lipo laden ?

Ben nog een leek en beetje huiverig voor het opladen van lipo's, kan iemand mij vertellen hoe ik deze oplaad:

7600 MaH, 75C, 2 s

Edwin

Met een lipo lader....
Ingesteld op 2s en 7.6A of minder...

Zal niet gaan...

Deze lader, heeft als deze gebruik maakt van de ingebouwde voeding (dus aangesloten op 230 volt), een vermogen van 50 watt. Dan mag je al heel blij zijn als je de 6 ampère haalt.

Wordt de laden aangesloten op een passende externe voeding, dan is het maximale vermogen 80 watt en dan zal je de 7.6 ampère wel kunnen halen.

Met een lipo lader....
Ingesteld op 2s en 7.6A of minder...

Zal niet gaan...

Deze lader, heeft als deze gebruik maakt van de ingebouwde voeding (dus aangesloten op 230 volt), een vermogen van 50 watt. Dan mag je al heel blij zijn als je de 6 ampère haalt.

Wordt de laden aangesloten op een passende externe voeding, dan is het maximale vermogen 80 watt en dan zal je de 7.6 ampère wel kunnen halen.

Daarom stond bewust al de "of minder" vermeldt ;)

dat snap ik niet, zou toch geschikt moeten zijn, maar begrijp dat ik onder de 7.6 moet blijven toch

Je lader is best bruikbaar. Alleen duurt het laden met 6 ampère wat langer als met 7,6 ampère.

Met welke stroomsterkte je je Li-Po maximaal mag laden staat op de Li-Po of is te vinden op de website van de fabrikant. Daar staat de C-waarde van de Li-Po weergegeven. Er behoren twee waarden de staan. Een hoge, b.v. 20 C of 30 C en een lage, b.v. 2 C of 5 C.
Hiermee wordt de maximale ontlaad en laadstroom aangegeven in relatie tot de capaciteit van de Li-Po.

Jou Li-Po is 7600 mAh. Dat is hetzelfde als 7,6 Ah. Als de C-waarde 20 is, dan is de maximale ontlaadstroom 20 x 7,6 = 152 ampère.

Hetzelfde geldt voor de lage waarde, maar dan voor laden. Is die 2 C dan mag (niet moet) je de Li-Po laden met 2 x 7,6 = 15,2 ampère.

Standaard laden is met 1 C. maar met de moderne Li-Po's zijn hogere waarden goed mogelijk.

Voor meer informatie, lees dit http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/ eens.

Laatst bewerkt:
Back