Lipo lange tijd niet gebruikt

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
B

Blight

Guest
Ik heb mijn enige vliegtuig(easystar) maar weer eens uit de kast getrokken om er aan te gaan sleutelen, Ik heb de accu's(2x 1700Mah 3s1p goedkope Hextronic D9 Gen2) al meerdere jaren niet gebruikt. Ik heb ze op kamertemparatuur opgeslagen. Of deze accu's vol, leeg of ertussenin waren toen ik ze opsloeg weet ik niet meer. De accu's waren in perfecte staat toen ik een aantal dagen geleden bekeek. Ze waren beide rond de 11 volt...Denk ik :P. Ze waren perfect gebalanceerd en niet opgebold. Om ze enigzins voorzichtig in te wijden besloot ik de accu's op ongeveer 0.5C bij te laden. Ik heb de batterijen ook even in het vliegtuig gehad en een paar keer vol gas getest. Nu, enkele dagen later merk ik ineens dat de lipo's heel licht opgebold zijn. Het is niet zichtbaar, maar ze kunnen heel iets ingedeukt worden. Dit was eerst echt niet het geval. De ene lipo heeft het meer dan de andere. Nu mijn vraag, zijn deze lipo's nog te gebruiken? Ik vind het vreemd dat ze opgebold zijn bij een gedeeltelijke laadcyclus van 0.5C. Normaal laad ik deze accu's met 1C.

Edit: uit compleetheid nog even de resultaten, De lipo's zijn nog iets verder opgebold nadat ze een keer gevlogen hebben. Maar sindsdien werken ze weer uitstekend. Ik laad ze op met 0.5C uit voorzorg, Ik denk niet zozeer dat dit nodig is maar ik heb de tijd toch wel. ^_^

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Het zal wel iets met het chemische proces te maken hebben.
Zolang je prestaties nog voldoende zijn kan je er gewoon mee blijven vliegen. krijg je veel onbalans in de cellen of zakt de spanning ver in tijdens belasting dan is hij toch aan zijn einde.

Gelukkig zijn de lipo's inmiddels nog veel goedkoper geworden. 3s1800 kost je ongeveer 10 euro incl verzenden :D

Gr. Dennis

Gewoon gebruiken en ff aanzien of ze nog genoeg power leveren voor jouw doel.
(waren niet de beste LiPo's is mijn ervaring, valt me nog mee dat je ze niet bollend uit de kast haalde ;) )

Bedankt, lipos zijn inderdaad heel goedkoop zie ik. Kan wel weer een nieuwe kopen als het blijkt dat deze niet vliegen. Ik ontlaadt de accu's wel een keer op halve throttle aan tafel. Als ze naar het laden op 1C er dan nog goed uitzien lijkt het me prima :) Prestaties zijn niet zo'n probleem. Met die motor van mij kan ik de accu in een paar minuten leegtrekken, maar ik vlieg liever langzamer ^^

Back