Lipo merken & Hogere spanning??

• Topicstarter Topicstarter DaveML
  • Startdatum Startdatum
D

DaveML

Guest
Ik heb op dit moment een lipo 11,1v 1300mAh (merk Robbe) in mijn heli zitten. Ik wil graag enkele lipos bijhalen en nu kwam ik op verschillende fabrikanten / prijzen uit.

Hoe kies je nu welke batterij je koopt? Een extra Robbe batterij kost 45+ euro, terwijl je op andere sites een 11,1v 1300mAh aan 18 euro vindt.. Leven goedkope batterijen minder lang?

Verder, kan ik zomaar een 11,1v 2200 mAh aan mijn heli hangen? Of mag dat niet zomaar?

Alvast bedankt!

Een zware LIPO kan er prima in. Je moet alleen gaan kijken of hij qua dimensies past en wat het gewicht is. Als de accu loodzwaar is (kan dat met een LIPO ? ;)) dan moet de heli zoveel extra werk verzetten dat die extra capaciteit teniet wordt gedaan door het extra gewicht dat hij moet torsen.
Ook moet je opletten dat je je COG niet te ver verstoort.

Goedkope batterijen zullen inderdaad minder lang meegaan. Ook kunnen ze vaak minder capaciteit leveren in extreme situaties (snelle climbouts en 3D) dan de betere merken.
Voor het simpele hoverwerk zullen ze best wel volstaan, echter zullen ze na een 50+ cycles sneller capaciteit verliezen.

Wat betreft je vraag mbt. capaciteit.. de volgende regels zijn er:
1) je toestel moet het gewicht aan kunnen
2) de accu moet fysiek passen
3) de accu moet evenveel cellen in serie hebben (hoewel meer of minder in sommige gevallen ook kan, afhankelijk van de regelaar)
4) de accu moet de stroom kunnen leveren die je toestel vraagt

Buiten die regels kun je elke lipo pakken die je wilt. Het kan hooguit zijn dat je er dan zelf een ander stekkertje aan moet solderen.

Wat betreft je vraag over welk merk, kort samengevat komt het er op neer dat wij er niets zinnigs over kunnen zeggen, totdat je met specifieke voorbeelden komt.

Het is pertinent niet waar dat goedkopere lipo's per definitie slechter zijn, of duurdere beter. Wel is de kans op een 'betere lipo' hoger als je een duurdere neemt, maar de prijs is geen garantie. Daarnaast kun je eigenlijk ook geen uitspraken doen over een merk an sich, er kan tussen verschillende batches cellen van dezelfde leverancier toch verschil zitten, dus dat bv. het ene type lipo van een fabrikant goed werkt, en het andere weer niet.

Voorbeeld.. ik vlieg met een shockflyer met kleine lipo's.. het beste lipootje wat ik heb is een himodel 2 cellen 350mAh pakketje, wat tevens de goedkoopste is die ik heb. Ik heb ook een Flightpower 400mAh 2 cellen pakketje, en dat is prut. Graupner 3 cellen 350 (=Kokam cellen) zit er tussenin. De Graupner waren de duurste (als je een prijs per cel uitrekent), de himodel het goedkoopst, en daar zat een factor 2 tussen.

In de F3A wordt er in de hoogste klasse met 10 cellen zippy lipo's gevlogen, een pack van iets van 130 euro, daar waar bv. flightpower nog rond de 350 euro zit. Beide doen het prima.

Ik ben het niet eens met wat hierboven staat. Ook goedkope cellen kunnen meer dan 50 cycles meegaan, het hangt gewoon van het specifieke pakket (merk/type) af en het gebruik.

Dus.. als je aangeeft welke types je overweegt, mogelijk dat iemand er dan op basis van ervaring iets zinnigs over kan zeggen. Of je moet het zelf gewoon proberen :)

Ik zal me iets verder nuanceren.
HiModel en Zippy reken ik niet tot de goedkope merken.
Vage Ebay 3 knaken LIPO's reken ik tot de goedkope merken.

Als een LIPO die van de betere merken 50 euro kost, te koop is voor minder dan 10 euro, dan moet er wel ergens een lampje gaan branden.

Maar je hebt zeker gelijk dat topicstarter maar eens wat merken moet opsommen.
Ik heb een Himodel van 2250 mAh 3S....die heeft de 100 cycles niet eens gehaald. Ken ook mensen die HiModels hebben met vele malen meer cycles die het nog prima doen.
Je moet ook een beetje mazzel hebben.
Goede lader en balancer doen trouwens ook wonderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
HiModel en Zippy zijn goedkope merken. Maar goed, hoe dan ook, punt blijft dat er pas iets zinnigs over te zeggen is als de topicstarter met echte voorbeelden komt. Zoals je ziet, bestaat er al een verschil van opvatting over wat goedkope lipo's zijn en wat niet.

@Dave
De onbelaste spanning is afhankelijk van de elektrochemie, daar kan een fabrikant niets aan veranderen (ze zouden dan de Nobelprijs winnen ;) ). De belaste spanning is afhankelijk van de interne weerstand en opbouw van de cellen, die verschilt van fabrikant tot fabrikant.

