LiPo ipv NiMH ?

In mijn toekomstige Walkera HM022E zit een NiMH 10.8V 650mAh accu.

Is deze te vervangen door een 11.1V 1300mAh LithiumPolymer,
zonder nadelige gevolgen ?

mvg, Z

mits ongeveer zelfde gewicht: ja, dan vlieg je alleen 2 keer zo lang :D

mits zwaarder, nee.

mits lichter (en iets minder capaciteit mag) ook goed :D

zorg er wel voor dat je motortje niet te veel ampere trekt voor de accu, dus zog dat de ontlaadcapaciteit voldoende is.

(een 1300 20C zou 26 amps leveren, dat moet meer dan genoeg zijn, maar een 1300 10C is mss net te weinig (ik weet nou ook weer niet zoveel van heli's en hoeveel ze gebruiken..))

1e + 2e +3e mits: het gewicht is 2 gr zwaarder v/d LiPo...dus ;) en het dubbele in C.

4e: ik weet niet wat het bijgeleverde NiMH packje kan leveren, maar over het algemeen
zijn LiPo's toch met grotere stromen te belasten ?

Moet alleen nog wel een geschikte LiPo-lader vinden/kopen/maken dan ...... ;)

nog een bijkomend vraagje: wat is er zo speciaal aan het laadproces van een LiPo?
en hoe verloopt het beste laadproces ?

Bedankt !

mvg, Z

Wat zo "speciaal" is is dat je niet boven de 4,2 V/cell uit mag komen dus voor een 3s 12,6V. Eigelijk heel simpel.
Deze is erg goed, gewoon eraan hangen en op het knopje drukken, kan niks fout gaan.

Maar dat lipo's goed zijn in grote stromen leven is niet helemaal waar, dit hangt af van de C waarde (die heb je nog niet gezecht) een 1300mah 10C accu kan 13A leveren en een 1300mah 20C kan 26A leveren.

Een ZEER duidelijk FAQ: Informatie en aandachtspunten LiPo cellen.

nando zei:
Wat zo "speciaal" is is dat je niet boven de 4,2 V/cell uit mag komen dus voor een 3s 12,6V. Eigelijk heel simpel.
Deze is erg goed, gewoon eraan hangen en op het knopje drukken, kan niks fout gaan.

Ja OK, dat had ik al begrepen van die 4.2V/cell als max. spanning.

Maar dat lipo's goed zijn in grote stromen leven is niet helemaal waar, dit hangt af van de C waarde (die heb je nog niet gezecht) een 1300mah 10C accu kan 13A leveren en een 1300mah 20C kan 26A leveren.

Toch in ieder geval de lipo's die voor modelbouw gebruikt worden, niet? (10C en hoger, dat zie je niet opgegeven bij NiMH......vreemd?)

Ik ben tegen gekomen op het net dat het laadproces van onze LiPo's aan de volgende eisen moet voldoen:

Eerst laden met een CONSTANTE STROOM (meestal 1C), totdat de spanning van 4,2V is bereikt daarna overschakelen op
CONSTANTE SPANNING (die 4.2V) totdat de stroom afgenomen is tot xx mA (xx=100mA?) die xx waarde ben ik nog niet tegengekomen.

Dit is toch dezelfde laadprocedure als voor lood/gel accu's ? ! (let wel ...andere spanningen en stromen natuurlijk !)

mvg, Z

Z900 zei:
Toch in ieder geval de lipo's die voor modelbouw gebruikt worden, niet? (10C en hoger, dat zie je niet opgegeven bij NiMH......vreemd?)
NiCAD en tegenwoordig ook NiMH hebben voor de cellen die we voor aandrijving gebruiken altijd al een ontlaad capaciteit van ca 20C gehad ....

Z900 zei:
Eerst laden met een CONSTANTE STROOM (meestal 1C), totdat de spanning van 4,2V is bereikt daarna overschakelen op
CONSTANTE SPANNING (die 4.2V) totdat de stroom afgenomen is tot xx mA (xx=100mA?) die xx waarde ben ik nog niet tegengekomen.
xx= bijna 0 mA .... praktisch zullen lader al eerder afslaan

Z900 zei:
Dit is toch dezelfde laadprocedure als voor lood/gel accu's ? ! (let wel ...andere spanningen en stromen natuurlijk

Ja ... maaaar .... de LiPo's zijn wel heel kritisch wat betrefd de maximum laadspanning, een heel klein "foutje" betekend onherroepelijk het einde van de LiPo .....

Merci huibert en dirk voor deze goede uitleg !

