Lipo: Hoe lang volgeladen bewaren?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gerald Rutten, 27 mrt 2023.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, wellicht is deze vraag al eens gepasseerd, ik kon hem niet direct vinden.

    Catch 22; een Lipo's levensduur wordt mede bepaald door aantal laden/ontladen cycli. Je wilt gaan vliegen, laad alles van te voren op, er komt wat tussen dus toch maar niet vliegen. Rats, alles dus weer ontladen want volgeladen opslaan is een nono dus terug naar 3,8V. Misschien de volgende dag vliegen...misschien ook niet. Maar je wilt ook weer niet eindeloos laden en ontladen voor nop. (Extreem voorbeeld ;))

    De titel zegt het al, is er een richtlijn, rule of thumb hoe lang je ze op lading kan houden zonder al te veel schade? Paar uur, dagen, week?

    Groetjes,
    Gerald
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi, ik houd een week aan. De lipo,s van mijn Mavic drone gaan automatisch ontladen na een week.
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Zomaar elke keer laden / ontladen probeer ik te vermijden.
    Ik durf gerust 2 tot 3 weken mijn lipo's geladen laten. Maar dan enkel omdat een geplande vliegdag niet is doorgegaan en ik weet dat ik de komende paar weken toch weer ga vliegen.

    Normaal vlieg ik ze "leeg" en laad ze dan naar storage.
    Diegene die niet leeg zijn en waarvan ik weet dat het zeker een maand of langer zal duren voor ik ze weer ga gebruiken -> ontladen naar storage.

    De meeste van mijn lipo's gaan naar mijn gevoel lang genoeg mee. Heeft dat met het laden / ontladen / storage te maken of met het gebruik? Ik denk vooral dat laatste.
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Eén dag, langer niet.

    LiPo’s gaan zeer hard achteruit als ze vol zitten, en ze houden van cyclisch gebruik, dus gerust vol en weer leeg.

    Maar even wat anders, je laad ze van tevoren vol? Dat is verkeerd gebruik. Beter vlak voordat je ze gebruikt vol gooien, dan laad je ook alleen wat je gebruikt.

    En opslag is niet op 3,8V(per cel) maar tussen 3,7 en 3,75V. Waarom? Omdat een accu onder de 3,75V niet genoeg energie meer heeft voor zelfontbranding, met andere woorden, veilig dus. Geen Batsafe, bunkers of ander onzin nodig.

    Dat is ook de reden dat je op de plek moet laden, dan rij je niet met volgeladen accu’s in je auto rond.
    Risico is klein, maar niet nul.

    Veroudering van LiPo’s vind plaats door:
    -compleet vol laden (4,2V per cel)
    -compleet leeg trekken (onder 3,2V per cel)
    -langdurig vol laten (meer als een dag)
    -warm opslaan (boven de 15 graden)
    -gebruiken ( onder de 20graden in de cel)
    -weinig gebruiken

    Zoals je kunt lezen is veel vol en leeg trekken dan op de veroudering niet meer zo van invloed, liever een accu’s in één of twee seizoenen compleet op maken als 10 jaar met misschien wel 20% capaciteitsverlies.

    Met laden vlak voor gebruik, liefst nog met 2C, kun je met slechts een paar accu’s af, die dan ook tijdens de winterstop verouderen, in plaats van 10 stuks of meer om de dag door te komen.

    Alles is na te lezen in de LipoABC van Gerd Giese, daar is eindeloos naar verwezen hier op het forum, daar predikt hij ook deze werkwijze, en desondanks heeft hij ook accu’s van 6 jaar of ouder die het nog probleemloos doen.
    https://www.elektromodellflug.de/lipo-leitfaden-faq.html

    Diegene die hier schrijven dat het wel een week of langer kan om hem vol te laten hebben geen verstand van de chemie in een Lipo, dat is klinklare onzin.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik houd ze maximaal 1 week geladen, liefst een dag of 3 maximaal. Ik laad meestal ook de avond voordat ik ga vliegen en niet eerder. Voor langere tijd niet gebruik hou ik 3.8V aan omdat dat vaak wordt opgegeven als ideale opslag spanning met het minste achteruitgang. Niet meer. Iets minder mag, 3.75 mag ook nog.

