Lipo lader

• Topicstarter Topicstarter OOge
  • Startdatum Startdatum
O

OOge

Guest
Ik heb met mijn verjaardag een Lipo accu gekregen. Dit is een 11.1v 2200maH. Nu heb ik standaard in mijn walkera vliegtuig een 11.1v 1200maH. Nu heb ik de volgende vragen, want ik vat hem niet helemaal.

- Is dat een 3 cellen accu (3x3,7v)
- Is die te laden met de standaard lader van die 1200maH (heeft wel een balanceer stekker en die 1200 niet)

Vraag me niet welk merk er staat alleen (grijze accu met zwarte sticker en 2 aansluitingen):

Be fully charged under no more then 1A by using specified charger
Do not discharge over 8c for a long time.

Je kan die 3s2200 natuurlijk laden met de lader voor de 3s1200
Alleen gaat dan het laden wel bijna twee keer zo lang duren...
11.1V is altijd 3cellen idd.
Graupner en Robbe hebben prima low-budget lipoladertjes rond de 20 euro....
En als het in de knip zit de Ultramat 10 (65 euri) die zowel op 12V als op 220V werkt....

Zijn er ook snelladers voor de lipo, zowel 12v als 220v. Of is een snellader niet gezond voor lipo. Ik heb er niet meer dan 75 euro voor over

Hallo,

Een goede Lipo lader is bijvoorbeeld de Pocketlader van orbit electronics. Deze kun je bijvoorbeeld altijd updaten (gratis) via het internet.

Lipo's kun je niet snel opladen, als dat mogenlijk is dan is het accu probleem echt bijna opgelost. :D maar helaas.

Er zijn zover ik weet wel enke Kokam Lipo;s die al met 2C opgeladen kunnen worden. Maar of dat wat is. Zelf vlieg ik 10s5p in mijn TD MP/e en moet er daar ook gewoon rekening mee houden dat het 1,5 tot 2 uur duurt totdat de lipo's vol zijn.

Groeten
Roel

Waar ga je de accu`s laden ? als je een veldladertje koopt heb je dus een 12 v voeding nodig voor thuis. Laad je meestal thuis dan heb je voor weinig een leuk ladertje.

Zelf vlieg ik 10s5p in mijn TD MP/e

Begrijp ik hieruit dan dat het een 10x3.7v lipo accu is, of zie ik dat verkeerd. Hoe zit dat eigenlijk met dat uitstekende kabeltje voor het balanceren. Moet er daarvoor nog een optie zitten op de lader ofzo.

hoi

10s5p a 850mAh cellen = 3,7 x 10 = 37 Volt & elk staan er 5 parralel = 5 x 850mAh = 4250 mAh

Voor deze op te laden heb je een krachtige lader nodig.. Maar voor balancer is de Orbit Pocketlader ideaal.
Die heeft in combinatie met zijn balancer een terugmelder naar de pocketlader die in nood uitschakeld.

Groeten
Roel

Ik ben nog maar een beginner in de electro modelvliegen, maar als ik me niet vergis gaat alle apparatuur (servo's, ontvanger etc) tot 15v. Zit er iets tussen dan die zorgt dat het op een normale spanning blijft, of zijn dit ook motortjes enzo die op 37v draad.

(het aantal parallel geschakelde dingen maakt toch niet uit voor de lader, alleen het voltage neem ik aan.)

Hoi,

Inderdaad je zit er helemaal naast :D.....

Nou servo's etc werken van 4,8 (4x normale cellen) tot soms 6 Volt (dat zijn 5 cellen) NiMH of NICD. Meestal is dit een apparte accu.

Sommige regelaars in helicopters / boten / vliegtuigen, hebben een regelaar met BEC. Dat het dat deze regelaa van de grote accu ook de ontvanger van voeden op circa 5 Volt. Maar het BEC systeem heeft 1 groot nadeel en dat is dat je over je BEC van de regelaar niet veel stroom kunt trekken.

Is dit wat duidelijker?
Groeten
Roel

Ik snap in ieder geval dat een BEC een soort stroomverdeler is. Maar ik denk dat ik het dan gewoon het beste bij een standaard accu kan houden.
Ik heb nu een 11,1v. Zijn er ook servotjes tot dat voltage of moet ik dan toch zo'n BEC gebruiken.

OOge zei:
Ik snap in ieder geval dat een BEC een soort stroomverdeler is. ...
De BEC schakeling (Battery Eliminator Circuit) zit in je motorregelaar en brengt de spanning van de motor-accu omlaag tot een draaglijk niveau voor de ontvanger en servo's, 4.8-5.0Volt. Het BEC 'touwtje' stop je in de ontvanger op de plaats waar normaal de 4,8Volt ontvangeraccu zou zitten. Dus, met een regelaar voorzien van BEC, heb je geen ontvangeraccu meer nodig, je besturing krijgt stroom uit de motor-accu.

Goed, ik heb 2x een 2200mah 11,1 volt accu. Als ik eens een keertje een ander vliegtuigje koop en ik wil die accu's gebruiken moet ik zo'n BEC tussen de ontvanger en motor plaatsen !

Back