Lipo lekt?

Mijn lipo's zitten bijna allen al een maand in de kast in "storage mode".

Vanmorgen merkte ik bij één een "lek", er is wat vloeistof uit de lipo. Kan dat en moet ik me zorgen maken? Is kleur- en geurloos, misschien een klein beetje vettig of kleverig maar niet echt.

Lipo is nooit gevallen, gecrashed, te diep ontladen, steeds gbalanceerd met 1C geladen,....

Heb de de lipo nu al een ganse dag apart liggen op een stuk papier maar er lekt niets meer uit. De andere lipo's zijn perfect in orde, daar komt het niet van.

Geurloos komt niet uit de lipo.
De vloeistof die uit een lipo komt heeft een aparte zoetige geur en is wat vettig.
Dus misschien condens?

GJ

Gewoon even laden en ontladen.
Als een lipo lekt dan ruik je het meteen, dat is zo'n aparte lucht.
En dat blijf je ook ruiken, ook al heb je hem schoongemaakt.
Een lipo ontbrandt ook niet zomaar hoor, dan moet je echt iets verkeerd doen.
We hebben nog nooit, en we gebruiken lipo's vanaf dat ze uitkwamen, 1 lipo spontaan zien ontbranden.
1 keer hebben we een auto uit zien branden maar dat was omdat de beste man de lader op 4S had staan bij een 3S lipo...

GJ

Weggooien

Wat kost een nieuwe lipo ?
Wat kost een nieuwe inboedel?

Wel eens iemand gesproken die brand heeft gehad in zijn huis?

Lipo was een €160 geloof ik.
Zit er niet mee in ze weg te gooien, al koop ik in de toekomst dat merk niet meer...

Het zou enkel stom zijn ze weg te gooien terwijl er niets mis was!

Je moet voorzichtig zijn met lipo's, al wordt er vaak ook gewoon paranoia over gedaan.

Het vreemde is dat er de laatste 48u niets meer is uit gelekt. Het komt wel degelijk uit de lipo want je ziet de verkleuring van het etiket onder de buitenste transparante folie.

Weggooien dan maar...

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zou je iets weggooien wat waarschijnlijk nog in orde is?
En afbranden van een huis...
Leuk hoor, youtube filmpjes maar als je lader OK is en je doet niets raars ontbrand een lipo niet.
Ik kan dan ook zeggen... ooit wel eens een NiCad zien ontploffen?
Dat geeft pas een bende (dat heb ik namelijk zelf meegemaakt.
En op mijn werk heb ik een loodaccu zien ontploffen.
Beide kwam door verkeerde behandeling/probleem in de lader..

We hebben 1 keer zelf een lipo laten ontbranden, op een wedstrijd.
Mes aan de zijkant erin en dan gaat ie branden (met moeite).
Dat was een actie van de Belgen en de Nederlanders om de duitsers een beetje te pesten.

En bij de Amperejunkie meeting in Kirberg hebben ze alle defecte lipo's op een hoop gegooid en zijn er met een wals overheen gaan rijden.
Dat begon (met moeite) ook te branden.

Niet te veel zorgen maken dus, wel even in de gaten houden als je twijfelt aan een lipo.

GJ

Bedankt voor de reactie!

Dat is dus de vraag he. Wat is het risico? Niet alleen naar brand, maar ook dat mijn model naar beneden komt.

Een lipo die ergens ligt zal niet gaan branden, dat klopt. Laden is het grootste risico. Doe ik steeds ver van enig brandbaar materiaal en onder een rookdetector. Blijf ook in de buurt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back