Lipo met te kleine lader laden

Heb al jaren een B65AC-lader en gebruikte deze altijd voor mijn 3C 2600mah Lipo's. Gebalanceerd laden gaat prima.
Wil nu naar 4C en heb een aantal 6000 mah 25-50c Lipo's gekocht.
Nu kan mijn lader maximaal 5A laden.
Mijn vraag is of ik deze lader hiervoor nog wel kan gebruiken of kleven er nadelen aan vast? (Behoudens dat het veel langer moet laden)

En gaat hier iets fout tussen S en C ;)

Het aantal cellen duid je aan met S , de (ont)laad capaciteit met C ;)

Het laden gaat gewoon , je zal alleen ergens rond de 3A laadstroom blijven hangen waardoor je een uur of 2 aan het laden bent.

En gaat hier iets fout tussen S en C ;)

Het aantal cellen duid je aan met S , de (ont)laad capaciteit met C ;)

Het laden gaat gewoon , je zal alleen ergens rond de 3A laadstroom blijven hangen waardoor je een uur of 2 aan het laden bent.

Ja stom ik bedoel ook 4S.

Hij hangt nu al 3 uur aan de lader en nog niet vol.

Hij hangt nu al 3 uur aan de lader en nog niet vol.
En wat zijn de cel spanningen is hij soms nog bezig met balanceren.
Als alle celspanningen nagenoeg 4.2V zijn en de stroom minder dan 10% van de ingestelde stroom dan is hij vol ook al slaat hij niet af.
Je kunt dan gewoon handmatig het laden stoppen.
Ik ga daar ook niet op zitten wachten.
Het is een bekend verschijnsel dat lipo laders pas na lange tijd of helemaal niet af slaan ondanks dat de lipo vol is.
De stroom is dan bijna nul dus kwaad kan het niet.
Dat gebeurt vaak als de lipos niet nieuw meer zijn maar nog wel in goede staat dus maak je daar niet druk over.

Je lader heeft te weinig vermogen om de volle laadstroom te leveren bij 4S lipos en gaat dan doen wat hij kan en dat is gewoon laden met lagere stroom.
Het laden duurt dan langer maar het kan geen kwaad als je daar mee leven kan.;)

Laatst bewerkt:
Zag net dat hij een indicatie "time" aangaf. Zal morgen eens kijken want ik denk dat er een tijdsbeveiliging op zit. Hij gaf al een tijdje aan dat de laadstroom 0 was, maar de cellen stonden nog niet op 4,2v dus ik dacht dat hij nog aan het balanceren was.

Ja veel laders hebben een maximum tijd beveiliging.
Als je denkt dat de lipo niet vol of niet uitgebalanceerd is gewoon opnieuw onder lading zetten en de spanningen even in de gaten houden.;)

Ja stom ik bedoel ook 4S.....
Jij hebt een 50watt lader. Die kan een 4s pakket maximaal vol laden met 50watt / (4x4,2volt) = 3ampère, trek daar nog 10% vanaf voor verliezen. De maximale laadstroom daalt met toenemend aantal cellen in serie, dat schrijven de fabrikanten en verkopers er zelden bij. Dit staat los van wat hierboven al geschreven is over volledig balanceren.

Mocht je niet zo'n ster zijn in elektrotechnische rekenarij, op deze site staan de werkelijke stromen netjes in tabel, per merk type.
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> Lithium battery chargers ->
-> selecteer een 50watt lader, bijvoorbeeld de Imax B6, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm, evenals power supply.
en ook in het electrical menu
-> Charger calculator
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens, tijdens een vliegdag hoef je niet per se iedere keer je accu tot 100% te laden.
95% volstaat ook, de laatste 5% is normaliter het balanceren (wat relatief gezien de meeste tijd kost.
Qua bruikbare vliegtijd maakt het over het algemeen maar minimaal uit / mis je deze laatste 5% niet.

Back