Lipo kortgesloten : herstelbaar ?

Zucht.

Vandaag nieuwe lipo's aangekregen, omwille van de positieve berichten hier op het forum maar eens Zippy-H lipo's besteld.

Omdat deze standaard uitgerust zijn met een deans, moest die eraf om er goudcontacten op te zetten. En daar liep het dus fout...bij het doorknippen van de rode kabel kwam het tangetje tegen de krimpkous rond de zwarte, en daar moet ergens op de één of andere manier een opening zitten, en knets, een vonkje. Nu heb ik dat enkele maanden geleden nog eens voorgehad met een Flightpower, en daar was geen probleem mee. Maar bij deze Zippy was het helemaal gedaan...lipomonitor aangesloten : niets. Multimeter : niets.

Uiteindelijk het pack open gemaakt, en gekeken, maar ik zie niet waar het probleem zit. Als ik alle cellen apart doormeet, geven ze nog elk 3,80 V, dus de waarde waarmee ze hier zijn aangekomen (had ik ook al gemeten voordat ik aan het werk ging). Blijkbaar zijn de cellen niet stuk, maar moet er ergens tussen cel 1 en cel 2 een probleem zitten..

Nu ben ik een leek op dit gebied, maar is het mogelijk (en aan te raden) om deze lipo te herstellen ? Zo ja, waar haal je het materiaal om lipo's te herstellen ?

Edit : ik heb in het grote lipo topic één en ander gevonden over het zelf maken van lipo-paketten...lijkt me niets voor mij...

Laatst bewerkt:
Ik had het laatst ook. Controleer eens goed de alu lipjes, daar is vast ergens 1 doorgebrandt, Als je alu soldeer hebt en goede soldeer kunsten kan je het herstellen. Ik weet niet hoe betrouwbaar het daarna is want ik heb wisselende ervaring. Sommige solderingen blijven losgaan en sommigen zitten muurvast. Dat zal aan het soort lipje liggen denk ik...... Je kan tussen de cellen het verschil gaan meten dan moet je ergens het probleem vinden. Dat kan ook via de balancer stekker.

@ Tadango : bedankt voor de tip. Heb de lipo helemaal uit elkaar gehaald, en inderdaad, één van de alu lipjes is doorgebrand (cel 2, de middenste). Met wat gefoefel kan ik ze contact laten maken zodat alles weer werkt, en misschien met alu soldeer dat ik het weer kan vastmaken, maar daar begin ik niet aan. Als m'n heli zonder stroom valt vrees ik dat hij niet erg meer zweeft...en dat risico wil ik niet nemen.

Spijtig...en laat het nu op een uur tijd 2 x gebeurd zijn...allebei mijn 3S lipo's eraan...trillende vingers door nicotineontwenningsverschijnselen zeker ? Gelukkig dat de prijs nog meeviel.

Dat is wel flink balen! Je kunt ze zowiso uit elkaar halen dan heb je 6 1cellen lipo's of misschien nog 2 cellen aan elkaar solderen. Op 1 cel lipo kun je leuk lampjes laten branden.

Let altijd goed op met het solderen van de stekkers. Doe ook altijd 1 voor 1 en plak de andere af met plakband en plak de stekker op het pack ver weg van de open contacten.

En als je het niet vertrouwt kan je het ook aan iemand anders vragen.

Ik heb geen enkele ervaring met het solderen van aluminium... maar ik weet wel dat er geleidende lijm bestaat. Zou dat wat zijn?
Misschien inderdaad tricky om een aldus gerepareerde lipo in een heli te stoppen... maar misschien heb je nog wat anders om ze in te proberen...

die geleidende lijm is de grootste troep die ik ken.. Heeft totaal geen houvast op metalen. Tsja dan heb je er erg veel aan he ;).

Funky wat ga je met de cellen doen? Want denk dat ze nog prima te gebruiken zijn voor andere toepassingen. Opgeblazen zul je ze niet hebben met een korte vonk/

Ik heb mijn gesoldeerde pack vandaag gebruikt in een bootje, dan is uitval niet zo heel erg.

Ja, het is uitgesloten dat ik ga helivliegen met zelfgeknutselde packs, ik heb er noch de know-how voor, noch het materiaal.

De lipo die ik gedemonteerd heb ga ik verkopen, de andere waarschijnlijk ook. Misschien nog eens proberen om te ruilen bij HC, wie weet... Per lipo zijn 2 cellen nog prima, en 1 cel heeft 1 metalen lipje dat in 2 is (doorgebrand). Dus voor wie met lipo's bezig is, die kan daar nog iets mee doen.

Ik heb de stommiteit begaan om de deans die erop zaten los te maken aan de connector, in plaats van het kabeltje gewoon een centimeter verder af te knippen. Bij de eerste heb ik eerst de goldconnectoren erop gezet, toen met de tweede op dezelfde manier dezefde fout gemaakt, en daarna pas doorgemeten. Gezien ik nog al wel eens een kortsluiting gehad heb en gezien heb, dacht ik dat er niet zo'n probleem zou zijn, maar blijkbaar zit er wel degelijk verschil in kwaliteit van gebruikte materialen bij goedkope lipo's...

Een losse lipocel is een ideale stroomvoorziening in een lichte zwever.

Dat zou ik niet durven tegenspreken...maar ik heb helaas geen lichte zwever...ook geen zware.

Vandaar dat de cellen te koop staan...

Je kan een lipo cel gewoon met normale soldeer weer herstellen. Ik heb hier een aantal cellen met een soortgelijk probleem gewoon weer in elkaar gezet. Effe met de Trex goed hard pitchen en als ze dat overleven dan kan je er normaal mee vliegen (tenzij je al 3D vliegt). Als je ze verkoopt, wat kosten ze ?

Ik lees op het forum weinig tot niets over alutite.

Lijkt me een goed product om in huis te hebben voor dit soort gevallen.

Weet alleen niet of je in problemen komt met de temperatuur die alutite nodig heeft.

Zit eraan te denken om wat alutite te bestellen voor mezelf, kan dan ook wel even wat testjes doen op lipo's.

Meer info:

Alutech C.V. - Alutite : een materiaal waarmee u door middel van verwarmen aluminium en aluminiumlegeringen kunt verbinden of repareren

(nee... ben geen sponsor oid)

Eddit: Oh.. zie nu dat het topic al een week oud is, maar mischien toch een leuke aanvulling.

Zal wel een topic openen als ik ermee ga testen

Laatst bewerkt door een moderator:
Effe nog een reatie over de Cellen.

Heb beide packs uit elkaar gesoldeert .

Van beide packs hadden de cellen in de midden hun koper lipje verloren die op het alu lipje gesoldeert zit .

Ik heb van de 4 goede cellen een 4 celler van gemaakt en de andere 2 cellen gaan in de kliko . :D

Mvg Johan

Back