Lipo niet goed meer?

Ik heb een vrij nieuwe 4s lipo en deze geeft na een keer vliegen nu 3s aan bij het testen voor het laden van een accu, wat kan je hier nog mee?

gebeurt dat wanneer je je laadprogramma start? Dus wanneer je start met laden, dan gaat je lader controleren wat ie zelf kwa cellen zou kiezen en wat jij heb gekozen en vraagt daarna of je alsnog door wilt gaan met laden? Zoja, dan is dat normaal. Laadt hem maar op voor een minuutje of 15 en start het laadprogramma dan weer eens opnieuw en je zou zien dat de lader nu wel 4S kiest.

Het kan ook zijn dat 1 van de draadjes van de balancer kabel op de batterij slecht/geen kontakt maakt waardoor de lader maar 3 cellen ziet. Kabeltje goed controleren dus.

Kan zijn dat hij te leeg was. Dan kan hij een 3s voor 2s aanzien. Bij meer cellen kan dit nog sneller gebeuren.
Je lader kan meestal de afzonderlijke cel spanning weer geven. 3v per cel minimaal maar liever meer 3.4 onbelast leeg.

Als je accu idd te leeg is dan even op nicd/nimh laden of lipo stand zonder balanceren totdat je spanning weer een beetje is opgelopen.
Daarna overschakelen naar normale laad procedure.
Let op dat geen cel over de 4.2V gaat.

Het kan ook zijn dat 1 van de draadjes van de balancer kabel op de batterij slecht/geen kontakt maakt waardoor de lader maar 3 cellen ziet. Kabeltje goed controleren dus.

Dit gebeurt dus heel vaak. Met name de zippy`s hebben stugge balancerkabeltjes die snel afbreken.

Nogmaals waarschijnlijk is dit normaal, ik heb meerdere laders en die geven precies hetzelfde aan (3S) zodra mn accu's bijna leeg zijn.

@wondertiger: volgens mij ontlaadt je je lipo's dan te ver. Ik ontlaadt nooit verder dan nog 20% in de lipo, en heb het niet herkennen van een 4e cel daarom nog nooit gehad.

de lipo is inderdaad erg leeg geweest wat ik normaal trouwens nooit doet maar ik zal hem wel een klein stukje laden kijken wat er gebeurt.
Wel even buiten opladen :cool:

Laadt je eigenlijk wel gebalanceerd?
In dat geval moet je de afzonderlijke cel spanningen kunnen zien.
Hoe hoog zijn die?
Het lijkt op iets te ver ontladen waardoor het aantal cellen fout wordt geinterpreteerd.
Iets bij laden met nimh programma en dan nog eens proberen in het lipo programma is vaak de oplossing.;)

Wat instructie-filmpjes voor omgang met dergelijke 4-knops laders en LiPo's
Accu's laden, gebruiken en bewaren

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry: