Lipo keuze 90cm (1:100) zeesleepboot

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Koen1989, 4 jul 2021.

Tags:
  1. Koen1989

    Koen1989

    Lid geworden:
    4 jul 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Haarlem
    Goedemiddag,

    Ik heb een een 1:100 schaal zeesleepboot geprint. En ben nu bezig met de outfitting en loop een beetje vast.

    Al geplaatst:
    2x turningy 4084-620KV brushless motor
    2x hobbyking 120A ESC. (2/6S)
    2X raboesch 45mm 4blads (afgetopte) propellers.

    Zoals jullie vast al begrijpen is het een dubbele set up. (L&R draaiende schroef)

    Heb al een testje gedaan in bad op 6S 4000 mah. Ben vergeten om de stroomtang er toen op te zetten, maar dat ding had erg veel power. Alleen zijn die accu's zo leeg(volgens mij).

    Ik wil juist dat de boot zo lang mogelijk kan varen.

    Ik heb nog ruimte over om meer 6S batterijen toe te voegen of vervangen voor voor 3S batterijen met grotere capaciteit.

    Maar het vermogen/ draaisnelheid propellors mag best wat minder zijn. Nu kan dat ook gewoon in de controller/esc instellingen.

    Nu vraag ik me af of ik zomaar de 6S lipos kan vervangen naar 3S?

    Anyhow, ik zal kijken of ik een fototje kan toevoegen.
    P.s. Laatste fototje was draairichting nog niet gedraaid dat is wel goed nu DSC_2050.JPG
    DSC_1983.JPG IMG-20210701-WA0011.jpg IMG-20210701-WA0008.jpg


    Hoop dat iemand mij even de juiste richting in kan duwen. Groetjes Koen
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2021
  2. Koen1989

    Koen1989

    Lid geworden:
    4 jul 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Haarlem
    DSC_1979.JPG
    Ohh en hier schroeven

    Groetjes koen
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Koen , die 6S is duidelijk veel te veel van het goede .
    Met een 3S 5200MAh ga je wel een stuk langer kunnen varen . Maar ik vermoed dat je zelfs dan nog je zender op max 50% motorsturing zal moeten zetten .
    Dit geeft wel het voordeel dat je een betere regeling krijgt , je vaart tenslotte met een sleper en dat is geen snelheidsmachine .
    Ziet er wel mooi uit voor een geprinte boot.
    Groetjes
    Ronny
     
  4. Koen1989

    Koen1989

    Lid geworden:
    4 jul 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Haarlem
    Hi ronny,
    Thanks! Nog druk bezig hoor, eigenlijk zit de romp pas een week of 2 in elkaar.
    Ik had nu per ESC 6S 4000 mah en zat te denken aan per esc 3S 12.000 mah maar weet niet wat de gevolgen hiervan zullen zijn en hoelang ik daar eventueel mee zou kunnen varen..

    Groetjes koen
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je van 6S naar 3S gaat zal dat enorm in het stroomgebruik schelen. Als je dan ook nog accu's gebruikt met een hogere capaciteit zal je nog langer kunnen varen.
    Wanneer je van 6S naar 3S gaat zal dat zelden of nooit problemen geven. Omgekeerd, van 3S naar 6S, is een heel ander verhaal. Dat kan onder omstandigheden behoorlijke problemen geven.
    Je hoeft overigens niet constant voluit te varen! Dus als ook 3S nog wat veel is geef gewoon wat minder "gas". Lekker rustig varen met misschien "kwart gas" en als je eens iets wilt slepen geef je gewoon meer "gas".
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Koen, Zelfs op 2 S moet het nog goed gaan. Maak maar eens de rekensom KV x Volt x spoed/cm x 60 minuten x 0.5 slip : 100.000 = 620 x 7 x 4,5 x 60 x 0,5 : 100.000 = 4,7 km/uur. De theoretische rompsnelheid van een 90 cm romp is 4,27 km/uur. Een hoop kracht is wel mooi, maar het trekt "vacuum" op je accu's en je boot graaft alleen maar een gat in het water. Mijn avatar vaart met een 500 KV motortje op 6 Nimh cellen. Schroefje is 30 mm. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2021

Deel Deze Pagina