Lipo na het vliegen in phase3 f16 soms iets bol

Het valt mij op dat als ik gevlogen heb met mijn phase 3 f-16 de lipo vaak iets 'sponsig'is
geworden. Dit heb ik bij zo'n twee lipo's. Bij thuiskomst is het voltage van iedere cel zo'n 3,75 volt. Ik gebruik 2200 mah zippy's 20c. Deze trekken toch niet teveel stroom bij de f-16 dat
ik ze boven hun kunnen ontlaadt???
Na een tijdje trekt het 'sponsige' wel weer weg. Kan dit komen doordat de warmte niet weg kan in de afgesloten cockpitkap???

Hallo Bassman

Ik herken het probleem het komt waarschijnlijk door het te snel leegtrekken van de lipo's
ik heb hetzelfde gehad bij de mystery lipo's en mijn neef bij de turnigy 4S lipo's, ook bij mijn pylonracer die ook alles binnen de Amp zit heb ik het al een paar keer gehad met verschilende merken wat nu 100% de oorzaak is weet ik niet maar ik denk dat de snelheid waarmee ze leeg worden getrokken worden ik ben nu aan het testen met een veel hogere C waarden dan nodig is en tot nu toe gaat dit goed

gr Andre

Overbelasting is inderdaad een reden waarom lipo's op kunnen bollen, maar dan zouden ze ook warm moeten worden. Vandaar mijn vraag.

doordat ze zo snel leeggetrokken worden moeten ze wel erg warm worden anders is er wat anders aan de hand maar onze lipo's werden bijna bloedheet vooral vaak de middelste cel

Hij geeft aan dat de lipo's niet warm geworden zijn.. of althans, handwarm.. niet abnormaal dus.

Ik heb dit gedrag wel vaker gezien bij sommige Zippy pakketten. Vooral het feit dat ze na bv. een dag liggen wel weer helemaal strak zijn, geeft denk ik aan dat er toch iets anders aan de hand is. Cellen die bol zijn gaan staan door gasvorming, blijven bol staan.

Voor zover ik weet, werkten die lipo's allemaal wel naar behoren. Ik heb zelf een aantal Zippy pakketten, maar geen van allen doet dat.

Hey Bas,

vlieg je ze ook "leeg" tot aan de lipoafslag? (vermoedelijk wel?)

Greetz, Aldert

Hij zegt wel dit:
Bij thuiskomst is het voltage van iedere cel zo'n 3,75 volt.

Dat is onbelast een redelijk veilig voltage. Tenzij ze overbelast waren (niet, gezien gebrek aan warmteontwikkeling) zijn die cellen niet diep ontladen.

Hoi,

Dit is de lipo van een clublid uit een GWS A10 2x BL EDF originele accu dacht 3s1500.

IMG_3728.JPG

Na het vliegen helemaal bol en wel warm, na wat kneden en afkoelen is hij weer helemaal plat.

Ik denk ook gevalletje van ontlaad C's overschrijden.

@ d.knoppers, die lipo zou ik weg doen, dit is teveel opgebolt, als je de krimpkous weg haalt dan gaat hij helemaal.

Dit sponsig worden van lipo's heb ik ook bij een setje. Dit is een 20-25 C 3s 1000 mAh pakketje en wordt gebruikt in een delta met prop. Het amperage is volledig binnen de specs van de lipo, alleen heeft hij in het model bijna 0 koeling. De lipo komt handwarm uit het model en voelt dan sponsig aan. Ook het laden en balanceren gaat perfect, verder nergens last van. Hij wordt alleen niet zo dik als die in de foto van Dennis, vandaar mijn advies aan d.knoppers om die lipo buiten gebruik te stellen ivm de veiligheid.

die ind ee foto is echt te ver ontladen/te ver belast.

zoals theo zegt zou die als hij ook flink warm is een gevaar kunnen zijn.
daar zou ik echt iets aan doen (bv andere prop)

ik heb ook 3s pakketten in mijn funjet, bij redelijke belasting zwellen die ook wat, voelen wat sappig aan, handwarm.
dit trek echter geheel weg.
als de cel terugkrimt en je ziet aan de folie dat hij gezwollen is geweest is in mijn optiek de cel naar de knoppen of onveilig bij toekomstig laden.

Hoi,

Dit is de lipo van een clublid uit een GWS A10 2x BL EDF originele accu dacht 3s1500.

IMG_3728.JPG

Na het vliegen helemaal bol en wel warm, na wat kneden en afkoelen is hij weer helemaal plat.

Ik denk ook gevalletje van ontlaad C's overschrijden.

Jah... Dat had ik laatst ook, maar was eigen schuld. Gewoon teveel stroom uit de accu getrokken. Ik wist het dat die accu te lage belastbaarheid had voor mijn vliegtuig. Maar kon me niet inhouden, en tja dan gaat ie stuk ;). Deze zou ik toch maar afschrijven hoor!

Back