(lipo = kapot) VERVOLG ???

• Topicstarter Topicstarter stefcc
  • Startdatum Startdatum
S

stefcc

Guest
Hoi,

Ik heb voor mijn ark x-400 2 lipo's aangeschaft van 1500 Mah (merk ark).
Dit in combinatie met een 25A regelaar en een align 420 motor (3200 KV).

Het probleem:

De eerste 15 vluchten had ik een vliegtijd van ongeveer 7 min. Na 15 keer de lipo's te hebben geladen resten er nog 2 minuten vliegtijd.
Nu, ik laad de lipo's met het lipo ladertje van mijn lama V2, ik vermoed zelf al dat het probleem hier zal zitten. Zijn mijn lipo's nu naar de maan en kan er iemand mij een prijs/kwaliteit goede lader aan bevelen? Waarom is de vliegtijd op korte tijd zo gereduceerd.

Groetjes.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je ze iets te ver heb ontladen..

Zoals Haboo zegt, waarschijnlijk te ver ontladen. Bovendien is 1500 mah eigelijk aan de kleine kant voor een X400.

Hoe lang duurt het voordat de headspeed merkbaar terug begint te lopen? Dit is een teken dat je lipo LEEG is, en dan ben je al te ver gegaan. Het beste is om maar 90% van je accucapaciteit te gebruiken, dwz er 10% in laten zitten.

Oei,

Mijn regelaar staat op 60 % (high discharge rate).

Kan max op 70 %, lipo's zijn niet meer te redden zeker ? Goed adresje voor nieuwe ?

Zie onderschrift.

Bovendien is het aan te raden een lader te kopen die je laat zien hoeveel je erin hebt geladen. Dan weet je beter of je te lang hebt gevlogen.

rc technics ziet er goed uit. Ineens 4 lipo's gekocht van 22OO MAH met deze keer liposaver. Beter uitkijken in het vervolg.

Na de lipo's van RC technics te hebben geladen (2200 Mah - 20C) dacht ik dat het verschil zeer groot ging zijn met de blijkbaar te ver ontladen ARK lipo's van 1500 Mah.
Maar niets was minder waar. Ook de nieuwe lipo's gaven me een vliegtijd van 3 minuten. Na 2 a 3 minuten begint de heli zeer plotseling power te verliezen (met schokjes, valt precies telkens even uit) om daarna zeer snel te stoppen.
De lipo saver die ik mee bestelde bij rc technics reageert echter nog niet, dus volgens mij ligt het niet aan de lipo's.
Waar kan ik eventueel het probleem gaan zoeken ? Regelaar (Align 25A)?

Groetjes

Stef

-motor verbrand
-slechte soldering van de motor naar regelaar of lipo
-motor tandwiel veel te strak op de main gear
-kapotte regelaar

Ik geef optie 1, 2 en 3 de meeste kans ;)

oververhitte regelaar? (die gaat terug regelen)

lijkt me een grote kans hebben.
Dit zou natuurlijk wel het gevolg van optie 1,2 en 3 kunnen zijn. :P

Optie 1 2 en 3 lijkt me onwaarschijnlijk.

De motor doet het goed volgens mij, de tandwielen rollen soepel op elkaar. Dus misschien toch de regelaar? Kan men deze testen? De riem naar de heck toe geeft geen weerstand mee.

Als je een Align regelaar hebt waarbij het koellichaam op de krimpkous zit geplakt dan wordt je regelaar ZEKER met de heersende temperaturen van de laatste tijd véél te warm, het koellichaam heeft totaal geen functie op deze manier, wat je zou kunnen doen is de krimpkous verwijderen en het koellichaam met thermisch geleidende pasta (verkrijgbaar bij de electronicahandel) op het aluminium plaatje van de regelaar plaatsen, vervolgens voorzie je de regelaar opnieuw van krimpkous en snij je na krimpen een gat in de krimpkous waarbij je een klein randje om het koellichaam laat staan zodat dit blijft zitten op de regelaar,, je zult merken dat het koellichaam behoorlijk warm wordt en het dus in de oorspronkelijke constructie onmogelijk een functie gehad kon hebben.

Suc6 en groeten,
André.

Ik herken dit probleem en ik ben er nog niet uit. Gisteren even vliegen en na 15 seconden begint hij terug te regelen en te hikken. Mijn eerste gedachte was de accu maar dat kon eigenlijk niet want was pas nog geladen. Accu aan de lader en was dus nog vol.

Ik gebruik de Phoenix 25 en deed het altijd prima !

Ik ga hem eerst eens van de governermodus afhalen want dat gejengel maakt de heli wat onrustig.

Back