Lipo kapot door vliegreis?!?

Heb al even zitten zoeken in de verschillende draadjes, maar kan nix vinden over het volgende probleem:

Heb een vrij nieuwe LIPO in het vliegtuig meegenomen naar Sydney, toen ik aankwam deed de LIPO nix meer, lage spanning (servo's gaven nog een klein tikje) en de LIPO balancer wil niet aanslaan.

De LIPO was vol toen ik vertrok en heeft 1 week in de koffer gezeten.

Kan ik de lipo weer tot leven brengen door deze aan de NIMH lader te hangen? Hoe forceer ik dat de LIPO balancer wel gaat laden?

Klinkt als een lipo die is overleden en daar is in tegenstelling tot andere types batterijen niets meer aan te doen (ook niet opladen met een ander programma).

Zeker dat je de schakelaar van je toestel hebt uitgezet? Dit zou het fenomeen kunnen verklaren.

Stevo

even proberen de lipo op spanning te brengen met een normaal ladertje, dan pakt je balancer hem wel weer.

Lipo's nooit vol opbergen, zeker niet als je ze meeneemt een vliegtuig in.

hezik zei:

Heb je daar ook een technische uitleg voor of is dit uit de lucht gegrepen van "horen zeggen" ?

Je hebt zo graag bewijzen, ik wil hierin ook wel is enige vorm van bewijs uit zien komen.

Lees de handleiding maar eens die je bij je lipo's krijgt. Fabrikanten als Kokam geven dat advies.

http://www.hardingenergy.com/pdfs/LiPolymer.pdf

Lithium Polymer Storage Guidelines

* Store the cell in a dry location between -20[sup:b67a36b153]o[/sup:b67a36b153]C and 30 [sup:b67a36b153]o[/sup:b67a36b153]C.

* Store at 40% of capacity

* When storing for an extended period, store between 10[sup:b67a36b153]o[/sup:b67a36b153]C to 30[sup:b67a36b153]o[/sup:b67a36b153]C

Lipo's zijn gevoelig voor temperaturen, een koude lipo zal een lagere capaciteit hebben dan een warme lipo. Ga je nu een lipo op kamertemperatuur helemaal volstoppen en vervolgens in het bagageruim van een vluigtuig stoppen (=koud) en dan ook nog een week laten liggen, dan is de kans groot dat de lipo kapot is. QED.

Ik ben niet de enige die dit zegt, zoals gezegd zeggen de fabrikanten het ook, maar ook mensen als Ernst Grundmann en Jan v. Mourick (Corrien) zeggen hetzelfde.

Ik begrijp dat je het er mee oneens bent? Onderbouw dat dan eens?

heb ik gezegd dat ik het oneens ben ??? NEE

ik vraag alleen een reden van een uitspraak die geplaatst is zonder enige vorm van "bewijs"

Het is niet omdat "men" zegt dat het zo is dat het anders niet mag of kan.

Ik heb weinig ervaring met lipo's voorlopig en zou het waarderen dat bij bepaalde richtlijnen van hantering ook bijgezegd wordt waarom. Iedereen zegt lipo's niet laden in je kist, ik doe het al een half jaar zo zonder probleem. Dus het is niet omdat men zegt dat je niet mag laden in je kist dat je dit echter wel probleemloos kunt doen.

Peter

Multimul (?), is het pakket al die tijd op de regelaar aangesloten geweest? Een regelaar trekt altijd wat stroom, ook al staat de installatie uit. Gevolg, bij langere tijd, een te diep ontladen LiPo-cel.

ik stel me trouwens nu ook die vraag, binnenkort is het wereldkampioenschap F3A in Argentinië.

Aangezien de meeste piloten daar op electrovliegen, ben ik benieuwd hoe die hun lipo's vervoeren.

Gaat Derk meedoen voor Nederland ?