Hmmmm,

mijn ervaring met lipos reikt niet verder dan merken als Saehan, HXT, Loong Max en Mystery lipo's. deze merken lopen wat prijs betreft van koreaans hoog tot chinees el cheapo en zijn allen 3s1p 2100-2200 mah.
de saehan is 3 keer zo duur als mijn goedkoopste pakketten en behoudens het nog nét iets sneller ballistic gaan vind ik ze allen meer dan voldoen.
voor de doorsnee verbruiker die zijn accu's doorsnee (10-15C) belast en de accu's niet verder dan 70-80% leegtrekt zou ik zeggen koop goedkoop op Ebay of in een Hong Kong shop. ik ben er wijs mee (want goedkoop betekent voorn mij: meer geld over voor nieuwe vliegtuigen :-)).
ik onderschrijf jouw mening van goedkoop is prutkoop dus niet. Mijn Mystery lipo's zijn 3 knaken lipo's. maar houden het al vele tientallen cycli vol :-)

Ik zal me iets verder nuanceren.
HiModel en Zippy reken ik niet tot de goedkope merken.
Vage Ebay 3 knaken LIPO's reken ik tot de goedkope merken.

Als een LIPO die van de betere merken 50 euro kost, te koop is voor minder dan 10 euro, dan moet er wel ergens een lampje gaan branden.

Maar je hebt zeker gelijk dat topicstarter maar eens wat merken moet opsommen.
Ik heb een Himodel van 2250 mAh 3S....die heeft de 100 cycles niet eens gehaald. Ken ook mensen die HiModels hebben met vele malen meer cycles die het nog prima doen.
Je moet ook een beetje mazzel hebben.
Goede lader en balancer doen trouwens ook wonderen.

Bedankt voor de replies jongens. Maar nu heb ik er helemaal geen idee meer van.

Maar de gewone 11.1v van Robbe bestellen zeker.. :)

Hmmmm,

ik onderschrijf jouw mening van goedkoop is prutkoop dus niet. Mijn Mystery lipo's zijn 3 knaken lipo's. maar houden het al vele tientallen cycli vol :-)

Waarom legt iedereen toch woorden in mijn mond ?
Ik heb nooit beweerd dat goedkoop prutkoop is. Ik beweer wel dat goedkope LIPO's als de mysteries mindere karakteristieken hebben dan de toplipo's en vaak ook eerder het loodje leggen dan de duurdere toplipos.

Mits je je dat goed beseft is het gewoon een kwestie van je afvragen wat je er mee wilt doen. Beetje hoveren gaat met een Trex prima op een mysteri. Geef die mysteri niet aan de gebroeders Szabo, want die slopen hem in 1 vlucht. Die mysteri gaat geen 35-40 C leveren, wat een flightpower bijvoorbeeld wel kan. Daarom zit er aan die flightpower ook een ander prijskaartje

Fran,

mijn stelling is dat je lipo's niet mag beoordelen op alleen prijs, en dat een uitspraak (niet dat jij die doet) als: merk X ging bij mij na een paar keer vliegen kapot en is dus prut, met grote voorzichtigheid te genieten is. Ook dure lipo's maak je m.i. onherroepelijk kapot door ze enkele malen te diep ontladen, ze te snel te laden of ze te zwaar te belasten. Allemaal dingen die een Nicad pack je wel meermalen wilde vergeven.
Meer geld betalen voor een pack betekend écht niet altijd een garantie voor een lang en gelukkig Lipo leven. Het zou ook de slimheid van een rits tussenhandelaren kunnen zijn die de prijs opgedreven heeft (iedereen moet er immers van eten, zelfs onze belastinginner).
Doe je voordeel met deze internet gerelateerde manier van handelaarsketen organiseren, dicht bij de bron kopen is ALTIJD goedkoper, en houd in gedachten dat Lipo's niet best tegen misbruik kunnen. Dan ben je in mijn ogen gewoon spekkoper.

Dat geldt trouwens toch niet alleen voor lipo's, maar ook voor alle andere electronica spullen die je via het internet kan kopen. Voorbeeld: ik las afgelopen week en artikel in de Electro Modell over regelaars en kon niet anders concluderen dat bijna alle geteste regelaars door winkelketens geleverde OEM china producten waren die in de EU het dubbele tot driedubbele kosten van de(zelfde?) producten die je via Ebay uit Azië kan laten komen. (ik heb net voor 24 euro 2 60A pentium regelaars besteld die me hier minimaal 100 euro per 2 gekost zouden hebben). De spreiding in de test was klein en het testresultaat van alle regelaars goed, de enige kanttekening (voor mij trouwens een weining ter zake doend argument) in dit gedegen verhaal was dat in EU geproduceerde regelaars vaak met nieuwe firmware te programmeren zijn.

Waarom legt iedereen toch woorden in mijn mond ?
Ik heb nooit beweerd dat goedkoop prutkoop is. Ik beweer wel dat goedkope LIPO's als de mysteries mindere karakteristieken hebben dan de toplipo's en vaak ook eerder het loodje leggen dan de duurdere toplipos.