@Dirk, waarom wordt dat (10C/20C etc. ) nooit (of slechts heel soms) bij NiMH aangegeven en bij LiPo juist wel (bijna) altijd ?

mvg, Z

Z900 zei:
Merci huibert en dirk voor deze goede uitleg !

@Dirk, waarom wordt dat (10C/20C etc. ) nooit (of slechts heel soms) bij NiMH aangegeven en bij LiPo juist wel (bijna) altijd ?

mvg, Z

Deels historie denk ik ..... vroeger 20 jaar geleden waren er alleen NiCAD accu's en deze konden 10-20C leveren zonder dat de spanning te veel inzakte, daarna kwamen de NiMH accu's eind 90 jaren die in den beginne ook moeite hadden met veel stroom (maar niet direct kapot gingen) ...... maar pas bij de komst van LiPo's een jaar of 5 geleden kwam de term "C" in opkomst mede omdat LiPo's snel kapot gaan bij overbelasting (NiCAD en NiMH zijn veel vergevings gezinder) de eerst 3C of 3C "gemiddeld" door naar 5C en pas de laatste jaren zijn capaciteiten van boven de 10C standaard aan het worden .... maar zolang LiPo's (en ander soortige Li's) nog kapot gaan bij overbelasting zal de C"rating" wel blijven

Dirk bedankt nog ...top !

Weer een bijkomend vraagje:

In mijn BT GPS zit een Li-ion 3.7V(!) 850mAh accu.....

Kan dit? moet het geen LiPo zijn (3.7V).
Li-ion is toch 3.6V ?

Soms zie je ook Li-ion-Poly als text staan......

wie weet het precies?

mvg, Z

Helaas zijn er nog steeds misverstanden met betrekking tot Li-Ion en LiPo.
Simpel uitgelegd is het zo:
Er bestaan al geruime tijd Li-Ion cellen. Om die voor vele toepassingen te kunnen gebruiken zijn er diverse uitvoeringen van. Er zijn soms kleine verschillen tussen de diverse uitvoeringen van Li-Ion net als je die hebt tussen de verschillende uitvoeringen van Nicad en NiMH. Tegenwoordig zijn die verschillen zo klein dat je er zelden of nooit problemen mee zal krijgen.
LiPo's zijn dus ook Li-Ion cellen maar niet alle Li-Ion cellen zijn LiPo's. LiPo's zijn een speciale uitvoering van Li-Ion.
Je kan het zo bekijken: een Ferrari is een auto maar niet alle auto's zijn Ferrari's. :lol:

ok Ernst,

Maar hebben alle LiPo's? 3.7V klemspanning (specs)? dus indien er 3.6V opstaat is het geen LiPo?

mvg,

Z900 zei:
ok Ernst,

Maar hebben alle LiPo's? 3.7V klemspanning (specs)? dus indien er 3.6V opstaat is het geen LiPo?

mvg,
Helaas nee. Er nog steeds oudere Li-Ion cellen die wel een lagere klemspanning hadden (3,6V). Dat kwam doordat die cellen naar verhouding een hogere inwendige weerstand hebben. Deze cellen zal je echter zo goed als niet tegenkomen in de modelbouw omdat ze daarvoor niet geschikt zijn. Je kan ze mischien als zenderaccu gebruiken maar voor andere toepassingen is de maximale stroom die ze af kunnen geven te laag.
De NIEUWE cellen die nu in de winkels liggen zijn vrijwel allemaal 3,7V types. Door betere materialen en verbeterde fabicage processen heft men ook de oudere types cellen kunnen verbeteren.
Toch maakt ook die 3,6V of 3,7V niet zo gek veel uit want het is de nominale spanning. Dat is zo iets als de gemiddelde spanning tijdens de hele ontlading. Wat wel belangrijk is, is dat de maximale spanning per cel ook iets verschilt. De 3,7V cellen mogen tot een iets hogere spanning opgeladen worden dan de 3,6V cellen. Het verschil is maar klein, iets van 0,015 tot 0,020V. Als je altijd de laagste spanning aanhoudt zal er nooit iets fout moeten gaan. Het enige "nadeel" is dat je de 3,7V cellen niet 100% valgeladen krijgt. Maar ook dat zal je zo goed als niet merken want het verschil is maximaal 5%. Of je dat zal merken waag ik te betwijfelen.

dus een accu met als spec: 3.7 volt, kan een Li-Poly zijn maar ook een "gewone" Li-ion (zonder in het speciale vakje van Li-Poly te vallen)?

mvg,

Back