Lipo laden met graupner ultra trio plus 14

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door M.L, 6 jun 2021.

  1. M.L

    M.L

    Lid geworden:
    28 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Heemskerk
    Hoi,

    Afgelopen weekend een leuke tweedehands RC auto gekocht. Zaten 4 lipo accu’s bij van Turnigy (5,0 5000mAh, 2s1p en max laden 2c) en een lader bij van Graupner. De Ultra Trio Plus 14. Intussen daarvan ook de handleiding van internet gehaald maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
    Na rijden de accu’s apart aan de lader gehangen in de 5A poort.
    De lader geeft automatisch bij lithium type Lipo 4,20 V/C aan. Dat is dachten 2 cellen maal 4,2 volt dus totaal 8,4 volt?
    Ik dacht dat 8,4 te hoog was dus gezien de capaciteit 2 cell 7,4V was dat door 2 gedaan en dus bij lithium type, Lipo gekozen en 3,70 V/C ingevuld.
    Laden was met 10 minuten gedaan....dat lijkt mij erg snel of klopt dat? Leek ook erg snel weer leeg te zijn met rijden.
    En waarom lees ik vaak dat je met 4,2V kan/moet laden? Dat is dan toch teveel?
    Weet iemand ook hoe ik op deze lader kan zien hoe vol de accu nog is en ook per cell?

    Ben niet heel erg thuis in dit soort elektrotechnische dingen helaas en probeer dus veel met beetje nadenken en gezond verstand te doen maar de berekeningen gaan mij net te ver.
    Heb wel de draadjes gelezen met uitleg over hoe een lipo werkt maar dat duizend een beetje en daar wordt ook van 4,2 uitgegaan....dus was ik de weg weer kwijt.

    Ik hoop dat iemand mij uitleg over de vraag in lekentaal kan geven.
    Matthijs
     
  2. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Voor lithium polymeer cellen is de laadspanning 4.2V per cel. Dan zijn ze 100% vol De nominale spanning onder belasting is 3.7V.

    Als je ze tot 3.7V laad zit er nog niet veel in. Dus inderdaad ook weer snel leeg.

    Als je ze een tijdje niet gebruikt op storage laden. Dan zijn ze ongeveer 2/3 vol en gaan ze langer mee.

    Nooit laden als je er niet bij ben. Spreek uit ervaring heb 6 maanden in een ander huis gewoond..
     
  3. M.L

    M.L

    Lid geworden:
    28 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Heemskerk
    Top, bedankt voor de uitleg.
    Ga ik de laadspanning aanpassen naar 4.2V
     

Deel Deze Pagina