    Sommige mensen hebben ze bijna altijd opgeladen liggen en dat gaat goed zonder slijtage. Waarom weet ik ook niet want het zou niet goed moeten zijn. Het is dus niet altijd direct slecht (kan per type accu verschillen). WEL worden deze accu's ook regelmatig leeg gevlogen tussendoor maar daarna direct weer opgeladen en dan liggen ze zo tot de volgende vlieg dag. Het is denk ik eerder een probleem als ze langer dan x dagen aan 1 stuk op die hoge spanning blijven dan x dagen totaal, maar dat is mijn gevoel.
     
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goede tips! ben ook benieuwd naar wat nu het beste is. ik heb een o.a. paar accus van 7 jaar oud, die nog niet bol zijn gaan staan. zijn een jaar oid gebruikt en verder onderhoud niveau (3,85V of iets minder) en af en toe controleren en bijladen tot -. Opladen vlak voor vliegen of op het veld. niet gebruikt dan weer ontladen naar onderhoud niveau. (dit is wat ik doe iig en sta open voor betere manieren)
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    De 3,8V per cel wordt niet opgegeven als ideale opslagspanning, maar omdat het precies halverwege van de 3,4 en 4,2V zit, waar je normaalgesproken tussen blijft met gebruik.
    De accu heeft dan nog circa 40% á 50% restcapaciteit wat vanwege veiligheid ietwat problematisch is, vandaar onder de 3,75V.

    Kijk dat dit als algemene waarde wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat het de meest ideale is, de (vaak overtrokken) discussies over brandgevaar zijn eindeloos, terwijl de oplossing belachelijk simpel is, namelijk 0,05Volt minder in je accu stoppen als die op de plank gaat (Tis een gouden tip die niks kost hè).

    Ook een dag van tevoren laden kan prima, als je de accu dan op 4,1V per cel laadt, en dan de laatste paar procent vlak voor de inzet, zie LiPoABC. Kun je het LiIon programma vaak voor gebruiken.

    Nu is het niet voor iedereen mogelijk op locatie te laden, maar het van tevoren laden is ook bij veel mensen gewoon een ingesleten gewoonte uit de NiCd tijd, waar accu’s ook vaak langer op de lader stonden, een Lipo op 2C laden duurt circa een half uurtje, met een duo lader pomp je er gelijk twee vol.

    Met een kwartiertje vliegen per accu kun je met drie accu’s de hele dag door. Er zijn erbij die 10 of meer accu’s hebben, als je er maar vier of vijf hebt kun je het prijsverschil met gemak bij een klasse lader met dikke voeding leggen en dan hou je nog knaken over.

    Deze werkwijze is dus ook op termijn een stuk voordeliger, want zoals ik al eerder schreef, accu’s worden ook minder als je ze niet gebruikt. Diegene die dat het meeste merken zijn de heli en jetvliegers, die 100C ineens uit de accu rammen met het stunten, die accu’s hebben vooral baat bij deze methode, want de veroudering van een accu merk je het meeste bij hoge ontlaadbelasting, ik zal daar met het rondtuffen met een truck geen last van ondervinden.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn accu's laadde ik nooit hoger als 4.1 volt.
    De dag voor het vliegen.
    Ging de dag om wat voor reden niet door dan alles naar de 3.75 per cel.
    Ik trok ook max 70 % van de capaciteit uit de accu.
    Na 5 jaar met het grote spul ben ik gestopt met vliegen de accu's waren toen nog in prima staat.
    Mijn electrische fiets behandel ik trouwens hetzelfde.
    Nooit vol laten staan en ook niet onder de 25 procent leeg rijden.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Opladen tot 4.1V de dag ervoor doe ik echt niet. Dat laatste stuk je laden kost veel tijd in verhoudig dus heb je weinig meerwaarde van thuis laden. Dan slijten ze maar sneller, mijn tijd is waardevoller dan de lipo's.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik laadde de accu's nooit voller.
    Ik vond 1000 euro aan lipo's best wel geld vandaar dat ik er zuinig op was.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi allemaal, enorm bedankt voor al deze reacties, daar kan ik wel wat mee!