Peter

3w_flyer zei:
ik vraag alleen een reden van een uitspraak die geplaatst is zonder enige vorm van "bewijs"

Van mij hoeft niemand bij elke uitspraak direct bewijs te leveren. Echter, zodra er discussie ontstaat, wordt bewijs noodzakelijk. Het is dan ook niet zinvol om om bewijs te gaan vragen, als je het er gewoon mee eens bent, volgens mij.

Het is niet omdat "men" zegt dat het zo is dat het anders niet mag of kan.

100% waar en iets wat ik hier al vaker heb geprobeerd over te brengen, zeker in situaties waar meerdere 'mens' verschillende dingen zeggen.. toch valt dat moeilijk bij veel modelbouwers, mensen snappen niet dat de ander voor een lezer hier 'gewoon een poster' is, net zoals ieder ander.

Ik heb weinig ervaring met lipo's voorlopig en zou het waarderen dat bij bepaalde richtlijnen van hantering ook bijgezegd wordt waarom. Iedereen zegt lipo's niet laden in je kist, ik doe het al een half jaar zo zonder probleem. Dus het is niet omdat men zegt dat je niet mag laden in je kist dat je dit echter wel probleemloos kunt doen.

Ik had tot voor kort een electrokistje waar de lipo uberhaupt niet eens uitkon, ik had 'm dichtgefolied. Veel mensen zijn naar mijn mening nog te bang voor lipos, denken dat ze bij het minste of geringste ontploffen, vlam vatten enzovoort.

Feit is wel dat een lipo bij laden kan ontbranden, als er iets mis gaat. Dat wil je niet in je kist hebben, je wilt niet een al rokende/smeulende lipo uit een toestel moeten gaan halen. Dat is ook de reden dat mensen zeggen dat je ze niet in een toestel moet laden, mocht het ooit fout gaan met een lipo dan kan je kist bij het vuilnis. Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Wat betreft F3A piloten die naar het buitenland gaan; de Nederlandse piloten vliegen helemaal niet allemaal electro, sterker nog, voor zover ik weet vliegt het merendeel met een viertakt. Toch, ze zijn er wel die electro vliegen. Die zullen hun pakketten niet volgeladen en aangesloten gaan vervoeren, mogelijk zelfs dat ze ze in de handbagage houden, alhoewel het mij sterk lijkt dat dat mag. Je kunt ook spullen speciaal laten vervoeren in een wel verwarmde ruimte.

3w_flyer zei:
hezik zei:

Heb je daar ook een technische uitleg voor of is dit uit de lucht gegrepen van "horen zeggen" ?

Je hebt zo graag bewijzen, ik wil hierin ook wel is enige vorm van bewijs uit zien komen.

Dit is al eens getest, bij verschillende tempraturen en voltages.
Hoe ze zich vol in een vliegtuig gedragen zou ik niet weten, want ze zijn altijd half vol als ze opgestuurd worden.
Halverwege de topic zie je een jpg-tje.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=48538&highlight=over+winteren

Mischien dat ik dit oude draadje onterecht weer aanvul maar ik zou lipo's helemaal niet meenemen een vliegtuig in ! Stel je voor dat er een kortsluiting krijgt en deze zit lekker in je koffertje in het bagageruim op 13 km hoogte boven de atlantic.....

Bovendien vallen dit soort zaken onder dangerous goods en mag je ze helemaal niet meenemen !!!!

hmmm, en je telefoon dan, daar zit tegenwoordig ook gewoon een lipo in hoor. Hoe denk je dat ze uit het verre oosten of westen hier gebracht worden? Juist, ook via de lucht. (soms ook via containers)

Ze zitten ook in vrijwel elke telefoon, PDA, laptop. Ook in Mp3 spelers steeds vaker.....

Mag je die dan ook niet meenemen????

En om even weer terug te komen op het oude verhaal hierboven:
Het advies wat fabrikanten geven over de opslag van Lipocellen is natuurlijk alleen voor langdurig opslag. Niet voor enkele dagen ofzo. Of modelbouwers hier iets van zullen merken is nog een 2e, aangezien de accu's relatief toch niet lang meegaan...

Back