lipo in serie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door dave c, 8 okt 2015.

  1. dave c

    dave c

    Lid geworden:
    15 nov 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    rumst belgie
    hallo beste mbers
    heb een vraagje over lipo in serie
    ik heb 2 lipo s van 6000mah 35c 2sen zou deze in serie willen plaatsen.
    wat veranderd er allemaal ( mah -c waarden) ?
    stroom word 14.4 v .
     
  2. benster1

    benster1

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Veenendaal
    Word 4s amp blijft het zelfde.
    Parralel word ut 2s 11500 mah.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.651
    Er worden wat zaken door elkaar gehaald....

    Je hebt twee Li-Po pakketten met elk twee cellen. Capaciteit 6000 mAh , 7,4 volt en 35 C.

    Als deze pakketten in serie worden geschakeld dan:
    wordt de spanning 14,8 volt,
    de capaciteit blijft 6000 mAh
    en het pakket blijft 35 C.

    Schakel je de pakketten parallel:
    dan blijft de spanning 7,4 volt,
    De capaciteit wordt 12000 mAh
    het pakket blijft 35 C

    Doe dit alleen met nieuwe pakketten of pakketten die precies gelijk zijn gebruikt.

    Bij parallelschakeling alleen pakketten met gelijke lading gebruiken (anders kans op vuurwerk) en niet belasten tot de maximale C-waarde!
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Alleen lipos van het zelfde type kunnen in serie geplaatst worden.
    Ze moeten echter ook nagenoeg nieuw zijn en in de zelfde conditie verkeren.
    En ook geldt eens samen gebruiken dan ook altijd samen gebruiken.
    De spanning zal verdubbelen en de capaciteit en de C rate blijft gelijk.
    De stroom 14.4V?
    Je weet kennelijk niet het verschil tussen de Stroom (in ampere) en spanning (in Volts).
    Wat je ook vaart vliegt of rijdt het moet wel bestand zijn tegen 14.4V.;)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2015
  5. benster1

    benster1

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Veenendaal
    Je verliest altijd iets amp. Dus 6000 plus 6000 is geen 12000. Eerder 11500
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Waarom zou je "iets capaciteit" verliezen? Daar is geen enkele reden voor. Twee 6000mAh accu's parallel is dus wel degelijk 12000mAh. Wat wel klopt is dat je beter niet de maximale belasting gaat gebruiken. De twee accu's parallel zouden nog steeds 35C zijn dus zou je er 35 x12A=420A uit kunnen trekken. Maar, geen twee accu's zijn exact hetzelfde. In theorie zou de stroom zich netjes moeten verdelen over de twee parallele accu's. Omdat die twee accu's altijd iets zullen verschillen en omdat er ook nog connectors tussen zitten met verschillende weerstand en meer van dat soort zaken zal die stroom zich niet netjes verdelen. Het is dus goed mogelijk dat er meer stroom door één accu geleverd wordt. Daardoor zal die accu te zwaar belast worden waardoor hij beschadigd kan raken.
    Het is dus verstandig om dus niet van die 35C uit te gaan maar iets van 10% minder aan te houden. Dan is de kans dat je één van de accu's te zwaar belast veel kleiner. Het maakt de zaak gewoon veiliger.
    Aan de andere kan wie belast zijn accu's nu werkelijk tot het absolute maximum? Dat zijn maar heel weinig gebruikers en die weten dat dit ook heel slecht is voor die accu's. Zij weten dat ze die accu's zo maar heel kort kunnen gebruiken. Ik heb van enkele van die gebruikers wel eens gehoord dat ze hun accu op die manier maar een keer of 20 konden gebruiken en dat de accu dan al op is.
     
  7. benster1

    benster1

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Veenendaal
    Dus je verliest iets.
    Lang verhaal maar de accus zijn samen geen 12000mah. Dus je VERLIEST iets.
    Als je uitgaat van 11500 zit je safe.

    Fijne dag
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.651
    Je verliest niets. De capaciteit van twee parallel geschakelde Li-Po kan je gewoon bij elkaar optellen. Zoals al meerdere malen gezegd is het niet verstandig parallel geschakelde Li-Po's tot de maximale C-waarde te belasten.

    Als er al verlies zou zijn, waar zou die "verdwenen" capaciteit dan blijven? Het is lading. Die kan niet zomaar verdwijnen.

    Als voorbeeld. Neem twee benzinetanks. Vul beide met 35 liter benzine. en laat ze apart leeglopen. Dan komt er 70 liter uit.
    Vul beide tanks opnieuw, verbind de tanks met elkaar en laat ze via één uitstroomopening leeglopen. Komt er dan 65 liter uit? Nee, gewoon 70 liter. Zo werkt het ook met de lading van Li-Po's.
     
