Lipo inwerken

Hallo,

Ondanks dat ik al een aantal keren lipo's heb ingebroken/ingewerkt ben ik toch niet overtuigd van DE juiste werkwijze.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar wat is nu DE juiste manier m.b.t. de eerste handeling.
-Is dit, of de accu, die in mijn geval op 11.6V(3S) is afgeleverd gelijk laden en dan een aantal minuten rustig hoverend ontladen (sommigen zeggen tot 50%)? Dit zo'n 4x herhalen?
-Of niet gelijk laden maar ontladen, bijv. tot 10.5V (3.5V per cel(heb ik ergens gelezen)) en dit herhalen?
Ik heb begrepen dat dit inbreken/inwerken sowieso belangrijk is omdat er een 'goedje' in de accu zit, ter conservering tijdens opslag na productie, dat eruit 'gewerkt' moet worden.

Het spreekt, mijn inziens, voor zich dat ik zit te wachten op uitleg van iemand, of meerdere mensen die, door kennis weten wat de juiste werkwijze is en dus niet op, "van horen zeggen" of "zo doe ik het altijd en werkt prima" o.id.;)

Hoeveel mensen zijn er in Nederland/België denk je, die echt kennis hebben van lithium-polymeren en de exacte werking, en modelhelikopter vliegen?
Ben ook erg benieuwd of ik de juiste methode toepas...
;)

Hoeveel mensen zijn er in Nederland/België denk je, die echt kennis hebben van lithium-polymeren en de exacte werking, en modelhelikopter vliegen?
Ben ook erg benieuwd of ik de juiste methode toepas...
;)
Eén is genoeg!:D
Mijn toevoeging over reacties van mensen met kennis was meer bedoeld om het kaf van het koren te scheiden.
Als iemand berichten gelezen heeft van fabrikanten van LiPo's of lieden zoals finless Bob/C.Youngblood/A.Szabo etc. etc. dan houd ik me ook aanbevolen hoor;)

Ik las dit stukje op de website van een lipo leverancier. Het is zo te zien wel een paar jaar oud, maar er staat wel iets in over de "breaking in" procedure (ctrl-f breaking).

LiPo Information

Overigens heb ik het nog nooit gedaan, maar het kan misschien geen kwaad om het toch maar te doen.

Bedankt voor de info. Deze leverancier raad dus aan om eerst te vliegen tot een voltage tussen de 3 en 3.5 per cel en dan pas de eerste keer te laden.

Ik heb van mijn lipo leverancier (Kokam distributeur voor Duitsland) het advies gekregen om lipo's nog niet te laden tot je ze nodig hebt.
Er zit een soort conserverings middel in dat uitwerkt als je gaat laden.
De juiste laadmethode volgens hen is:

1e x langzaam laden, met 1/2 C.
1e maal gebruik, niet te hoog belasten, de Kokam met maximaal 10C.

de 2e maal laden kan met 1C en ook gewoon belasten met 20 C.
Vanaf de 3e maal kan je de cellen met 2-3C laden, het conserveringsmiddel is dan uitgewerkt en de lipo levert zijn volle vermogen (30-40C).

GJ

Okay, ook bedankt voor je reactie.
Het is, zoals ik al schreef, niet alleen zoveel mensen zoveel meningen maar ook zoveel producenten zoveel aanbevelingen.
Hier de werkwijze voor Apogee LiPo's:
BATTERY CONDITIONING:
Contrary to popular beliefs, lithium polymer battery packs have a conditioning period. Before you run new
Apogee packs at their maximum continuous discharge rate, we recommend you cycle the battery packs
12-15 times as follows:
1000 mAh – Discharge between 4A and 7A to 3.0 volts per cell.
1500 mAh – Discharge between 6A and 10.5A to 3.0 volts per cell.
2200 mAh – Discharge between 8.8A and 15.4A to 3.0 volts per cell.
3800 mAh – Discharge between 15.2 and 26.6A to 3.0 volts per cell.
5800 mAh – Discharge between 23.2A and 40.6A to 3.0 volts per cell.

Hier nog een post van een lid van Wattflyer.com:
I ran accross some more info I thought I would pass along. Take it for what you will.

Steve Neu of Neu motors says to just fly them, no break-in required.

everydayflyer (RcGroups) A guys who has done some testing for Thunderpower and does a lot of CBA tests, stated that he started breaking in lipos a couple of years ago with excellent results.

Below is a copy of a post that was done on United Hobbies web site. I have no idea who this guy is and I have never seen this info before.

================================================== ==

Hi!

