lipo inbreken

• Topicstarter Topicstarter william1968
  • Startdatum Startdatum
W

william1968

Guest
Hallo,

Ik wil mijn Lipo 7,4V 1200mAh 10C inbreken dus ik heb ze de eerste keer geladen met 0,8v .
Toen heb ik 3 min gehoverd en heb mijn lipo weer aangesloten op mijn lader/balancer , toen de lader klaar was stond er dat er per cel 3.81 v in zat en totaal 7.60 v.
Nu is mijn vraag is 3.81 wel goed want ik lees hier en daar dat ze nooit onder de 2,5 -3 v mogen komen per cel.
Dus is het dan niet zo dat ik 0.81 v zo leeg vlieg ?

Wie heeft er voor mij een goede uitleg
P.S alle tips zijn ook welkom want ik ben een echte beginner..

Groetjes William

lipos zijn leeg op 3v ( veilige marge )
en vol op 4.2v , dus een 2S pack ( twee cellen in serie ) , is vol bij 8.4 volt en leeg bij 6 volt .
gebruik wel een balancer om ze allebei mooi vol te krijgen

Mijn lader/balancer stopte bij de 3.81 v per cel komt dat door dat ik ze nog aan het inbreken ben ?
Ik kan op mijn lader alleen maar lipo charge 7.4v (2s) invullen of 1 tot 6 cellen.
Op mijn lipo staat 7.4V maar ik zie nergens 8.4 staan ?

Groetjes William

Laatst bewerkt door een moderator:
dan klopt er iets anders niet
het feit dat je ze ontlaadt tot 0.8 v is ook al niet goed
staan ze nog niet bol ofzo ?

Ik heb ze niet onladen tot 0.8 V maar geladen met 0.8 V
toen ik ze na 3 min hoveren aansloot op mijn lader zat er per cel iets van 3.6 V in en heeft hij geladen tot 3.81 V

Groetjes William

Een accu kan je niet laden met 0,8V dat is gewoon 100% onmogelijk. Ik denk dat je 0,8A (A=Ampére) bedoelt. :)
Op de lader stel je het aantal cellen en de maximale stroom in. In dit geval dus 2 cellen en 0,8A. Daarna sluit je de accu aan. De lader gaat laden en nu hoef jij alleen maar te kijken wanneer het laadlampje uit gaat. Pas als dat lampje uit gegaan is zal de accu vol zijn. Als de lader goed is zal de accuspanning 8,4V zijn. Stopt de lader eerder dan is of de accu defect of de lader in niet in orde. Bij 3,81V per cel is een LiPo echt nog niet vol.
Het komt niet vaak voor maar het is ook nog mogelijk dat de in de lader gebouwde spanningsmeter (ook wel voltmeter genoemd) niet klopt. Meet de accuspanning eens na met een multimeter. Als die wel 8,4V, of daar in de buurt, aangeeft als de lader gestopt is dan klopt de voltmeter in de lader dus niet.
Geeft de multimeter ook maar 3,8V per cel aan dan zou je de accu eens kunnen laten laden door een clubgenoot om te zien of de accu nog wel goed is. Gaat het laden bij die clubgenoot wel goed dan is je lader dus niet in orde. Gaat het daar ook fout dan vertrouw ik de accu niet meer. En denk er om dat je de accu niet te ver ontlaad. liPo's kunnen in het algemeen heel erg slecht tegen te ver ontladen. Één keer te ver ontladen kan je accu al definitief mollen!
Succes.

Laatst bewerkt:
Een accu kan je niet laden met 0,8V dat is gewoon 100% onmogelijk. Ik denk dat je 0,8A (A=Ampére) bedoelt. :)

Ja sorry ik wordt ook gek met al die getallen .
Maar wat ik niet snap is dat ik op mijn lader voor 2s alleen de optie 7.4V heb en op mijn lipo staat ook 7.4V/1200mAh/10c . dus dat komt overeen.
Met mijn multimeter meet ik ook rond de 7.60V

Groetjes William

Een batterij heeft nooit één vaste spanning.

Als een lipocel een spanning heeft van 3,7V, is dat een soort van gemiddelde waarde. Je moet rekenen dat ze, zoals Ernst reeds aanhaalde kan opgeladen worden tot 4,2V, en naarmate ze ontlaadt geeft ze minder spanning af. Je moet zorgen dat je ze nooit ontlaadt, zodat ze minder dan 3,0V per cel afgeeft.

Voor jou 2S lipo's wordt dus gesproken over 7,4 Volt (2 x 3,7) maar in werkelijkheid moet ze een spanning hebben tussen de 6V (2 x 3) en 8,4V (2 x 4,2).

Dus na opladen zou je 8,4 moeten hebben, en na ontladen zou je niet onder de 6V mogen komen, liefst nog iets hoger.

Back