Lipo - Li-ion

Hoi,

Ik ben in bezit van een voerbootje om te karper vissen (v-drone).
Nu steken hier default Lipo batterijen in maar ik zou graag naar Li-ion overschakelen ook al boet ik dan misschien in op kracht maar daar gaat het mij niet om.

De Lipo's die er nu insteken zijn de volgende:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Flightmax_5000mAh_3S1P_20C_EU_Warehouse_.html

Nog even melden volgens de bouwer van mijn bootje kunnen mijn motors kunnen max 12 volt aan.
En dus de vraag weet iemand waar ik Li-ion batterijen kan kopen met ongeveer zelfde prestaties als de Lipo's die ik nu heb? De connectors maken niet zoveel uit deze kan ik wel veranderen.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
Bram

Li-Po accu's zijn eigenlijk een type Li-Ion accu's. Waarom wil je zo graag omschakelen? Sommige Li-Ion accu's hebben een lagere afschakelspanning nodig. De ESC zal je hier naar alle waarschijnlijkheid niet op kunnen instellen. Die blijft afschakelen op de Li-Po onderspanning, die voor Li-Ion te hoog is. De motor zal er mee stoppen voor de accu leeg is!

Li-Ion is ook lastig als losse pakketten te verkrijgen. In de modelbouw is de Li-Po accu de standaard.

Ik zou graag willen omschakelen omdat ik toch wat vrees heb van mogelijks ontploffing / ontbranding gevaar. Er zit namelijk best wat duur spul in fishfinder etc...

Of indien er mogelijkheden zijn om het branden tegen te gaan hoor ik het graag.... De boot waar ik mee vaar is een V-Drone.

Daarnaast heb ik nog een vraag:
Wat is het verschil tussen een lipo met een hard case en een gewone soft case?
Wat raden jullie aan?

De meeste brandgevallen qua LiPo's gebeuren tijdens het laden, of snel ontladen als in auto's, speedboten, vliegtuigen en heli's gebeurd.
Een visboot zal niet zo heel veel vragen, dus de kans op brand is een stuk minder ( maar uiteraard, zoals met eigenlijk elke accu ) wel aanwezig ).
LiFe accu's zijn wel een stuk stabieler van wat ik gezien heb, maar die zijn maar 3,3v per cel nominaal.

Bij een hardcase LiPo zit er een harde plasticen case om de accu, om hem extra te beschermen.
Deze zijn vooral gemaakt voor auto's, met rondschietende stenen en andere dingen.
Voor een voerboot kan een softcase Lipo ook prima, aangezien er niet veel in rond vlieg neem ik aan :)

Het risico van ontbranding bestaat altijd, maar is meestal (dus niet altijd) te wijten aan verkeerde behandeling, zoals een verkeerd ingestelde lader. Controleer daarom altijd meerdere malen de instelling van de lader en zorg er voor dat de afschakelspanning van de ESC juist is ingesteld.

Bewaar en eventueel laadt de LiPo in een brandvrije omgeving zoals een LiPo bag.

Of het brandrisico van een Li-Ion accu kleiner is, durf ik niet te zeggen.

Een alternatief vormen nog de Li-FePo4 b.v. van het merk A123. Dit zijn bijzonder degelijke cellen. Deze zijn net als Ni-** cellen voorzien van een metalen beker met een overdrukventiel.
Dit soort cellen is veel minder gevoelig voor diep ontladen en overladen.

Je lader moet wel over een voor dit celtype geschikt laadprogramma beschikken.

Laatst bewerkt:
Elke accu kan ontploffen door diverse oorzaken. Inderdaad gebeurt dat vrijwel altijd tijdens of heel kort na het laden. Tijdens het ontladen kan het ook gebeuren maar eigenlijk alleen bij te snel ontladen, te veel stroom er uit trekken dus. Wanneer je een accu op de juiste manier behandeld zijn de kansen op problemen uiterst gering, dat geldt dus ook voor LiPo's!
Zoals al geschreven zijn LiPo's ook Li-Ion accu's. Het is net als met auto's, een Lamborghini is een auto maar niet alle auto's zijn Lamborghini's! Een LiPo is dus een Li-Ion accu maar niet alle Li-Ion accu's zijn LiPo's.

Als je bang bent voor Lithium moet je ook geen Li-Ion accu nemen want die kunnen net zo goed ploffen en gaan fikken als je ze verkeert behandeld.
LiPo's zijn de accu's zijn met de grootste energie inhoud die ons nu ter beschikking staan. Houdt je aan "de regels" dan is de kans op problemen net zo klein als met vrijwel elke andere accu.

Back