, ik zal de spanning eens meten tijdens het laden. Klopt het dat de spanning tijdens het laden steeds verder oploopt (hopelijk dan tot een maximum van 4.25 V) om zo te zorgen dat de laadstroom constant blijft?. In dat geval moet ik dus vooral tegen het einde van het laden de spanning in de gaten houden? Of praat ik nu onzin?
Nee je praat absoluut geen onzin. Tijdens het laden zal de spanning langzaam oplopen en als hij dicht in de buurt van de 4,25V komt zal de laadstroom steeds minder worden. Uiteindelijk blijft de lader "hangen' op 4,25V en als de accu dat ook heeft berijkt, en dus vol is, zal er zo goed als geen stroom meer lopen.
Wanneer jij de spanning gaat meten met een simpele multimeter moet je er wel rekening mee houden dan die multimeter ook een afwijking kan hebben. Je moet dus niet meteen in de stress schieten als de spanning op jouw meter oploopt tot 4,3V of niet hoger komt dan 4,1V. Die afwijking zal hoogstwaarschijnlijk in je meter zitten. Als je een goede LiPo lader hebt zal die echt wel op de juiste spanning afgeregeld zijn in de fabriek.

dat zeg je nu wel maar mijn lipo lader deed vrolijk zijn werk tot 4.32 volt ;) Was een heel klein goedkoop rotding maar goed, het is niet altijd perfect ;)

Wat is/was dan de afwijking van jouw meter? Misschien is de werkelijke spanning van de lader 4,27V of zo iets en meet jij alleen 4,32V. De meeste (digitale) multimeters die voor een paar euro in de winkel liggen hebben een mogelijke afwijking van 0,5% plus of min 2 of soms wel 5 digits. Dat houdt in dat de meter in dit geval bijvoorbeeld 4,27V meet maar 0,3% afwijkt en dus 0,01281V te veel aan zal geven. Dan zal op het display dus 4,28V moeten komen te staan. Dan kan er nog 2 tot 5 digits bij komen en kom je op 4,30V tot 4,33V uit. Nog altijd is de spanning voor de LiPo binnen de grenzen maar de aanwijzing op je multimeter zal te hoog zijn. Let op dat het natuurlijk ook in de negatieve richting kan afwijken en dat je dus een te lage aanwijzing kan krijgen. Hoeveel kan je uitrekenen door in plaats van op te tellen de spanning en het aantal digits af te trekken van de juiste aanwijzing.
Staar je niet te veel blind op de aanwijzingen van je (digitale) multimeter. Ze zijn absoluut niet 100% nauwkeurig wat sommige mensen wel schijnen te denken. Als je een digitale multimeter wilt hebben die minder afwijking mag vertonen dan kom je al heel snel bij de laboratorium apparatuur. De prijs van zo'n meter is niet iets waar je vrolijk van wordt.

Ik heb een goede gecalibreerde meter, die geeft het echt goed aan. Ik vermoede het al toen mijn lipo's na het laden bol werden :)

Dan zijn ze in de fabriek van die lader misschien wel te optimistisch geweest over de nauwkeurigheid van hun meter(s). Dat komt blijkbaar dus ook voor.
Heb je bij de fabrikant "geklaagd"? Daar zouden ze blij mee moeten zijn omdat ze met feedback van klanten (ook negatieve) hun product kunnen verbeteren.

ik heb eigenlijk nog een algemene vraag over dit onderwerp.

Hoe komt het eigenlijk dat alle lipo's maar met 1c geladen kunnen worden, terwijl sommige veel sneller dan andere ontladen kunnen worden. (of je nou een 4c of een 20c cel hebt)
Bij de ouderwetse(nimh en nicd) cellen had dit altijd te maken met interne weerstand. Hoe lager die was, kan je natuurlijk sneller opladen/ontladen. laadstroom was eigenlijk altijd in verband met de ontlaadstroom.
Waarom is dit niet het verhaal bij lipo's?

ps. ik weet wel dat sommige mensen sneller laden dan 1c zonder problemen, maar toch...

en dan nog zo'n vraag:
waarom worden lipo's max (ont)laadstomen in c's uitgedrukt en bij ouderwetse cellen met gewone stroomsterkte?

