Lipo noob heeft hulp nodig

Hoi Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben als enorme noob bezig een quadcopter te maken. Programmeren gaat mij goed af, hardware is een drama. Zelfs mijn accu's opladen lukt niet.

Als voortraject voor de quadcopter heb ik eerst een robot gemaakt. Die doet het goed, maar de accu's zijn nu leeg. Het betreft 3 stuks "Graupner Lipo 2/850mAh" accu's.

Ik had eerst een VoltCraft B6 ultimate multilader met een losse EH adaptor gekocht. Die gaf alleen steeds een "disconnected" fout. Ik ging er vanuit dat het aan de lader lag, dus heb nu een Graupner Ultramat 16S. Dacht hetzelfde merk moet toch goed gaan.

Denk je alles graupner, zit er een FlightPower, TunderPower, PQ en JST XH Adaptor bij maar geen EH Adaptor :mad:

Ik heb wel de voltcraft EH Adaptor nog, maar die past natuurlijk weer niet op de graupner. Hij past wel in de JST XH adaptor.

Nu de vraag:

Ik dacht dat Lipo's altijd 3,8 volt per cel waren, maar die Graupner heeft dat instelbaar. Voor de accu's heb ik dan aangegeven 3,8 volt per cel. Op de accu staat "Schnelladestrom max 1.7 A". Dus ik heb hem ingesteld op 1,7A in het balanceer programma. Hij vraagt daar ook om de mAh. De accu is 850mAh, maar dat kan ik natuurlijk weer niet kiezen. Dan maar op 800 mAh gezet.

Even de Enter/Start knop ingedruk, hij ziet de balance board en dan 2 sec later de "Connect break" fout.

Ik heb 3 van die accu's allemaal hetzelfde gezeur. Ook het ontlaadprogramma werkt niet en ik heb alle amperestromen van 0,1 tot 1,7 al wel getest. Ook de cel stroom van 3,8 tot 5 volt. Maakt allemaal niet uit.

De balance board sluit je aan op 6 pinnetjes. Ik heb nu pin 0,1 en 2 al direct aangesloten op de accu. Ook geen effect.

De winkel ziet mij al aankomen als ik ook deze lader weer terug kom brengen. Ik wil best nog een appart ding kopen als ik dat nodig heb, maar ik heb geen idee wat ik nog nodig heb en hoe ik deze accu's ooit op ga laden.

De Ultramat 16S is misschien wat overkill voor deze accu's, maar ik zal later voor de quad veel sterkere accu's nodig hebben, dus dacht maar vast te zijn voorbereid.

Ik heb de FAQ hier ook gelezen, 3x zelfs..., ben ook al door een hoop andere artikellen aan het lezen, maar ik kom er gewoon niet meer uit. De accu's zijn leeg en ik zou graag verder hobbieën :D

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Stomme vraag.. heb je de manual gelezen, want daarin staat namelijk dat je de hoofddraden ook aan moet sluiten...

Lipos zijn overigens (nominaal) 3.7v p/c, maar volgeladen 4.2v p/c...

Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie! Ik had het handboek ook gelezen, mogelijk lees ik heel slecht, want ik heb het van de hoofddraden niet zien staan. Wel al geprobeerd maar dat heeft helaas ook weinig effect. Misschien wel te kort geprobeerd want ik had het idee dat de accu meteen begon te bollen (had rood op rood en zwart op zwart). Ik ga alle opties ook meteen nog eens met die combinatie proberen.

Aanvulling: Het was wel een drama om die stroomdraden aan te sluiten. Heb maar 2 breadboard kabeltjes er aan verbonden en die in de bec connector geschoven. Kan dat nog een probleem zijn?

Laatst bewerkt:
Aanvulling: Het was wel een drama om die stroomdraden aan te sluiten. Heb maar 2 breadboard kabeltjes er aan verbonden en die in de bec connector geschoven. Kan dat nog een probleem zijn?

Als je daarop sluiting hebt gecreert dan wel..... gebruik AUB degelijk balance boardjes en laadkabels.. ik heb kabels zien smelten tijdens het laden van simpele accus door gebruik van foute connectors/kabeltypen..;)

Jee, wat is dit voor een top forum? Ben net sinds vanavond lid geworden, maar nog nooit zo snel en behulpzaam reacties gekregen. Dank weer :D.

Ik wist dat er adaptor boardjes waren, ik lees nu dat er ook voeding connectors zijn naar BEC. Zal die ook aanschaffen, heb net een wat dikkere kabel gepakt en alles wat steviger verbonden en toen ging hij zowaar laden. Capaciteit liep op tot 20 mAh en toen kreeg ik een connection break. Misschien toch nog wat gammel dan, maar geeft wel echt de hoop dat dit het is.

Ik heb de rode kabel (+) nu op de rode bec connector, de zwarte op zwart en de EH balance kabel van de accu direct op de ultramat (volgens mij is dat zonder adaptor board ook een EH connector). Hij geeft ook aan dat hij een balancer heeft gevonden.

