LiPo in de winter

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
D

Danny van Dijk

Guest
---

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf begin januari een aantal keer gevlogen toen het tussen de -1 en +3 graden was. Wat mij opviel is dat als de lipo's te koud waren dat de lipo-saver veel sneller af ging (ipv na 6 minuten al een keer na 2 minuten). Blijkbaar vonden de lipo's de kou niet fijn. Ik heb dit toen opgelost door de lipo's in de binnenzak van mijn jas mee te nemen en ze pas er uit te halen als ik ging vliegen. Dat ging veel beter. Ik heb ook geen nadelige gevolgen gemerkt van de koude vluchten. Maar ik ben nog niet heel erg ervaren, dus misschien dat anderen daar anders over denken.

Groet, Joost

Ik heb gister nog gevlogen met mijn Electro Katana´s ;)

Ik heb nergens last van vliegt het zelfde als normaal :p

Maar ik denk niet dat het erg goed is het is tog electronica !

Grt.

Als ik ga vliegen dan neem ik de accu's vanuit huis mee in de warme auto. Tijdens het vliegen laat ik de auto vaak wel even lopen om het binnen warm te houden. zo kan je best met je LiPo's vliegen. als je ze lekker in de kou laat liggen dan gaat de capaciteit wel hard achteruit en vlieg je opeens maar de helft van je normale tijd (niet blijvend, na opwarmen en laden zijn ze weer gewoon bruikbaar)

---

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Danny,
ik warm de accus ook op tot wel 30-35 gr, na de vlucht zijn ze koeler als niet voorgewarmde.
gr Cees

Hoi Danny,
ik warm de accus ook op tot wel 30-35 gr, na de vlucht zijn ze koeler als niet voorgewarmde.
gr Cees

Bij mij komen ze echt warmer uit het vliegtuig als dat ze erin gegaan zijn hoor (lekkere handenwarmers in deze tijd :mrgreen:)

Nadat ik heb gevlogen leg ik ze in het zenderkoffer ;)

Ik zou gewoon je Heli laaien en vliegen ermee :p

Grt.

Bij mij komen ze echt warmer uit het vliegtuig als dat ze erin gegaan zijn hoor (lekkere handenwarmers in deze tijd :mrgreen:)

LOL, zo denk ik er ook over ! Na elke vlucht een heerlijk moment om de lipo's te wisselen !

Voor de rest merk ik wel dat de heli iets minder presteert. Qua vliegtijd vast het wemee, merk ik geen verschil. Ik vlieg bijna dagelijks als er geen regen is.

Lipo's presteren het beste bij een temperatuur van zo'n 35 a 45graden. Dan hebben ze de laagste inwendige weerstand (Ri). Hierdoor geven ze de meeste spanning en vermogen af .
Bij koud weer neemt de Ri dus toe waardoor de afgegeven spanning kleiner is. Slecht is het niet, maar je hebt merkbaar minder vermogen en de vliegtijd zal iets korter zijn.

Bas

Na jaren vliegen in de winter met lipo's is er een heel simpel en makkelijk truckje.
Je laad de accu's op en wanneer ze geladen zijn en je wil gaan vliegen stop je ze gewoon in de binnenzak van je jas. Daar is het altijd wel om en bij de 20-25°C en ik moet zeggen ik heb nog nooit last gehad van kortere vluchttijden! Uit de jaszak op het toestel en de lucht in ermee. Ze blijven dan uit zichzelf warm tijdens de vlucht...

Makkelijk, goedkoop en doeltreffend en geen vermogenverlies of kortere vluchten in de winter

Nou bij mij zijn ze gewoon koud, en vlieg er met een Trex600 gewoon 7 minuten mee, en dan thuis laden.
Gemiddeld rond de 3800 mAp erbij.
Volgens mij maakt het echt geen dag en nacht verschil uit.

Back