lipo laden help.

na een nitro auto en big scale heb ik er nu een electro bij gekocht, een traxxas slash maar daar zit een lipo bij en een lipo lader.

de beschrijving van die lader is in het engels en dat kan ik niet lezen:(

staat hij zo goed?? het gaat om een traxxas power cell lipo 4000 mah 2cell 7,4 volt 25c accu.

a>

of staat hij zo goed??

en kan ik hem gewoon door laten laden tot hij stopt of moet ik uitkijken dat hij niet ontploft.

bedankt voor de reackties
DSC_1152_zpsxcy4e2dh.jpg

Je kan hem best op BAL (balance) zetten en dan je max laadstroom op 4A

met pijltjes tot er "BAL" staat. Dan kort op enter en dan kan je laadstroom en "C" instellen. Lang op enter en hij laadt.

zo kan het ook?? want hij staat al een uur aan de lader maar het schiet niet op ;) nu staat hij op snelladen volgens mij en niet meer op balance toch??

Op bovenstaand plaatje is de laadstroom 0,4 ampère. Heb je dat ingesteld? Als dat zo is, dan gaat het laden meer dan 10 uur duren. Het display geeft een spanning aan van 7.69 volt. De accu is dan nog behoorlijk leeg.

Tijdens het laden hoort de spanning langzaam op te lopen tot 8,4 volt. Dan schakelt de lader af. Als je je ontladen accu laadt met 4 ampère, dan zal dat ongeveer 5 kwartier duren. Als de accu niet volledig ontladen was, duurt het laadproces korter.

Voor meer informatie over Li-Po's: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me lipo nou opgeladen op balance maar na 2 uur laden was me accu na 2 min leeg.

Als ik me lader op chg zet dan is hij in 10 min aardig vol want dan rij ik bijna een kwartier, dus ik wil die manier gebruiken om te laden.

Maar dan mijn volgende vraag.

Tot hoever kan mijn volt oplopen? Op een gegeven moment staat de volt op 8.18 terwijl mijn accu 7,4 volt is.

Graag hulp

Zoals ik al eerder heb geschreven loop de spanning van de Li-Po tijdens het laden op tot 8,4 volt. Daar is niets mis mee. De op de Li-Po vermelde spanning van 7,4 volt is de nominale spanning, de spanning die de Li-Po het langst afgeeft.

Li-Po moet bij voorkeur gebalaceerd worden geladen. Doe je dat niet, dan gaat dat ten koste van de levensduur. Hoe je de lader precies moet instellen, kan ik niet zeggen, maar als het niet werkt dan doe je iets verkeerd. Wat in ieder geval niet lijkt te kloppen is de laadstroom. Die moet 4 ampere zijn. Dat zal je in moeten stellen.

Lees de handleiding van de lader en de informatie uit de link in mijn vorige bericht. Als alles niet in een keer duidelijk is, dan lees je het later nog eens. Het is best lastige materie.

Wees ondertussen voorzichtig. De meeste Li-Po branden ontstaan door verkeerde instellingen van de lader.

Misschien is iemand in je omgeving die je even op weg kan helpen. Dat is de makkelijkste manier.

De C waarde die op de accu staat heeft niets met het laden te maken.
Je moet je lader instellen op 2 cellen ( 2 S =7,4 volt) en 4 amp eventueel in de balanceerstand dan duurt het laden ongeveer een uur.

Laatst bewerkt:
Sorry nps ik heb je vorige bericht niet gelezen maar idd nu heb ik hem op 4.0 geladen ipv. 0.4 en nou was hij ongeveer in 5 kwartier vol.

Allemaal bedankt voor de reacties

1 a 1,5c is prima...
meestal staat op deaccu wel hoeveel C je mag laden..

vb 4000mah = 4a = 1c 4ampere 2c is 8ampere.
2200mah, = 2,2 a= 1c is 2,2amp

Bij 1c is de accu idd tussen de 1 uur en 1,5 uur vol. Hangt van wat zaken af...

Back