LiPo-lader en LiPo-safe

Ik wil graag overstappen van de accupacks naar de LiPo-cellen. Ik heb hier op het forum al het 1 en ander gelezen over het opladen en het handelen met deze cellen. Er is zoveel over te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil me gaan bezighouden met modelvliegtuigen en dan met name de park/slowflyers dus zal met name 1, 2s of 3s lipo’s gebruiken.
Voor mijn accupacks gebruikte ik altijd de lader van Robbe met de verschillende uitgangen van 50-80-150-500mAh. Ik heb begrepen dat ik deze niet meer kan gebruiken.

Als ik zoek naar een LiPo-lader zie ik bijna nergens een 220V stekker aanzitten?? Moet deze LiPo-lader soms tussen de ‘normale’ lader en de LiPo-cel komen??
Wat heb ik naast deze LiPo-lader nog aan beveiliging bij het laden nodig (niet onderladen en overladen)? Het liefst koop ik dat dat erin gebouwd zit. Welke is de beste koop (prijs/kwaliteit)

Heb je altijd een balancer nodig??

LiPo-safe zie ik ook vaak langskomen. Dat zit als beveiliging in het vliegtuig?? Wat is daar een goede voor? Ik heb iets over een lampje gelezen maar het liefst zie ik dat er iets uitgeschakeld wordt. Wat is hier de ervaring mee?

Jeroen

De meeste laders werken op 12V...
De Graupner Ultramat 10 en 14 laders (60-70 euro) hebben daarnaast ook een 220V aansluiting.
Veel vliegers gebruiken thuis ook een losse voeding voor hun 12V lader.
Een goedkoop en goed 12V lipoladertje is de Robbe Lipoly300 (20 euro)

Balancers worden vooral bij dure pakketten gebruikt, voor de relatief goedkope pakketjes van mijn parkflyers gebruik ik deze niet.

Tegenwoordig hebben de regelaars allemaal een lipo afslag, een liposafe werd gebruikt met oude regelaars die je nog alleen op een NiCad/NiMH afslag kon instellen...

De meeste (lipo) laders hebben een 12V aansluiting, om bijv. op het veld even bij te laden met een auto accu.
Inderdaad, je ouwe lader kan je niet gebruiken voor lipo's !
Ik laad zelf met een Robbe Infinity 2 (met lipo upgrade) en daartussen een Hyperion EOS LBA6 lipo balancer.
De balancer is niet iets wat je moet hebben, maar voor die 39 dollar laat ik hem niet liggen.
En ik heb er een beter gevoel bij als ik me lipo's laad.

Verders zijn er dus diverse merken met lipo laders en ook in diverse prijsklassen.(zie post van Pjotrrr)
Simprop heeft een leuke lader voor weinig.

Tegenwoordig zit er eigenlijk een liposafer op bijna elke regelaar.
Met een lampje heb ik geen ervaring, bij mij is het zo dat als me lipo leeg raakt grijpt me regelaar in en begint te "stotteren",
dan landen en lipo laden.
Ik vlieg met een timer zodat ik net voor dat punt me toestel aan de grond kan zetten zodat ik altijd veilig zit.
(vlieg ze ongeveer 80 a 90% leeg)

René

Back