  9. benster1

    benster1

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik denk dat ze nooit tegelijk leeglopen.
    Je houdt altijd iets zelfontlading.

    Groeten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Zoals N.P.S. al schrijft je verliest niets Je moet de accu alleen minder zwaar belasten dan theoretisch zou kunnen. Maar hoe je het ook wendt of keert er komt maximaal 12000mAh uit die twee accu's parallel.
    Het klopt dat ze niet exact tegelijk leeg raken. Daarom waarschuw ik dus dat je niet met de theoretisch maximale stroom moet ontladen om juist dat "probleem" op te vangen. Dat gaat echter absoluut niet ten koste van de capaciteit.

    Maar de vraag van dave c gaat niet over de accu's parallel maar of hij de accu's in serie kan gebruiken. Cdrom flyer schrijft al dat dit kan maar dat de regelaar wel de spanning van 14,4V nominaal (16,8V maximaal) kunnen verwerken. Daar ben ik het 100% mee eens.
    En ook hier "verlies" je geen mAh aan capaciteit dus de volledige 6000mAh blijft beschikbaar! Ja er is iets zelfontlading maar dat heb je altijd en met elke soort accu. Daar heeft parallel of serie schakelen geen ene bal mee te maken.
     
  11. benster1

    benster1

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Veenendaal
    Duidelijk. Zal is opzoeken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. kdd

    kdd

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    28
    11500 of 12000 je zit in allebei de gevallen safe want het is alleen de capaciteit .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. dave c

    dave c

    Lid geworden:
    15 nov 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    rumst belgie
    Bedankt voor de info hier kan ik iets mee
    Het is voor in een 1/8 buggy
    Mvg
    Dave
     
  14. benster1

    benster1

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Veenendaal
    Sorry dat ik je blijkbaar verkeerde info heb gegeven. Ik dacht dat je altijd met paralel wat zou verliezen.

    Groet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Even een oud draadje opgepakt: wat ik er uit begrijp is dat het in serie aansluiten van lipo's eigenlijk alleen aan te raden is wanneer het om nieuwe exemplaren gaat die exact hetzelfde gebruikt worden? Dat vraagt dan ook om een goede lader die de cellen gebalanceerd laadt tot vrijwel exact dezelfde spanning. Ik heb een Robbe Power Peak Twin EQ BID 1000W. Zou het daar goed mee gaan?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.651
    Mits goed ingesteld moet het laden van een Lipo tot maximaal 6 cellen in serie daar prima mee gaan. De lader beschikt over twee gescheiden laadcircuit. Je kan dus twee pakketten tegelijk laden.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.470
    Locatie:
    Rotterdam
    In serie opladen is niet zo spannend, als er daar een verschil ontstaat (de ene cel is eerder vol dan een andere) zal de lader ingrijpen; de laadstroom reduceren en de cellen balanceren.

    Spannender wordt het als je twee wat verschillende packs gaat ontladen.
    Stel je hebt twee 5000mAh packs in serie staan, maar de ene is wat ouder en heeft wat capaciteit verloren.
    Als je oudere pack leeg is, maar het nieuwere pack nog niet, maar je blijft door rijden/varen/watdanook, worden de oude cellen zeer diep ontladen, of in het ergste geval zelfs negatief geladen. Dat vinden lipo's niet heel fijn en kan zelfs riskant zijn.

    Daar zijn meerdere oplossingen voor:
    • pakketten afzonderlijk controleren op capaciteit door ze te ontladen (tot ~3.5V) met op je lader
    • ruime marges aanhouden en de packs niet te ver ontladen, bijvoorbeeld 50%. Bij de volgende lading even kijken hoe de celspanningen zich tot elkaar verhouden. Heeft een pack duidelijk lagere celspanningen dan de ander (~>0.1V), is dat een duidelijk signaal dat de capaciteit daarvan lager is (onafhankelijk van wat er op het label staat).
    • Tijdens gebruik een celmonitor aan het pack hangen, met duidelijk zichtbaar/hoorbaar alarm bij onderspanning van een cel
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  18. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Bedankt, dat is helder.
     
  19. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    553
    Locatie:
    Gld
    [QUOTE="Wat je ook vaart vliegt of rijdt het moet wel bestand zijn tegen 14.4V.;)[/QUOTE]
    Het bestandt zijn tegen 16.8V (versgeladen is ie 4*4.2V)

    Oeps - niet gekeken naar de datum - sorry
     

Deel Deze Pagina