lipo laden direct na vlucht

Hallo,

Ik zit met een vraag over lipos laden.
Is er een groot verschil tussen je lipo laden direct na de vlucht, als hij nog warm is, en laden als de lipo afgekoeld is?

Groeten Bart.

Het advies is een lipo niet boven de 55grC te hebben, boven de 60grC gaat hij achteruit.
enige manier is door te meten met een thermometer want op gevoel zit je er dik naast. (spreek uit ervaring)

hier is mooi stukje over lipo's

ik heb een infrarood thermometer, af en toe check ik mn motor,regelaar en lipo's ed op tempratuur.
persoonlijk laat ik mn lipo's afkoelen, is ook makkelijker wanneer je meerdere setje hebt.

voor alle accu's geldt als richtlijn nooit warmer laten worden dan handwarm.
dat is het beste voor een accu.

als je hem niet meer vast kan houden dan is die te heet.

Maar mag je hem in die handwarme goestand (zo komen ze ook uit mijn heli na de vlucht) meteen beginnen laden of wacht je goch beter tot hjj afgekoeld is. Of is er geen verschil?

vroegah, bij de eerste lipo's, gaf men altijd een mooi briefje mee met alle spelregels.
2,4 volt de cel als absolute onderwaarde, 4,2 volt als bovenwaarde.
maar ook dat hij uit zichzelf af moet koelen, en pas koel weer geladen mag worden.

geforceerd koelen stond er met naam en toenaam bij, dat was absoluut niet goed.

nu zullen er velen zijn die hem vrij vlot laden na een vlucht.
ff wachten tot er een praktijkman voorbij komt ;-)

Lipo presteren het beste bij 30 C of zo iets.
Bij het F3b vliegen gebruiken ze vaak een klimaat koffer om de accu's op temperatuur te houden.
Koud geven veel soorten accu's lagere capaciteit en laden word bij erg lage temperatuur afgeraden.
Dus als jij je lekker voelt is dat ook voor de accu zo, denk ik dan een goede vuist regel.
Voor hoge lipo performance zou ik eerst je laten informeren waar mogelijk.
Dus ik laat de accu direct op na gebruik en houd de temperatuur en verschil in cel spanning in de gaten.

De chemie in een LiPo werkt het beste en het meest efficiënt bij temperaturen tussen de 15°C en 40°C. Het mooiste is om tussen de 20°C en 25°C te blijven maar dat is niet strikt noodzakelijk.

Als je LiPo warm wordt tijdens het ontladen wordt hij behoorlijk zwaar belast. Zolang de temperatuur beneden de 40°C blijft is er helemaal niets aan de hand. Wordt de accu warmer dan ben je hem waarschijnlijk te zwaar aan het belasten. Toch is er nog geen gevaar voor ontploffingen of iets dergelijks zolang de temperatuur niet hoger wordt dan 60°C. Dat gaat wel behoorlijk ten koste van de levensduur maar er is nog geen echt groot gevaar.
Boven de 60°C wordt het wel gevaarlijk en moet je de accu op een veilige plaats laten afkoelen en dan voorzichtig weer gaan laden. Er bestaat dan een kans dat de accu naar de maan is en dat hij tijdens het laden in rook op zal gaan. Heel voorzichtig er mee dus!

Zolang de accu dus niet warmer is dan 40°C kan je hem gewoon gebruiken en ook weer laden. Het is wel beter om heb af te laten koelen tot rond de 20°C maar het is niet strikt noodzakelijk. Pas wel op dat je de accu niet zo snel gaat laden dat hij daardoor heet gaat worden. Dat is echt niet goed voor de accu en kan in sommige gevallen ook gevaarlijk zijn.

Een LiPo met geforceerde koeling afkoelen wordt afgeraden omdat dit de accu niet goed afkoelt. De buitenkant koelt dan wel goed af maar van binnen koelt hij niet af, tenminste veel langzamer. Dus als je de accu met een fan afkoelt voelt hij misschien wel netjes afgekoeld aan maar van binnen is de warmte nog lang niet weg. Leg zo'n accu maar eens een poosje opzij en voel dan nog maar eens. Je moet dan niet verbaast zijn als de accu weer warm aanvoelt. Dan is de accu niet opnieuw opgewarmd maar de warmte is van binnen naar buiten gekomen. Dus koelen met een fan kan je op het verkeerde been zetten, je denkt dat de accu is afgekoeld maar dat is alleen de buitenkant.

Back