lipo met afwijkende cel

Ik heb hier een nieuwe lipo, 3s 3300mAH waarvan 1 cel erg raar doet. Hij geeft constant een andere spanning aan. In de lader variërend van 3V naar 4.08V. Tijdens het laden zie ik de spanning op en neer gaan. b.v 4.08 >4.04 >4.09>3.99 enzovoort. De cel is ook .2v uit balans.
Met diverse lipo testers hetzelfde effect. En vliegen is een drama. De LVC schakelt vrijwel direct de ESC's uit. LVC pieper gaat af etc...

De lipo is inmiddels afgeschreven, maar heeft iemand een idee wat dit verschijnsel zou kunnen hebben veroorzaakt?

Hallo, Ik heb ook zo'n lipo, een nieuwe Zippy 3s 4000 Mah 20C, en bij het laden gaat ook van 1 cel de spanning constant op en neer.
Ik durf deze bijna niet gebruiken, ik vertrouw het niet. Wat zou de reden zijn?

Als je ook andere lipos hebt die het wel goed doen dan kan je er wel op vertrouwen dan de lader ok is.
Het kan natuurlijk een slechte cel zijn maar een slechte verbinding tussen de cellen of tussen de cellen en het balans aansluiting is ook mogelijk.
Dat zou ik in ieder geval eerst controleren.
Als vliegen een drama is dan moet er toch iets geks gebeuren met de cel spanningen tijdens belasten.
Je costateerd zelf al een te grote spannings dip.
Als dat op de betreffende cel is dan zegt dat al veel.
Meten is weten. ;)

D'r blijkt een dikke bobbel in de cel te zijn gekomen.
Productie foutje of hij heeft ergens een timmer gehad.
Anyway, deze gaat maar maar bij het chemisch afval.

Ik heb gemerkt dat als 1 cel rot is, de spanning van die cel veel sneller stijgt bij het laden, cq daalt bij het ontladen. Waarschijnlijk komt dat omdat de capaciteit van die ene cel gewoonweg lager is geworden dan de andere cellen. Ter illustratie: de spanning op een 1Ah accu bij 1A laadstroom stijgt sneller dan de spanning op een 2Ah accu bij 1A laadstroom.
Het gevolg is dat de lader ineens moet gaan balanceren omdat de spanning van die rotte cel te hoog wordt. Bij het balanceren daalt de spanning van die ene rotte cel weer erg hard vanwege de lagere capaciteit. Gevolg: zwabberende spanning op 1 cel. Ik heb zelfs een accu gehad waarbij het balanceren oneindig lang duurt (ik heb niet zolang gewacht)...
Conclusie: logisch gevolg van een rotte cel in je accupack. Wegknikkeren of een (n-1)S accupack van maken. (En het risico nemen dat je huis in de fik vliegt, ik aanvaar geen enkele aansprakelijkheid)...

Ik wilde ook voorstellen er een cel tussenuit te halen. Maar waarom zou daarbij je huis in de fik vliegen? Het risico wordt toch niet groter als bij het origineel?

Beetje off-topic maar toch nog een LiPo vraagje; hoeveel van een LiPo mag je opvaren? Ik weet dat het om de spanning gaat maar hoeveel Ah is dat (ongeveer). Ik heb een 5A accu en het valt mij op dat er na een rondje of wat varen maar weinig 'bij gaat' en dat terwijl ik denk te constateren dat het spulletje al wat langzamer gaat.

Cel tussenuit halen is goed mogelijk het risico zit voornamelijk in de mate van deskundig waarop dat gebeurt.
Als de lipo niet zwaar belast wordt dan is het veilig om door te varen tot de lipo een onbelastte celspanning van 3.5V heeft.
Bij het opladen zie je vanzelf hoeveel procent van de capaciteit er bij geladen kan worden.
Bij het belasten zakt de spanning van een volle lipo vrij snel om daar na lang bijna constant te blijven.
Vlak voor hij leeg is zakt de celspanning plotseling vrij snel.
De kunst is deze laatste spanningsdip net voor te blijven.;)

[Cel tussenuit halen is goed mogelijk het risico zit voornamelijk in de mate van deskundig waarop dat gebeurt./QUOTE]

Ja, precies. Zonder enige twijfel aan mijn ondeskundigheid op dit vlak en het feit dat ik gjtokkel niet aansprakelijk kan stellen voor eventuele schade :D. Lijkt het me beter gewoon een nieuwe te kopen.

Het is me in ieder geval duidelijk geworden waarom de lipo zo vreemd deed. En hoe je dat gedrag moet inschatten.

Bedankt voor de reacties!

Nog tips en truuks voor het veranderen van bv een 5s naar een 4s ?, de veiligheidsregels en gevaren onderschat ik niet .

Edit :gelukt ...

Defecte cel ligt in een bak met zout.

Laatst bewerkt:
Back