Is 3,7 volt met 1,7 ampere laden tot 800mAh wel een normale instelling voor een 850mAh 7,4volt accu? Of kan ik omdat het een 850mAh is ook tot 900mAh vullen zonder mijn huis af te branden? Tijdens het stukje laden zag ik overigen dat hij maar op 0,4A kwam.

Nogmaals dank!

Ik begrijp dat je de dikke aansluitingen van de lader hebt aangesloten op het balancer plugje van de accu????? Waarom???? De balancerkabels van de accu kunnen zeker geen 1,7 Ampere aan.

Op de accu moet trouwens staan met hoeveel C je de accu mag laden. Bij een 800 mAh accu staat 1C voor 800 mA en 2C voor 1,6 A etc. Staat het er niet op neem dan voor de veiligheid 1C, dus 800 mA.

Sluit eerst eens de dikke draden van de lader degelijk aan op de dikke draden van de accu zonder de balancer plug te gebruiken. Rood op rood en zwart op zwart.

Ook zonder balancer kun je een accu opladen.

Lees dit eerst even voordat je verdergaat

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:
... Ik dacht dat Lipo's altijd 3,8 volt per cel waren, maar die Graupner heeft dat instelbaar. Voor de accu's heb ik dan aangegeven 3,8 volt per cel. Op de accu staat "Schnelladestrom max 1.7 A". ...
'Verplicht' leesvoer, mocht je deze LiPo FAQ nog niet gelezen hebben. Vastgepind/belangrijk bovenaan subforum:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

edit: link was al gegeven zie ik nu

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=417868

Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

Over aansluiten van LiPo's, handige 'multiple choice' plaatjes:
The Script Asylum (toevoegen aan favorieten?)
rccalculations.jpg

-> System wiring &
-> LiPo pack wiring
-> 5 tooltjes

De door fabrikanten/winkeliers opgegeven maximale laadstroom van 5Ampere wordt vanaf 3 LiPo cellen niet meer gehaald (semi-oplichterij). Het vermogen van 50Watt is dan de beperkende factor, hoe hoger het vermogen, hoe hoger de laadstroom kan zijn.
Met deze twee tooltjes kun je zien wat welk merk/type regelaar aan kan bij gegeven aantal cellen, en welke netvoeding daar minimaal voor nodig is:
-> RC Calculations
-> electrical
-> lithium battery chargers (Turnigy = Imax = Voltcraft)
&
-> charger calculator

De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :smile:

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik had de faq inderdaad gelezen. Mijn balancer board zit mooi op de ultramat, zonder adaptor blijkt de connector waar je balance boards op aansluit een EH connector te zijn. Irritant is wel dat de lipo dan wel heel dicht tegen de lader aan zit en het niet echt makkelijk nog in een liposack kan.

De rode en zware laad kabels had ik professorisch aangesloten op de rode en zwarte kabel van de accu. Daarna wat beter gemaakt, toen kreeg hij na enkele seconde een connection break.

Nu heb ik hem zo mooi gemaakt dat ik denk dat een officieel kabeltje daarvoor niet veel beter zou zijn.

Blijft alleen vreemd, want na enkele seconde geeft de lader nu aan CHG-END, dus is hij blijkbaar klaar, terwijl de accu merkbaar bijna leeg is (krijgt de motortjes haast niet meer vooruit).

Mogelijk nog iets met de instellingen, maar op de accu staat maximale snellaadstroom 1,7A en het is een 7,4V accu, dus ik dacht 3,6 volt per cel laden. Lader kan maar 800 of 900 mAh ingesteld krijgen en geen 850. Ik ga eerst nog even goed lezen voordat ik hem tot 900 ga proberen :D

Bedankt weer!

Laatst bewerkt:
Een volgeladen Lipocel is 4,2V, als je de lader op 3,6V per cel hebt ingesteld zal die inderdaad heel snel aangeven dat de accu vol is...

Stel de lader eerst goed in vóór je verder gaat.

Groeten, Jan.

Uit http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html (en zeer waarschijnlijk staat het ook in de handleiding van je lader)

Wanneer is een LiPo leeg en wanneer is hij vol?
Een LiPo cel is leeg wanneer de spanning onbelast tot 3V is gedaald. Verder ontladen moet je niet doen want dat is heel slecht voor je accu!
Een LiPo cel is vol wanneer de spanning onbelast tot 4,235V is opgelopen. Ook hier moet je echt niet verder gaan want dan zal de LiPo ook kapot gaan en in het ergste geval zelfs in de brand kunnen vliegen. Laat je echter niet gek maken door allerlei doomverhalen, een LiPo cel vliegt niet zo maar in de fik, zeker niet als je er geen gekke dingen mee doet.

Net als alle accu's mag je een LiPo maar met een beperkte stroom laden, je mag er dus niet zo maar een flinke stroom doorheen jassen! Deze laadstroom is al heel lang standaard 1C maar er zijn al veel cellen die, net als ons voorbeeld, met 2C geladen mogen worden. Ondertussen zijn LiPo's die je met 5C mag laden ook al te koop. Maar hoe dan ook het is nog steeds een beperkte stroom.

Als jij je lader op 3,6V hebt staan, vind ik het niet zo gek dat hij bijna direct afslaat. Volgende keer toch maar even wat beter lezen?

