Lipo laden??? Zie door de bomen het bos niet meer....

• Topicstarter Topicstarter gieltje
  • Startdatum Startdatum
G

gieltje

Guest
Hallo,

Als beginnend modelvlieger heb ik afgelopen week voor mijn Easystar een lipo met een lipolader aangeschaft. Ik wil immers na een paar weken trainen op de simulator eens voor het "echie" gaan.

Na diverse artikelen gelezen te hebben voor het correct laden van een lipo, snap ik er nog geen bal van. Omdat het laden van een lipo behoorlijk nauw komt durf ik het niet aan...Ik weet namelijk niet op welke waardes ik de lader in moet stellen. Hoeveel ampere? - laadstroom? - het aantal C's noem maar op. Met de gebruiksaanwijzing kom ik er nog niet uit. Wie kan mij helpen.

Samenstelling: Swallow lader met EQ + VTEC lipo 2200 mah 7,4V 25C (2s1p)

De lader stel je in op de lipo-stand, maximale laadstroom stel je in op 2,2A (1C oftewel 1 maal de capaciteit).
De meeste laders vragen een bevestiging van het door hen waargenomen cellenaaltal, jij hebt twee cellen, let erop dat de lader de accu ook als dusdanig herkend.
Maximale laadspanning is 8,4V, als de accu deze spanning heeft, is ze zo goed als vol (lader gaat dan nog even door met afnemende stroom).

Deze al gelezen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je snelle reactie....Het is me nu duidelijk en kom er zo wel uit. Gezien de gevaren bij het verkeerd laden kun je beter maar even vragen nietwaar?
Voor de doorgewinterde modelbouwers is dit natuurlijk een appeltje eitje, maar als beginner krab je je nog wel eens achter het oor.

Nogmaals dank!!
Al had ik aan de reactie van Ron niet echt veel...

Back