Mits je je dat goed beseft is het gewoon een kwestie van je afvragen wat je er mee wilt doen. Beetje hoveren gaat met een Trex prima op een mysteri. Geef die mysteri niet aan de gebroeders Szabo, want die slopen hem in 1 vlucht. Die mysteri gaat geen 35-40 C leveren, wat een flightpower bijvoorbeeld wel kan. Daarom zit er aan die flightpower ook een ander prijskaartje

Maar dan nog....ik heb een aantal Infinity 3 cel 3200 mAh Lipo's gehad. Beetje een middenklasser qua prijs. De levensduur daarvan, en ik heb ze allemaal op dezelfde manier gebruikt, zat tussen de 170 en 90 cycles. Je moet blijkbaar ook geluk hebben met de cellen die je krijgt. Wellicht is die geluksfactor mij duurdere merken kleiner; ik heb een aantal 2 cellen 1000 mAh Graupner (=Kokam) accu's en die hebben tegen de 200 cycles gehad en presteren nog als nieuw (echt waar). Eén exemplaar gaf na 130 cycles de geest.

Ik ben ook aan het experimenteren met een aantal merken, ik heb nu:

2000 mAh Multiplex ECO 12C
2100 mAh Kokam 30C
2500 mAh Hyperion Litestorm VX 25C
3200 mAh Dymond V-3200 12C
3500 mAh XAiOX Li-Power 15C (gisteren besteld)

Alle lipo's van mij zijn 3 cellen, de bovenste 2 voor mijn Easystar met brushless 4004 kv motor en de onderste 3 zijn voor mijn Calmato Sports EP 1400.

De Dymond accu had ik gekocht bij de Calmato en na het opladen was ik tot de conclusie gekomen dat deze nog als nieuw is. Na hem 'leeggevlogen' te hebben propte de lader er nog zo'n 3096 mAh in en ook de cellen onderling hebben een voltageverschil van max. 0,03 volt.

Alle andere lipo's doen het verder uitstekend maar een uitschieter is toch echt de Kokam, van deze accu merk je toch echt dat het kwaliteit is, alleen al het 2C laden met 4200 mAh (erg handig voor op het veld). Thuis laden doen we lekker rustig met 1C.

Bij Kokam hangt het ook van de cellen af. Ik heb hier een Graupner 2100mAh 3s pakket (Kokam cellen) en die presteert juist minder dan bv. een flightpower-soortgenoot. Zelfs minder dan het 3s 'no-name' pakketje wat ik heb.

En ik ben niet de enige met die ervaring, de 'oude serie' kokam graupner pakketten zijn juist minder dan gemiddeld.

Bij Kokam hangt het ook van de cellen af. Ik heb hier een Graupner 2100mAh 3s pakket (Kokam cellen) en die presteert juist minder dan bv. een flightpower-soortgenoot. Zelfs minder dan het 3s 'no-name' pakketje wat ik heb.

En ik ben niet de enige met die ervaring, de 'oude serie' kokam graupner pakketten zijn juist minder dan gemiddeld.

Denk dat dit de 15c cellen zijn!? De 30c cellen van kokam zijn erg goed uit de test gekomen!

Elektromodellflug - KoKam - 30C Li-Pos im Test

Bedankt voor de replies jongens. Maar nu heb ik er helemaal geen idee meer van.

Maar de gewone 11.1v van Robbe bestellen zeker.. :)

Dave ... je kan die van Robbe bestellen maar je kan ook een stap nemen naar HongKong. De HXT accu's kosten een schijntje van dat wat de Robbe accu's kosten. Als je ervan uit gaat dat Robbe accu's "goed" zijn dan gaan ze 300 cycles mee (haal je niet), een HXT zou slecht (niet mijn idee) zijn en die stopt er met 100 mee.

Het probleem is dat mensen vele verschillende ervaringen hebben met betrekking tot accu's. De een gebruikt ze in zijn zwever en belast de accu nagenoeg niet en de ander vliegt er 3D mee met zijn T-Rex.

Het verschil is dus groot als het gaat over wat doe je met een accu.

Neem de proef op de som en koop eens een aantal accu's van bijvoorbeeld Zippy en HXT dan heb je over een tijdje je eigen mening over dergelijke accu's.

Ik vind en blijf HXT een goede Lipo vinden en Himodel slecht :) momenteel vlieg ik met FlightPower en Hacker omdat die net ietsje meer vermogen geven...

Denk dat dit de 15c cellen zijn!? De 30c cellen van kokam zijn erg goed uit de test gekomen!

Het zijn 20c cellen. Inderdaad schijnt de nieuwe lichting wel weer goed te zijn, echter de meeste winkeliers hebben nog de oude serie liggen.

Hoe dan ook, de stelling dat Kokam dus altijd goed is, blijkt dus gewoon niet waar te zijn, ook bij Kokam hangt het van de serie af of het de beste keuze is of niet.

Zeker nu Flightpower bij Nederlandse winkels/webwinkels qua prijs op het niveau van HiModel zitten neem ik ook niet anders meer.

Tsja.. op mijn shockflyer heb ik de ervaring dat de HiModels het stukken beter doen dan de Flightpowers.. en lichter zijn..

Back