Oh, en nog even over de opmerking i.v.m. "doomverhalen" en "een LiPo cel vliegt niet zo maar in de fik, zeker niet als je er geen gekke dingen mee doet.": jij bent I.M.H.O. nu redelijk gekke dingen aan het doen (veel te dunne, zelf gefabriekte laadkabeltjes gebruiken, niet de gebruiksaanwijzing lezen en zomaar op de gok je lader instellen), dus kijk maar een beetje uit. Er zijn op dit forum meerde voorbeelden te lezen van hoe snel het heel erg fout kan gaan.

Tnx.

Ik dacht 7,4 volt totaal = 3,7 volt per cel. Had even niet begrepen dat ik hem tot 4,2 volt mocht laden om hem vol te laden. Dat zal het vast verklaren.

Verder heeft mijn accu een BEC connector. Die zijn echt mini. Heel erg dikke kabels gaan daar sowieso niet op passen. Ik heb nu krokodillenbek kabels op de kabels van de lader aangesloten en daar een BEC male op gezet. Sluit nu dan ook erg mooi aan op de accu.

Ik ga inderdaad eerst nog even goed lezen voordat ik verder ga prutsen ;)

Je moet een lipo tot 4.2V per cel laden en dat is 8.4V bij twee cellen.
Wat is de cel spanning nu van lipo?
Wat is een BEC connector op een lipo en hoe is die aangesloten?
Krokodillen bekken zeker niet gebruiken maar degelijke bananen stekers en goudpluggen.
BEC draden zijn heel erg mini en daar passen geen dikke draden op nee hier uit blijkt dat je de bedoeling nog niet snapt.
Maak eerst eens wat fotos of een schema en laat eens wat zien.
Dat zal de communucatie een stuk verbeteren. ;)

Tnx.

Ik dacht 7,4 volt totaal = 3,7 volt per cel. Had even niet begrepen dat ik hem tot 4,2 volt mocht laden om hem vol te laden. Dat zal het vast verklaren.

Verder heeft mijn accu een BEC connector. Die zijn echt mini. Heel erg dikke kabels gaan daar sowieso niet op passen. Ik heb nu krokodillenbek kabels op de kabels van de lader aangesloten en daar een BEC male op gezet. Sluit nu dan ook erg mooi aan op de accu.

Ik ga inderdaad eerst nog even goed lezen voordat ik verder ga prutsen ;)

Investeer nou eens een paar euro in een goed passende kabel.. je stoot je eigen hoofd als het foutgaat, want die krokdillen klemmen lassen zichzelf in 1 keer aan elkaar als ze per ongeluk raken..

Multi laad kabel [INTMulti2] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Kant en klaar.

Tnx voor de link. Ik heb gisteren alle "officiele" kabels inderdaad bij Conrad besteld, incl. een EH verlengkabel en lipo-zak zodat ik straks helemaal alles veilig in die zak kan laden, maar die komen zeer waarschijnlijk pas na het weekend binnen. Tot die tijd werkt deze pruts oplossing, gisteren helemaal werkend gekregen. De krokodillenbekken zijn voorlopig afscheschermd met isotape.

Mooie link trouwens, kende ik nog niet. Was ook een mooier stekkertje geweest dan die ik nu heb gekocht. Ik moet ook nog motortjes en propellers aanschaffen maar jee, wat zijn die op deze site en eigenlijk elke site in europa tig keer duurder dan die via hobbyking zeg. Zo ontkom je haast niet aan die chinezen en enorme wachttijd voor levering.

Nog even voor de duidelijkheid, de TS heeft deze lipo's:
Graupner Lipo 7.4V 850mAh 30C by: Graupner - Hobbytrade

Daar zitten een zwarte en een rode draad aan (de hoofdstroomkabels) met zo'n kleine rode stekker (waarmee je behalve voor je ontvanger geen serieuze toepassingen hebt), en een balancer aansluiting.

Gebruik een goede verloopkabel om de hoofdstroom aan de lader te koppelen en de balancer kabel aan de balancer ingang.

Groeten, Jan.

(waarmee je behalve voor je ontvanger geen serieuze toepassingen hebt)
Groeten, Jan.

Bedankt voor de aanvulling Jan, dat zijn ze inderdaad. En je kan er inderdaad geen racewagen/boot mee racen of vliegtuig/heli mee laten vliegen maar ze zijn toch tot behoorlijk wat in staat.

Eén geeft voeding aan de microprocessor, 8 sensoren, 12 RGB ledjes, 2 servo's en een XBee. Een andere zorgt voor de 2 6v DC motortjes en een derde zit in een zelfgemaakte afstandbediener, ook weer met xBee en LCD.

Meer dan voldoende om de robot dik 2 uur achter elkaar allerlei handelingen te laten verrichten terwijl die accu's vrijwel geen plaats innemen. Voor de quadcopter moet ik inderdaad overstappen naar een wat stevigere lipo.

Bedankt voor alle lipo lessen, ik weet nu helemaal hoe het werkt en alle officiele kabels zijn inmiddels onderweg.

Back