I think that there is something important about LiPo cells, which is fairly unknown to the public.

When produced, some kind of preservative (reaction inhibitor) is added to the electrolyte, to prevent aging of the cells, when they are stored, before they reach the customers.
This reaction inhibitor disintigrates during the first few cycles of the cell.

Now the important part:

When one uses the cells in high- current applications, and the reaction inhibitor was not disintigrated before, the cells can be damaged. Damage results in the swelling of cells, capacity loss and a shorter lifespan.

So here is how you have to threat new LiPo cells for best performance and lifespan:

First charge the cells with 0.5C and a balancer.
Discharge the cells with 0.5C.
Repeat 4 times.

Now the reaction inhibitor is desintigrated, and you are ready to go.
Please spread the word among your flying buddys, and in other forums.

Ik denk dat ik vasthoud aan wat ik al eerder deed. Eerst de accu met minder dan 1C ontladen tot zo'n 3 à 3.5V per cel en dan met een half C laden. Dit een keer of 5...

Goeie info, maar ook steeds weer anders.
Het zou allebij wel goed wezen...

Misschien kan iemand van het forum er een FAQ over maken?
Makkelijker te vinden dan in een verdwaald topic als deze.

Groeten,
Tjerk ;)

Okay, ook bedankt voor je reactie.
Het is, zoals ik al schreef, niet alleen zoveel mensen zoveel meningen maar ook zoveel producenten zoveel aanbevelingen.

Daar zijn we dus snel achter :D, heb je nog alleen dingen van horen zeggen en dan nog verschillend ook ;).
Ik zoek hier zelf ook al lang naar, maar ben bang dat het allemaal niet zo gek veel uitmaakt.....
Ik heb wel mijn eigen methode, omdat ik ook niet beter weet als de rest, maar dan de methode die ik het meest gelezen heb op alle fora (van gerespecteerde heli idioten).
Eerst een 5-tal vluchten +- 4 minuten rustig hoverend rondvliegen en gewoon weer opladen, kan je ook gelijk het verbruik bekijken, daarna gewoon gebruiken, Max. 2C laden en de 80% regel respecteren(veel belangrijker voor de houdbaarheid m.i.).

Eric

Laatst bewerkt:
Daar zijn we dus snel achter :D, heb je nog alleen dingen van horen zeggen en dan nog verschillend ook ;).
:lol: Zelf heb ik er al zoveel over gelezen dat ik hoopte dat dit de enige waarheid (die er dus hoogstwaarschijnlijk niet is) omhoog zou brengen. Ik had net zo goed kunnen vragen naar de enige echte waarheid omtrent de topsnelheid van auto's ;).
De lat wat te hoog gelegd?! Maaaar, zolang dit onderwerp nog geen slotje bevat, is er nog hoop.
Jouw methode ziet er ook goed uit, alleen zou ik dat laden met 2C niet zomaar toepassen op elke Lipo. Persoonlijk op geen enkele, maar dat heeft met tijd/haast te maken.

Hangt ervan af of je thuis of op het veld laad en hoeveel lipo's en laders je hebt ;)
De meeste merk lipos kunnen tot 2C veilig geladen worden, daarboven maak je trouwens ook geen tijdswinst meer, echter bevelen ze allemaal 1C aan voor dezelfde houdbaarheid.
Ik laad ze meestal met 1,5C (100% gebalanceerd @ +- 40 min.)

Eric

Ik heb zelf verschillende methodes gehanteerd varieerend van:

- Geen inwerkperiode, gelijk knallen (en dan bedoel ik ook echt knallen)
- 5 vluchtjes rustig aan 50% ontladen - 5x rustig laden
- 2 vluchtjes rustig aan 50% ontladen - 5x rustig laden

Normaal laad ik op het veld ALTIJD met 2C en thuis met 1c (tenzij ik haast heb) en ik heb geen verschillen bemerkt. Ik vlieg wel enkel met FlightPower lipo's dus voor andere merken kunnen andere voorwaarden gelden.

Ik gebruik ook bijna altijd de 80% regel, wat nog makkelijker is om te zien is als je de accu's DIRECT na de vlucht gaat laden er nog 3.7v per cell in moet zitten. Zit je lager dan zit je fout en moet je de vlucht erop iets korter vliegen.
Uiteraad kan het geen kwaad om ze iets leger te vliegen, maar je KAN ze beschadigen en dat KAN een verkorte levensduur opleveren. Van de Szabo/Krause mensen las ik ergens dat ze meestal 90% leeg vliegen, maargoed hun accu's zijn natuurlijk gratis :wink:

Cheers,

Richard

Back