De laadstroom van alle accu's wordt voor het overgrote deel bepaald door de snelheid waarmee de chemische reacties in de cellen kunnen verlopen. Die snelheid is niet oneindig groot dus zal de laadstroom ook z'n limiet hebben. Het probleem is dat bij echt heel hoge laadstromen veel meer energie nodig is voor de chemische reacties. Om een auto sneller te laten rijden is ook meer energie nodig. Tijdens het heel snel laden gaat dus veel meer energie verloren dan bij langzamer laden. Hierdoor zal de accu ook warmer worden wat nadelig is voor de capaciteit en het laadrendement. Dat geldt voor alle accu's.
Bij LiPo's komt daar nog een probleem bij. Om echt hoge laadstromen te laten lopen moet je de spanning vrij hoog maken. De kans dat je dan boven de maximale 4,25V per cel uit komt is behoorlijk groot. Zoals je weet is dat echt gevaarlijk voor de cellen. Bij een celspanning van 4,5V gaat de polymeer elektrolyt al uit elkaar vallen. Hierdoor ontstaat gas en op den duur ook zuiver lithium. Zuiver lithium is uiterst brandbaar en dat zal dan ook direct in de fik vliegen als het in aanraking komt met de zuurstof in de lucht wanneer de cel open barst door de gassen die gevormd worden.
De meeste fabrikanten houden 1C als maximum aan omdat ze dan zeker kunnen zijn dat er niets fout zal gaan. Ze moeten zich indekken tegen claims als er iets fout mocht gaan. Dat wil dus zeggen dat er een (flinke?) marge in kan zitten die sommige mensen dan ook willen gebruiken. Let wel op dat je veel minder reserve hebt en dus goed moet opassen als je dat doet.
Enkele fabrikanten van LiPo's geven aan dat je hun cellen wel met 2C mag laden. Zij zijn dus in staat geweest om de chemische reacties sneller te laten verlopen zonder dat de celspanning te hoog moet worden. Ze waarschuwen wel dat je het alleen moet doen als je zeker weten goede spullen hebt en dat je de accu nooit onbeheerd moet laden, je kan nooit weten.
Voor zover ik weet wordt de (ont)laadstroom van alle accu's opgegeven als een functie van de capaciteit, dus 10C bijvoorbeeld. Alleen van hele grote accu's zoals loodaccu's in auto's wordt meestal een maximale stroom opgegeven. Dit is omdat ze eigenlijk veel meer zouden kunnen leveren maar dat kunnen de aansluitpolen niet verwerken. Heel veel autoaccu's kunnen best iets van 15C aan stroom leveren maar de polen van een 45Ah accu kunnen die 675Amp niet verwerken en daarom staat er dan iets van 200Amp op.

michiel b
de mensen die met 2 c laden heben ook accu's die daar geschikt voor zijn
ik heb bijvoorbeeld twee soorten lipo accus de accu's die maar max met 1 c geladen kunen worden en de accu's die met max 2 c geladen worden.
het is voor mij dus altijd even goed op letten welke accu ik heb.
ben dus wel blij dat ik altijd bij mijn xpeak 3 plus de boel opnieuw moet instellen bij een nieuwe accu

De Graupner 1500mAh lipo's die ik heb mogen met max. 2C geladen worden.

Terloops staat wel in de handleiding vermeld dat het normaal is als na 50x laden de accu op 60 tot 80% van z'n oorspronkelijke capacitieit is teruggevallen.
Of het te maken heeft met de laadstroom staat er wel niet bij.

Zo, ik heb vanavond m'n accu met 2000 mA geladen (daar ben ik dit topic om begonnen) en ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat ie niet ontploft is. Nee, ik weet het 100% zeker zelfs: hij is niet ontploft. Hij heeft ook netjes z'n 12.6V gehaald, dus het zal wel goed zitten allemaal.

Bedankt allemaal voor jullie replies.

Mazzl

Back