    De accu's die ik gebruik zijn niet voor aandrijving maar enkel voor besturing (Max 3300mAh) maar dat maakt niet zoveel uit. Ook gebruik ik op al mijn modellen dual batt dus heb een beetje redundancy. Ik heb op het veld niet de mogelijkheid om te laden, vandaar ouderwets dag van te voren laden en volgende ochtend meteen in de auto. (Liever niet s'avonds laden, dat doe ik overdag zodat ze stabiel genoeg zijn als ik ga slapen ;), meeste thermal run away's gebeuren vrij snel na laad/ontlaad proces)

    In het verleden wel vaak accu's lang volgeladen gehad maar probeer dat al en paar jaar te vermijden.

    Nog een vraagje; sommige pakketten blazen een beetje op en andere niet. Die opgeblazen pakketten gebruik ik liever ook niet maar wat is eigenlijk de oorzaak daarvan? Kan een te lang vol geladen pack daar oorzaak aan zijn? (Dat dacht ik altijd)

    Ook lees ik hierboven dat warme temperaturen niet bevorderlijk zijn. Mijn hobby ruimte is in de garage, deze kan in de zomer goed heet worden. Beter om de accu's in de kelder te leggen?
     
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Opslag koud, gebruik warm. In tegenstelling tot water bevriest een LiPo niet bij nul graden, en ze kunnen zonder schade -10 graden aan, maar bij gebruik dient de kern van de cellen wel boven de 20 graden te zijn.

    Als je in de zomer de mogelijkheid hebt ze voor opslag koel te leggen is dat wel beter ja.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Die ervaring heb ik wel, ja...
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij een nieuwe accu ongeacht wat doe ik altijd 2 tot 3 laad/ontlaad cyclus gewoon om zeker te zijn dat de accu op niveau is. Bij een winterstop doe ik ergens rond kerst ook even een laad/ontlaad cyclus om even de accu's wakker te schrikken.
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Nieuwe accu geeft wel pas vol vermogen na een keer of 3 opladen.
    Heb dit meermaals gezien in afgegeven telemetrie gegevens. Dat weet ik wel. Weet niet of het slim is om eerste 3 vluchten evt ook wat rustigger aan te doen. Eerst 3x ontladen/laden is misschien niet verkeerd.

    Wakker schrikken in de winter.
    Weet niet of dat ook maar iets doet. Misschien meer voor je eigen gevoel? Maar kwaad kan het niet natuurlijk.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn veel discussies geweest over LiPo's en er zullen er nog wel meer volgen. Dit is niet alleen hier op het forum zo maar over de hele wereld. Er zijn mensen die al jaren lang LiPo's testen en er beroepsmatig mee te maken hebben. Wat zij te vertellen hebben wordt regelmatig als theoretisch weggezet, dat geldt niet voor de modelbouw. Accu's hoeven niet tot op de bewaarspanning te worden gebracht voor opslag. Je kan zonder problemen laden met wel 5C. Een 50C accu is beter dan een 20C accu en ga zo maar door.
    Vooral dat laatste is een heel veel gebruikt verkoop verhaaltje waar we allemaal in getrapt zijn en soms nog in trappen.
    Op jouw-buis kwam ik onderstaand filmpje tegen waar Jetman Joe "wat meer" uitleg geeft over LiPo's. Deze man is ook op RC-groups actief.
    Persoonlijk denk ik dat hij het helemaal bij het rechte eind heeft. Niet omdat hij een autoriteit op dit gebied is maar omdat mijn kennis en ervaringen hetzelfde zijn. Het is al heel wat jaren geleden dat ik ook tests heb gedaan en tot dezelfde conclusies ben gekomen. Later had ik geen toegang meer tot bepaalde apparatuur en kon ik niet meer zo uitgebreid en vrij diepgaand testen. Daardoor ben ik met testen gestopt.
    Bekijk het filmpje eens en doe er je voordeel mee.

     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2023
  17. Hangsegler

    Hangsegler

    Lid geworden:
    22 jan 2023
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Wien

Deel Deze Pagina