lipo monitor

3s vlieg ik niet onder de 3.6 volt per cel. Zo blijft de balans erg goed, meestal 1 of maximaal 2 milivolt onbalans.
Trek ik hem verder leeg wil het gauw oplopen tot 20 mv onbalans tussen de hoogste en laagste cel....

Hoe minder onbalans hoe beter.

Als hij begint te beepen dan ben je eigenlijk al iets te ver.
Meestal kan je de lipo pack nog goed herladen en balanceren maar het is niet bevorderlijk voor de levensduur van je pack.

Ik vlieg ze leeg tot 9.8 volt belast, onbelast valt die dan mooi terug naar 11.4... geeft me 7 minuten vliegtijd op een 450 met 2200 accu, en 95 governord headspeed(ongeveer 3100 tpm..)

hangt dus van de situatie af.. lipo's kunnen uiterlijk tot 2.5 belast.. maar dna ben je het echt heel erg aan het strekken...

maar ik laad ze heel langzaam op 0,2a
volgens de verkoper zouden de cellen dan niet echt uit balans raken
Ze kunnen ook uit balans raken bij het vliegen. Niet zo veel, maar als je nooit balanst dan wordt dat dus geleidelijk meer.
Volgens mij is het een goed idee om een balancer/lader te kopen.

Ik weet niet of je erg zware lipo's hebt...
Ik gebruik zelf al een paar jaar dit ladertje (eigenlijk een broertje van 'm maar deze is recenter): HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S
Als je zware lipo's hebt is het niet handig want hij gaat maar tot 2 ampère. Maar als je niet zulke zware hebt, en niet te veel geld kan uitgeven, is dit een goed ding, voor 23 dollar.
Er moet nog wel een voeding bij.
Hij kan 2 tot 4S aan, en kan ook 2x2S tegelijk laden. En hij balanst dus ook.

O ja... 't Is een geldkwestie natuurlijk, maar ik probeer bij ieder model twee accu-sets te hebben. Op die manier hoef ik op het veld zelden te laden, en als het toch moet hoeft dat niet erg snel te kunnen.

Laatst bewerkt:
heb nu een ultramat 6
maar was wel al aan het kijken naar die hobbyking laders.
alleen moet er overal een voeding bij en bij hobbyking kosten deze ook 10dollar en weer extra geicht.
ergens in nederland een goedkoop adres.?

Is hetzelfde als die turnigy, deze heeft alleen ingebouwde voeding. Vergelijk de foto's maar eens en je zal tot dezelfde conclusie komen. Alleen kan de turnigy geen li-ion laden en die voltcraft wel?

Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe lader in hongkong kopen, dat is altijd nog voordeliger dan 80 euro bij conrad.

Je kan ook gewoon een losse balancer kopen, dat kost veel minder.
Kijk bevoorbeeld is naar deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Battery Medic System 6S .
Dan kun je ook nog zien hoe vol je batterij zit, en eventueel je lipo leegladen.
Je kan iets vergelijkbaars vast wel bij je locale hobby winkel krijgen.

Als je toch voor een losse lader gaat, neem deze met een losse voeding:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories

Of deze, hij is wat duurder, maar hij gaat direct in het stopcontact:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Simplex 1~4S LiPo/LiFe 12,110~240v charger..

Als je een voeding wilt bestellen, dat kan net zo goed in Nederland, dan heb je ook geen gedoe met amerikaanse stekkers.
Als je van plan bent om traag te gaan laden (onder 1,5A), dan kan je deze gewoon nemen:
Electronische Voeding 12V - 1.5A (EK2-0902)

Als je sneller wilt laden (5A), neem dan deze, wat duurder maar 2,5 keer zo snel laden als een goedkope voeding:
Electronische Voeding 12V - 5A

Mathijs

De turnigy kan ook Li-ion laden.. althans, mijne wel.. de laatste versies kunnen het wel, er is ook een 5A accucell 5 geweest, en die kon het weer niet..

Als je echt 6S wil laden zou ik zoeken naar iets anders, 50 watt laadvermogen is echt weinig.. ls je 6 s wil laden, zal de laadstroom dalen naar ong 2 ampere.. omdat de lader het 1, van 12v weer terug moet vormen naar ongeveer 24, en ten 2e, hij is maar 50 watt en 50/24 volt=2.nog iets amps.. gaat dus heeeel lang duren.. voor 2,3,4s pakketen tot ong 5000 mah heb je ruim zat aan die lader trouwens.. ik laad mn 3s 2.2amp pakketten met 4.4 amps, en dat werkt..

Back